بزرگ ترین سیاره کهکشان

دانشمندان می گویند بزرگترین سیاره فراخورشیدی که تا کنون کشف شده است یکی از عجیب ترین آنهاست و از نظر تئوری حتی نباید وجود داشته باشد. این سیاره که TrES-4 نامیده می شود، 1.7 برابر اندازه مشتری است و متعلق به زیر کلاس کوچکی از سیاره های به اصطلاح پفکی است که چگالی بسیار کمی دارند. این سیاره در فاصله 1400 سال نوری از زمین واقع شده و تنها در سه روز و نیم اطراف ستاره مادر خود طی می کند. 

TrES-4

جورجی ماندوشف، سرپرست مطالعه از رصدخانه لاول در آریزونا، می گوید: "چگالی متوسط ​​آن فقط 0.2 گرم در سانتی متر مکعب یا چگالی چوب بالسا است و به دلیل کشش نسبتاً ضعیف سیاره بر جو فوقانی آن، احتمالاً برخی از جو در دم دنباله دار مانند فرار می کند."

نسبت بزرگ جرم به چگالی این سیاره آن را به یک ناهنجاری در بین سیاره های فراخورشیدی تبدیل کرده است و وجود آن را نمی توان با مدل های فعلی توضیح داد.

یک سیاره ناهنجار

ماندوشف به SPACE.com گفت: "TrES-4 بسیار بزرگتر از آن چیزی است که تصور می شود. از نظر جرم، باید بسیار کوچکتر باشد. اساساً باید به اندازه مشتری باشد و در عوض تقریباً دو برابر بزرگتر است."

ادوارد دانهام ، عضو تیم رصدخانه لاول، می گوید: "به نظر می رسد TrES-4 مشکلی نظری است. با این حال، مشکلات خوب هستند، زیرا ما با حل آنها چیزهای جدیدی یاد می گیریم."

یک تیم بین المللی از اخترشناسان با استفاده از شبکه ای از تلسکوپ های خودکار موسوم به بررسی فراخورشیدی Trans-Atlantic آن را کشف کردند. TrES-4 هنگام عبور از مقابل، یا "گذر" از ستاره اصلی آن، به نام GSC 02620-00648 تشخیص داده شد. تکنیک ترانزیت تنها روش سیاره یابی است که به دانشمندان اجازه می دهد اندازه یک سیاره را محاسبه کنند.

TrES-4

مندوشف در یک مصاحبه تلفنی گفت: TrES-4 "بزرگترین سیاره ای است که تا کنون پیدا شده و اندازه آن را دقیقا می دانیم. ممکن است سیاره های بزرگتری وجود داشته باشند، اما ما راهی برای اندازه گیری اندازه آنها نداریم، زیرا آنها در حال عبور نیستند. "

افزایش سرعت ستاره

ستاره مادر TrES-4 از این جهت که تقریباً هم سن خورشید است اما در طول تاریخ تکاملی آن بسیار دورتر است، غیر معمول است. ماندوشف توضیح داد: "از آنجا که حجم بیشتری دارد، بسیار سریعتر تکامل یافته است. این امر باعث شده که ستاره شناسان آن را غول می نامند، یا ستاره ای که تمام سوخت هیدروژنی خود را در هسته تمام کرده و در راه تبدیل شدن به یک غول سرخ است".

انتظار نمی رود که خورشید ما تا 5 تا 7 میلیارد سال دیگر به یک غول سرخ تبدیل شود. در این صورت، خورشید منبسط می شود تا سیارات داخلی و احتمالاً زمین را در بر بگیرد. ماندوشف گفت، از آنجا که TrES-4 به دور ستاره خود می چرخد​​، مطمئناً این ستاره از اینکه در حدود یک میلیارد سال به یک غول سرخ تبدیل شود، مصرف می شود.

GSC 02620-00648 بسیار درخشان تر از خورشید ما است و سه تا چهار برابر بیشتر در هر ثانیه انرژی ساطع می کند. به عنوان یک قاعده کلی، سیاره های گازی که به دور ستارگان بزرگتر و درخشان تر می گردند، متورم تر هستند، اما این اندازه غیرعادی بزرگ TrES-4 را توضیح نمی دهد.

ماندوشف می گوید: "ما در واقع به انرژی دریافتی سیاره از ستاره نگاه کردیم و هیچ راهی وجود ندارد که توضیحی برای بزرگی این سیاره باشد."



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...