روش های خشک کردن میوه در صنعت مواد غذایی

برداشت میوه ها و سبزیجات تلاش های سختی است که کشاورزان انجام می دهند، اما دسترسی به آنها از مزرعه تا بشقاب برای آنها حتی به همان اندازه دشوار است. حفظ سطح تغذیه بسیار مهم است. راه نگهداری این است که میوه ها و سبزیجات را در دمای پایین نگه دارید، که به ویژه در زنجیره تامین طولانی کار آسانی نیست. عمدتا در کشورهای در حال توسعه، حفظ دمای پایین هر بار که منجر به آلودگی این میوه ها و سبزیجات شود، چالش برانگیز است. در چنین مواردی خشک کردن مجدداً انجام می شود، این قدیمی ترین و موثرترین روش برای کاهش محتوای آب برای کاهش سرعت فساد مواد غذایی توسط میکروارگانیسم ها است.

روش های خشک کردن غذا

پیشرفت فوق العاده ای در فرآیند خشک کردن غذا و سبزیجات وجود دارد، طیف وسیعی از تکنیک ها طی سالها توسعه یافته و ابداع شده است، در زیر خلاصه ای از چند روش رایج توسعه یافته است، که می توان آنها را در 4 نسل طبقه بندی کرد:

سینی خشک کن

سینی های خشک کن یکی از قدیمی ترین تجهیزات خشک کردن هستند که در آبگیری و خشک کردن محصولات کشاورزی کاربرد دارند. خشک کن سینی یک محفظه مستطیلی محصور است که در آن سینی ها یا سبدهای خشک کن میوه یکی زیر دیگری در ساختار قفسه ای قرار می گیرند. موادی که باید خشک شود در یک سینی قرار داده می شود و هوای گرم در محفظه به گردش در می آید. دیوارهای محفظه به درستی عایق بندی شده اند تا از هر نوع اتلاف حرارت محیط جلوگیری شود. هوای گرم به طور مداوم در داخل محفظه گردش می کند. حرارت جابجایی برای حذف رطوبت موجود از مواد مرطوب قرار داده شده در سینی ها انجام می شود. فن های دمنده در داخل محفظه نصب شده اند تا از گردش مناسب و انتقال حرارت اطمینان حاصل شود. صفحه کنترل روی بدنه بیرونی محفظه نصب شده است تا دما و سرعت خشک شدن را کنترل کند.

خشک کردن میوه

کابینت خشک کن

این یکی از ساده ترین انواع خشک کن است، نام آن به دلیل محفظه ای است که برای خشک شدن در نظر گرفته شده است، جایی که مواد را باید در سینی میوه خشک کن یا چرخ دستی حمل کرد. در برخی موارد هوای گرم از بالا یا پایین حتی از دیواره های جانبی خارج می شود.

خشک کن های تونلی

خشک کن های تونلی هنگامی که برای اولین بار در اوایل دهه 90 وارد بازار شدند، تغییرات بزرگ و مزایایی را در صنعت غذا به ارمغان آوردند. این خشک کن ها یک نسخه پیشرفته از خشک کن های سینی و کابینت هستند، این قابلیت را داشت که مواد قرار داده شده در سینی یا چرخ دستی به طور خودکار از طریق تونل حرکت کنند. مواد خشک شده از یک طرف در تونل گرم شده با هوا تغذیه می شوند تا خشک شوند و از سر دیگر جمع آوری می شوند. این نام به دلیل ساختاری که شبیه تونل است گرفته شده است. در خشک کن تونلی بر اساس انتخاب فناوری، فرآیند خشک شدن می تواند در حین انتقال مواد از طریق یک تونل تکمیل شود. خشک کن تونل معمولاً با هوای گرم به عنوان منبع خشک شدن مواد ترکیب می شود، اما پیشرفت در فناوری گرمایش باعث شده تا خشک کن تونل با تکنیک های پیشرفته و سریعتر خشک شدن مانند مایکروویو / RF / مادون قرمز . به طور معمول، تونل شامل یک درب در یک سر است که هنگام بسته شدن مواد هنگام تغذیه باز می شود، هنگامی که یک چرخ دستی در تونل رانده می شود یا حرکت می کند، درب بسته می شود و هوای داغ با کمک فن ها در داخل تونل به گردش در می آید، پس از اتمام فرآیند خشک شدن، دروازه خروجی باز می شود و مواد جمع آوری می شود. روش های حرکت، گردش و گرمایش هوا در خشک کن های تونلی متفاوت است. سه آرایش متفاوت، یعنی جریان متقابل، جریان موازی و جریان ترکیبی.

درام خشک کن

خشک کن درام از نظر ماهیت بسیار انعطاف پذیر است، عملکرد آن بستگی به فشار بخار درون درام، سرعت چرخش درام، عرض یک اپلیکاتور و نسبت چرخش سرعت درام دارد. همه این پارامترها می توانند به طور مستقل و بدون هیچ گونه وابستگی به یکدیگر تنظیم شوند. مقدار معمولی اجزای خشک کن درام از فشار بخار در درام از 29 تا 115 psi متغیر است، سرعت چرخش می تواند از 2 تا 30 دور در دقیقه متغیر باشد، عرض ورقه نازک اپلیکاتور را می توان از 0.05 تا 0.5 میلی متر طراحی کرد و نسبت چرخش درام سرعت از 1 تا 5 است. کاربرد خوراک در درام تنها در حال غوطه ور کردن، پاشیدن، پاشش، و رول تغذیه پایین بود. روش تغذیه به طور کلی بر اساس ویسکوزیته خوراک است. پارامترهای خشک شدن درام مانند دمای خشک شدن، نرخ تغذیه، سرعت چرخش، غلظت خوراک و وضعیت هوای اطراف بر ویژگی های غذای خشک شده در طبل مانند اندازه ذرات، تراکم فله، میزان رطوبت و حلالیت تأثیرگذار است.

