سیستم مکان یابی آنی یا RTLS

 RTLS مخفف Real Time Location Systems  (مکان یابی آنی) است و به هر سیستمی اطلاق می شود که مکان اقلام یا شخص را به طور دقیق تعیین می کند. RTLS نوع خاصی از سیستم یا فناوری نیست، بلکه هدفی است که می توان با انواع سیستم ها برای مکان یابی و مدیریت دارایی ها انجام داد. یکی از جنبه های مهم RTLS زمان ردیابی دارایی ها است و بسته به کاربرد می توان از این داده ها به روش های مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال، برخی از برنامه ها تنها زمانی نیاز به زمان بندی دارند که دارایی از منطقه ای عبور کند، در حالی که سایر برنامه های  RTLS نیاز به دید بسیار دقیق تری دارند و مستلزم این است که داده های زمان به طور مداوم به روز شوند. یک سیستم موقعیت مکانی ایده آل می تواند دارایی ها، موجودی یا افراد را به طور دقیق مکان یابی، ردیابی و مدیریت کند و به شرکت ها در تصمیم گیری های آگاهانه بر اساس داده های جمع آوری شده موقعیت مکانی کمک کند.

RTLS

RTLS  در بسیاری از صنایع با برنامه های خاص مانند ردیابی کارکنان و ردیابی دارایی با ارزش بالا استفاده می شود. این برنامه ها را می توان در صنایع تولیدی و معدنی یافت، اما در صنعت مراقبت های بهداشتی برجسته ترین هستند .

بخش هایی از سیستم  RTLS

همه برنامه های کاربردی RTLS شامل چند جزء اصلی هستند: فرستنده، گیرنده و نرم افزاری برای تفسیر داده های هر یک. پیچیدگی سیستم، فناوری انتخاب شده و دامنه برنامه میزان سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز برای ایجاد RTLS ایده آل را تعیین می کند.

هر فناوری مورد استفاده برای RTLS از اصطلاحات خاص خود استفاده می کند. در زیر اصطلاحات گسترده ای برای کمک به درک کلی موارد و نقش آنها در یک سیستم آمده است:

فرستنده ها

فرستنده به یک مورد یا شخص متصل می شود تا به طور منحصر به فرد آن مورد یا شخص را شناسایی کند. فرستنده معمولاً یک سیگنال از گیرنده دریافت می کند و با شناسه منحصر به فرد خود پاسخ می دهد، اما اگر حاوی منبع تغذیه داخلی باشد، می تواند سیگنال اولیه را ارسال کند.

RTLS

بسته به نوع فناوری و هدف کاربردی، فرستنده ها می توانند عبارتند از:

گیرنده ها

گیرنده یک سخت افزار با منبع تغذیه متصل به شبکه است که سیگنال ها را از فرستنده ها ارسال و دریافت می کند. سپس گیرنده داده های جمع آوری شده را به رایانه های میزبان یا پایگاه های داده اصلی ارسال می کند. در برخی سیستم ها، گیرنده ها می توانند زیرساخت های موجود باشند، اما در برخی دیگر، گیرنده ها باید خریداری شده و در محیط برنامه گنجانده شوند.

بسته به نوع فناوری و هدف برنامه، سخت افزار می تواند موارد زیر باشد:

  • خوانندگان
  • سنسورهای موقعیت مکانی
  • نقاط دسترسی
  • گیرنده ها
  • چراغ ها (بسته به حالت)
  • دستگاه های هوشمند (بسته به حالت)

RTLS

نرم افزار

پیچیدگی نرم افزار در این سیستم ها می تواند متفاوت باشد، از یک نرم افزار ساده که روی سخت افزار گیرنده یکپارچه شده است، تا چندین نمونه نرم افزار، مانند یک نرم افزار موتور مکان، میان افزار و نرم افزار کاربردی در یک کامپیوتر میزبان. نرم افزارها را می توان برای ایجاد عملکرد مطلوب سیستم ترکیب کرد. سه نوع اصلی در برنامه های RTLS استفاده می شود:

  • Firmware - نرم افزاری که روی سخت افزار قرار دارد.
  • Soft ware - نرم افزاری که در رایانه یا سرور پشتیبان قرار دارد
  • Middleware - برای اتصال سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی استفاده می شود.

گزینه های پوشش  RTLS

قابلیت های RTLS و محدوده های خواندن از یک فناوری و تنظیمات دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، سیستم با طولانی ترین محدوده خواندن، GNSS (GPS) ، می تواند موقعیت مکانی واقعی یک مورد را در هر نقطه از جهان ارائه دهد، زیرا گیرنده ها ماهواره هایی هستند که به دور زمین می چرخند. سایر فناوریها با محدوده خواندن کوتاهتر مانند UHF Passive  RFID می توانند مکان را در داخل ساختمان یا منطقه ارائه دهند سطوح پوشش این سیستم متفاوت است. توجه داشته باشید که بسته به تکنولوژی انتخاب شده، تعداد گیرنده ها و/یا برچسب ها، و/یا نوع روش موقعیت یابی انتخاب شده، می توان با هر یک از این گزینه های پوشش به جزئیات بیشتری دست یافت .



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...