ظهور سامسونگ

سامسونگ در سال 1938 به عنوان یک شرکت کوچک در زمینه ماهی خشک و نودل تاسیس شد. در اواخر دهه 1960 وارد صنعت الکترونیک شد و امروزه بزرگترین تولید کننده تلفن های هوشمند، تلویزیون و تراشه های حافظه در جهان است. جفری کین در کتاب Samsung Rising، داستان داخلی غول کره جنوبی برای شکست اپل و تسخیر فناوری را ارائه می دهد. با توجه به مصاحبه با کارکنان سامسونگ و ناظران بازار، کین روزنامه نگار آمریکایی که بیش از ده سال در مورد فعالیت های سامسونگ گزارش تهیه می کند، فرهنگ، محصولات، موفقیت ها و شکست های این شرکت را بررسی می کند. این کتاب ظهور غول فناوری جهانی را نشان می دهد و تأثیر آن بر صنعت فناوری بین المللی و سیاست و فرهنگ کره جنوبی را بررسی می کند.

ظهور سامسونگ

کین سامسونگ را "هزارتوی عجیب یک شرکت" می نامد و کتاب جذاب او مانند یک داستان سلسله ای است که سه نسل از خانواده لی را در بر می گیرد. در سال 1938، لی بیونگ چول تحصیلات خود را رها کرد و یک کسب و کار کوچک با نام  Samsung Trading Co تاسیس کرد.

لوگوی اولیه شرکت سه ستاره داشت و بر اساس نمایش گرافیکی کلمه هانجا کره ای سامسونگ بود. بیونگ چول با الهام از میتسوبیشی و ساختار مدیریت خانواده(chaebol)  را برای شرکت ایجاد کرد. سامسونگ بسیار شبیه به یک شرکت سنتی ژاپنی رفتار می کرد، جایی که مدیران بدون هیچ استدلالی طبق دستورشان عمل می کردند. این رفتار شرکت ها، همراه با کمک دولت، به شرکت اجازه داد تا به سرعت رشد کند و به پالایش شکر، رسانه، منسوجات و بیمه گسترش یابد. سامسونگ یک معجزه اقتصادی محسوب می شد. پس از نزاع بر سر ارث، بیونگ چول در سال 1987 جانشین سومین پسر خود لی کین هی شد. کون هی سرمایه گذاری زیادی در فناوری های نیمه هادی کرد و سامسونگ را از یک تولید کننده به یک نیروگاه فناوری جهانی تبدیل کرد. در سال 2014، وی به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شد و به کما رفت. از آن زمان، پسرش لی جائه یونگ به عنوان رئیس فعالیت خود را شروع کرد.

ظهور سامسونگ

کین بینش جالبی درباره مدیریت و فناوری سامسونگ ارائه می دهد. به نظر می رسد مدیران و شرکت در وضعیت بحرانی دائمی قرار دارند و از فساد سیاسی و رسوایی های جنسی رنج می برند و همچنان پیشرفت می کنند. رهبران سامسونگ به دلیل اتهامات فرار مالیاتی، سوء مدیریت مالی، از بین بردن شواهد و فروش نامناسب سهام در دادگاه ها حضور داشتند و جائه یونگ در سال 2017 به اتهام ارتباط با رسوایی رئیس جمهور کره جنوبی، پارک، دستگیر شد.

در عین حال ، در دوران مدیریت جائه یونگ، سامسونگ دارایی های غیر اصلی را فروخته و سودهایی را در زمینه های جدید امیدوار کننده فناوری، از جمله نیمه هادی ها (خارج از حافظه)، 5G، نرم افزار، فناوری های نقطه کوانتومی و تراشه های هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است. بزرگترین موفقیت این شرکت در دهه گذشته بخش تلفن های هوشمند آن بوده است، جایی که آنها در حال حاضر بالاترین سهم بازار جهانی را در اختیار دارند. اما این موفقیت بدون شکست نبوده است. در سال 2017، نقص در باتری باعث آتش گرفتن دستگاه های گلکسی نوت 7 شد که خطرات ایمنی بزرگی برای عموم ایجاد کرد و منجر به فراخوان شد. قابل توجه است که در طول همه این بحران ها، این شرکت به رشد خود ادامه داده و به دلیل فعالیت های متنوع خود، سوددهی خود را حفظ کرده است.

سامسونگ

کتاب کین همچنین رابطه بین سامسونگ و اپل را تجزیه و تحلیل می کند. استیو جابز در سال 1983 به دنبال صفحه نمایش و تراشه های حافظه به منظور ساخت رایانه لوحی از سامسونگ دیدن کرد. سامسونگ بعداً نمایشگرها، تراشه ها و سایر اجزای اپل را که در دستگاه هایی مانند iPhone و iPad استفاده شده بود به اپل ارائه کرد. اما نبرد حق ثبت اختراع در سال 2011 آغاز شد. اپل ادعا کرد که سامسونگ آیفون را کپی کرده است و منجر به مجموعه ای از دعاوی طولانی مدت شد که در نهایت در سال 2018 حل شد و مبلغ 539 میلیون دلار به اپل تعلق گرفت و مشکلات بین دو شرکت همچنان ادامه دارد.

ظهور سامسونگ

در مورد کتاب Samsung Rising، کین با بیش از 400 نفر از جمله مدیران و دستیاران بازنشسته سامسونگ، مشاوران، بازرسان انفجار باتری، تامین کنندگان، اقوام دور شرکت مصاحبه کرد. بحث مفصل و رگه ی غنی حکایات سهم اصلی کتاب در ادبیات مربوط به سامسونگ است. یکی از جنبه های مهم برجسته شده توسط کین قدرت فرهنگی سامسونگ است: فناوری شرکت همه چیز را در کره جنوبی لمس می کند و برای بسیاری، این کشور "جمهوری سامسونگ" است. و تفاوت بین سامسونگ و سایر شرکت های لوازم الکترونیکی، منافع ملی این شرکت است. با این حال، یک طرف تاریک در این رابطه وجود دارد که می تواند شرکت را در معرض دستکاری های سیاسی قرار دهد که فراتر از استانداردها و انتظارات تجاری است.

کتاب کین برای همه کسانی که می خواهند درباره غول فناوری سامسونگ بیشتر بدانند، همچنین برای کسانی که می خواهند بینش راجع به فرهنگ سازمانی چابول ، فلسفه مدیریت و فناوری مدرن داشته باشند، ضروری است،.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...