خشک کن درام

اسپری خشک کن

خشک کردن با اسپری یک روش آبگیری مایعات، محلول ها و دوغاب های نازک است، مایعات یا دوغاب ها را به شکل پودر تبدیل می کند. مواد مایع یا دوغابی که باید آب بدن آنها گرفته شود به شکل پراکنده قطره ای ریز در جریان هوای داغ پاشیده می شود. هم هوا و هم مواد به صورت موازی یا ضد جریان حرکت می کنند. خشک شدن در خشک کن اسپری با سرعت بسیار بالایی اتفاق می افتد به طوری که تماس مواد با حرارت برای مدت طولانی تری انجام نمی شود بنابراین به مواد انتخاب گرما آسیب نمی رساند و برای خشک شدن چنین موادی ایده آل می شود.

خشک کن های بستر سیال

خشک کن بستر سیال مخلوط خوب جامد، سرعت بالای انتقال حرارت و جرم و انتقال مواد را ارائه می دهد. در مقایسه با سایر روشهای معمولی خشک کردن، خشک کن بستر سیال برای خشک کردن اندازه ذرات پودر خوب از 10 تا 2000 میلی متر مناسب تر است. بستر سیال با عبور جریان گاز از پایین بستر ذرات جامد به دست می آید. در سرعت کم گاز، بستر در حالت ایستا می ماند و ذرات روی صفحه توزیع کننده گاز قرار می گیرند. گاز سیال از توزیع کننده عبور می کند و به طور یکنواخت در سراسر بستر توزیع می شود. سرعت گاز به حدی افزایش می یابد که برای دستیابی به سیال شدن بستر، سرعت گازی که بستر در آن به سیال شدن می رسد به عنوان حداقل سرعت سیال شدن شناخته می شود. خشک کن بستر سیال با سرعت گاز بالاتر از حداقل سرعت سیال شدن مواد تحت پردازش عمل می کند. این افزایش سرعت گاز منجر به تعلیق ذرات تحت پردازش در هوا می شود، این امر به صورت جوشاندن ذرات جامد مواد تحت پردازش ظاهر می شود.

میوه خشک

خشک کردن با یخ

 خشک کردن با یخ، که به آن لیوفیلیزاسیون یا کرایودسیکاسیون نیز گفته می شود، فرایند تصعید یخ از مواد یخ زده در فشار کاهش یافته است. این در تضاد با سایر روشهای آبگیری است که در آن گرمای مورد استفاده برای تبخیر آب استفاده می شود.

وکیوم خشک کن

در فرآیند خشک شدن در خلاء، شیئی که باید خشک شود در یک محفظه محصور قرار داده می شود تا هوا را تخلیه کرده و با استفاده از پمپ های خلاء فشار را برای افزایش اختلاف فشار بخار آب افزایش دهد. توسعه اولیه فناوری خلاء همراه با خشک کردن یخ برای خشک کردن غذاهای مختلف انجام شد. دستگاه های خشک کن خلاء هوا ندارند، بنابراین فشار هوا وجود ندارد، بنابراین فشار مطلق فشار آب ایجاد می شود.

خشک کن مایکروویو

خشک کن های صنعتی بر اساس مایکروویو به بسیاری از کاربردهای خشک کردن صنعتی پاسخ داده اند، از امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا که به داخل مواد نفوذ می کند استفاده می کند و منجر به بسیج مولکول ها از داخل می شود که به دستیابی سریع تر به هدف خشک شدن کمک می کند. نرخ. مایکروویو یک نوع گرما نیست، بلکه نوعی انرژی است که در صورت برهم کنش با مواد به صورت گرما نمایش داده می شود. این منجر به گرم شدن مواد می شود، مکانیسم تبدیل انرژی مورد استفاده چرخش دوقطبی است. در چرخش دوقطبی، پردازش اجباری که در داخل ماده اتفاق می افتد انجام می شود، بسیاری از مولکولها مانند آب نامتقارن هستند، به طور تصادفی در حالت آرام (صفر) قرار دارند.

میوه خشک

خشک کن مادون قرمز

خشک کن های مادون قرمز (IR) محلول های خشک کن صنعتی مدرن برای سطح مواد هستند، خشک کن مادون قرمز (IR) از تشعشعات مادون قرمز استفاده می کند و تابش های مادون قرمز تابش های الکترومغناطیسی نامرئی هستند که طول موج آنها بیشتر از محدوده موج نور مرئی بین 0.78 تا 1000 است. میکرومتر این نوع تابش دارای ویژگی انتقال انرژی گرمایی از اجسام گرمتر به اجسام سردتر است. گرمای مورد نظر در سطح مواد مورد نظر تولید می شود. گرما با مطابقت طیف تابش مادون قرمز رادیاتور با ظرفیت جذب یک ماده در سطح تولید می شود.

سخن آخر

کشاورزی و ایمنی غذا همواره صنعت متمرکز اصلی بوده است، به دلیل افزایش جمعیت و کوچک شدن زمین های کشاورزی، ایمنی غذا حتی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. خشک کردن نقش مهمی در استفاده طولانی مدت مواد غذایی دارد، بنابراین این صنعت بسیار مهم است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...