چگونه عینک آفتابی می تواند از چشم شما محافظت کند

چگونه خورشید به چشم آسیب می رساند

اشعه ماوراء بنفش وارد چشم می شود و از طریق قرنیه، پوشش شفاف جلوی چشم، نفوذ می کند. این می تواند از جهات مختلف مضر باشد.

کوتاه مدت

در کوتاه مدت، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند آثار تحریک کننده ای مانند خونریزی چشم، تورم چشم ها یا حساسیت بیش از حد به نور ایجاد کند. فوتوکراتیت یا "آفتاب سوختگی چشم" نیز می تواند رخ دهد. علائم شامل قرمزی چشم، احساس سفت شدن چشم، حساسیت شدید به نور و پارگی بیش از حد است. این اثرات معمولاً موقتی هستند.

بلند مدت

در بلند مدت، نور بدون فیلتر می تواند نه تنها به قرنیه بلکه به عدسی چشم، پوست پلک و شبکیه نیز آسیب برساند. دکتر مینگ وانگ، مدیر موسسه آب مروارید وانگ ویژن سه بعدی و مرکز لیزیک در نشویل می گوید این می تواند منجر به رشد چشم، تشکیل آب مروارید زود هنگام و دژنراسیون ماکولا شود. او می گوید: "همچنین می تواند منجر به انواع خاصی از سرطان های پوست شود که درمان آنها به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی ساختارهای ظریف پلک ها دشوار است." بنیاد سرطان پوست گزارش می دهد که 10 درصد از تمام سرطان های پوست در پلک یافت می شود.

چگونه عینک آفتابی می تواند از چشم شما محافظت کند

عوامل خطرزا

واقعیت ساده پیری می تواند شانس ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را در نتیجه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش افزایش دهد. اما هنگامی که افراد جراحی آب مروارید را انجام دادند، که اغلب بین 50 تا 70 سالگی انجام می شود، این خطر حتی بیشتر می شود.

وانگ می گوید: "در حالی که اکثر مدل های لنزهای داخل چشمی که در حین عمل جراحی آب مروارید کاشته می شوند، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را ارائه می دهند، اما ممکن است به اندازه لنز طبیعی چشم جامع نباشد."

برخی از داروها همچنین می توانند خطر فتوفوبیا یا حساسیت به نور را افزایش دهند، که می تواند باعث ناراحتی، نیاز به چشمک زدن یا بستن چشم ها و سردرد شود. برخی از این داروها شامل بلادونا، فوروزماید، کینین، تتراسایکلین و داکسی سایکلین است. وی خاطرنشان می کند: حتی برخی از مسکن های بدون نسخه، به ویژه ایبوپروفن و ناپروکسن-باعث ایجاد حساسیت دردناک به نور به عنوان یک عارضه جانبی می شوند. عینک آفتابی در این موارد نیز می تواند کمک کننده باشد.

چگونه از بینایی خود محافظت کنیم

استفاده از عینک آفتابی ممکن است به کاهش احتمال آسیب کمک کند. اما این به مدلی که انتخاب می کنید و نحوه پوشیدن آن بستگی دارد.

نکات محافظت از چشم  از نظر متخصصان:

• عامل مهار کننده اشعه ماوراء بنفش باشید. پیرس می گوید: "هنگام خرید عینک آفتابی، مهم است که مطمئن شوید 99 تا 100 درصد اشعه UVA و UVB را مسدود کرده و 75 تا 90 درصد نور مرئی را از بین می برد." برچسب ممکن است "100٪ حفاظت در برابر UVA و UVB" یا "100٪ حفاظت در برابر UV 400" را نشان دهد، به این معنی که شیشه ها اشعه هایی به اندازه 400 نانومتر را مسدود می کنند.

• شکل را در نظر بگیرید. بهترین عینک آفتابی عینکی است که به دور صورت قرار می گیرد، زیرا این نور را از همه منابع مسدود می کند و بیشترین محافظت را در مقایسه با عینک آفتابی با صفحه تخت ایجاد می کند.

• اجازه ندهید رنگ شما را گول بزند. وانگ می گوید رنگ لنزها میزان محافظت را تعیین نمی کند. "عینک های روشن تر هنوز می توانند محافظت قوی را انجام دهند."

• "پلاریزه" را انتخاب کنید. "این نوع لنز انعکاس سطوح افقی مانند آب، برف و کاپوت خودرو را کاهش می دهد." در حالی که قطبش برای حفاظت بیشتر ضروری نیست، این منبع خستگی چشم را کاهش می دهد. "

چگونه عینک آفتابی می تواند از چشم شما محافظت کند

• متوجه شوید که آنها فقط برای روزهای تابستانی آفتابی نیستند. کارشناسان پیشنهاد می کنند حتی در روزهای ابری از عینک آفتابی استفاده کنید.

اشعه خورشید در واقع می تواند در طول زمستان مضرتر باشد، به ویژه در ارتفاعات بالا و سطوح بازتابنده مانند برف و یخ.

ثانیاً، ابرها محافظت کاملی در برابر خورشید ندارند. در زیر نور خورشید یا ابرها، نور ماوراء بنفش هنوز نفوذ می کند و استفاده از عینک آفتابی ایده خوبی است.

• به دنبال کیفیت باشید، نه لزوماً نام تجاری. بسیاری از مردم حاضرند برای خرید یک جفت عینک آفتابی طرح دار صدها دلار بپردازند. آیا این هوشمند است؟ اغلب شما فریب برچسب و ظاهر را می پردازید." "با این حال، آنها به طور کلی از لنزهای با کیفیت بالاتر نیز استفاده می کنند."

عینک آفتابی با هزینه کمتر اغلب حداقل الزامات را برآورده می کند. "اما شما باید احتیاط بیشتری کنید تا مطمئن شوید که لنزها در واقع استانداردها را رعایت می کنند." شما می توانید هر جفت عینک آفتابی را نزد یک متخصص بینایی سنج ببرید، که می تواند لنزها را آزمایش کند تا مطمئن شود که آنها محافظت مناسب در برابر اشعه ماوراء بنفش را ارائه می دهند.

• طبق AOA، برخی از لنزهای تماسی محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را ارائه می دهند، اما باید از عینک آفتابی برای محافظت بیشتر از چشم استفاده کرد.

• بچه ها را فراموش نکنید. استفاده از عینک آفتابی در اوایل زندگی بسیار مهم است زیرا کودکان اغلب زمان بیشتری را در خارج از خانه نسبت به بزرگسالان می گذرانند. "عینک آفتابی می تواند اثرات محافظتی در برابر آسیب هایی که بعدا در زندگی رخ می دهد، داشته باشد."

چگونه عینک آفتابی می تواند از چشم شما محافظت کند

• فراتر از عینک آفتابی بروید. استفاده از کرم ضد آفتاب در اطراف چشم ها و استفاده از کلاه یا روکش در کنار عینک آفتابی می تواند به بهبود محافظت کمک کند.

• از نگاه مستقیم به خورشید خودداری کنید. شما این توصیه را در هنگام گرفتگی شنیده اید، اما این واقعیت همیشه وجود دارد. گوید: اگر کسی در هر زمان بدون محافظت مستقیم به خورشید نگاه کند، می تواند باعث آسیب موقت یا دائمی به شبکیه شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...