10 ماده غذایی بسیار چاق کننده

افراد به دلایل زیادی پرخوری می کنند و وزن خود را افزایش می دهند. یکی از دلایل اصلی مصرف بیش از حد کالری است. با توجه به آنچه گفته شد، برخی از غذاها از جمله غذاهای فرآوری شده با چربی، قند و نمک افزوده شده بیشتر از دیگران مشکل ساز هستند.

 در اینجا لیستی از 10 ماده غذایی که بسیار چاق کننده هستند آورده شده است:

1. نوشابه

نوشابه ممکن است چاق کننده ترین چیزی باشد که می توانید بخورید. نوشیدنی های حاوی قند مواد مغذی ضروری را تأمین نمی کنند و کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه می کنند. مطالعات نشان می دهد افرادی که نوشابه شیرین می نوشند بسیار بیشتر از افرادی که این کار را انجام نمی دهند، وزن خود را افزایش می دهند. یک مطالعه نشان داد افرادی که در رژیم غذایی معمولی خود نوشابه مصرف می کردند، 17 درصد کالری بیشتری دریافت کردند. با گذشت زمان، این می تواند به راحتی منجر به افزایش قابل توجه وزن شود. نوشیدن نوشابه نه تنها خطر چاقی را افزایش می دهد بلکه دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و سرطان را نیز افزایش می دهد.

10 ماده غذایی بسیار چاق کننده

2. قهوه شیرین شده با شکر

قهوه می تواند یک نوشیدنی بسیار سالم باشد، با این حال، قهوه ای که با شکر یا شربت افزوده شیرین شده است می تواند به اندازه یک قوطی ذغال حاوی قند باشد. مانند نوشابه، نوشیدنی های قهوه ای با قند بالا می توانند اثرات فاجعه باری روی کمر و سلامت شما داشته باشند.

3. بستنی

بیشتر بستنی های تجاری پر از شکر و چربی است. از آنجا که اغلب به عنوان دسر مصرف می شود، بستنی می تواند کالری اضافی زیادی به وعده غذایی شما اضافه کند. اگر از بستنی لذت می برید، بهترین غذای برای مصرف به صورت گاه به گاه و تفریحی است.

برای انتخاب بستنی سالم تر، به دنبال بستنی باشید که در هر وعده کمتر از 15 گرم قند داشته باشد. همچنین، توجه داشته باشید که اندازه وعده های غذایی خود را ببینید و مراقب باشید.

4. غذای آماده (پیتزا)

پیتزاهای آماده تجاری یکی از محبوب ترین غذاهای ناخواسته ، به ویژه در بین جوانان و کودکان است. پیتزاها معمولاً بسیار خوشمزه هستند اما دارای چربی بالا ، کربوهیدراتهای تصفیه شده و کالری بالا هستند، برخی از محبوب ترین انواع نیز با مقدار زیادی پنیر و گوشت فرآوری شده تهیه می شوند. گوشت های فرآوری شده گوشت هایی هستند که پخته ، نمک یا دودی شده اند. مصرف زیاد این گوشت ها با چاقی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های نامطلوب مانند بیماری های قلبی و برخی سرطان ها ارتباط دارد.

با این حال، همه پیتزا ها مثل هم مضر نیستند، اگر عاشق پیتزا هستید، سعی کنید یک پیتزا فروشی پیدا کنید که از مواد سالم تری مانند سبزیجات و خمیر غلات کامل استفاده کند. همچنین می توانید پیتزا را خودتان در خانه درست کنید.

5. کوکی و دونات

کوکی ها و دونات ها حاوی مقدار زیادی شکر، آرد تصفیه شده و چربی های اضافه هستند. آن ها می توانند بسیار کالری داشته باشند. برای کنترل وزن خود، باید میزان مصرف خود را محدود کنید. وقتی هوس می کنید، از یک وعده کوچک استفاده کنید، نه یک کوکی غول پیکر یا یک بسته کامل از تکه های کوچک، که می تواند به شما کمک کند از یک غذای لذیذ لذت ببرید و کالری اضافی و قند مصرفی خود را محدود کنید. همچنین، یک دونات متوسط متوسط ممکن است حاوی بیش از 200 کالری باشد. برخی از انواع کرم دار بیش از 300 کالری دارند.

برای داشتن سلامت و وزن مطلوب، تا جایی که ممکن است از مصرف دونات خودداری کنید.

10 ماده غذایی بسیار چاق کننده

6. سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی

سیب زمینی سرخ کرده یک انتخاب محبوب میان وعده یا جانبی است، به ویژه هنگام غذا خوردن در بیرون. با این حال، متوسط وعده (5 اونس یا 139 گرم) به طور معمول حاوی حدود 427 کالری است که آن ها را به یک غذای پر کالری تبدیل می کند. بیشتر سیب زمینی های سرخ کرده تجاری سرشار از چربی و نمک هستند و خطر پرخوری را افزایش می دهند، علاوه بر این، آن ها اغلب با غذاهای ناخواسته دیگر همراه هستند و معمولاً با سس های پر قند مانند سس گوجه فرنگی خورده می شوند. این بدان معناست که شما در یک جلسه مقدار بسیار زیادی کالری می خورید که می تواند منجر به افزایش وزن شود. در حقیقت، چندین مطالعه خوردن سیب زمینی سرخ کرده را با افزایش وزن مرتبط می دانند. مانند سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی سرشار از چربی، کربوهیدرات تصفیه شده و نمک است. آن ها همچنین در مطالعات مشاهده ای با افزایش وزن مرتبط بوده اند. حتی در یک مطالعه مشخص شد که آن ها به احتمال زیاد باعث افزایش وزن می شوند. جوشاندن یا پختن سیب زمینی بسیار مفیدتر است.

7. کره بادام زمینی

مقادیر متوسط کره بادام زمینی می تواند سالم باشد. این امر به ویژه اگر فقط با مواد مفید مانند بادام زمینی بو داده و آسیاب شده و کمی نمک تهیه شود صادق است. در حقیقت، خوردن آجیل و بادام زمینی با کاهش وزن و سلامتی بهتر مرتبط است، با این حال، کره بادام زمینی تجاری اغلب حاوی شکر افزوده، روغن های گیاهی هیدروژنه و مقدار زیادی نمک است و آن را بسیار ناسالم می کند، کره بادام زمینی همچنین دارای کالری فوق العاده بالایی است و برای برخی از افراد پرخوری بسیار آسان است. اگر می توانید میزان مصرف خود را محدود کنید، از جمله کره بادام زمینی در رژیم غذایی خود مشکلی ایجاد نکنید. با این حال، اگر برای کنترل وزن خود تلاش می کنید، ممکن است لازم باشد از آن اجتناب کنید.

10 ماده غذایی بسیار چاق کننده

8. شکلات شیری

شکلات تلخ با مزایای متعددی از جمله بهبود سلامت قلب و عملکرد مغز مرتبط است، با این وجود، اکثر انواع تجاری شیر و شکلات سفید حاوی قند و چربی اضافه هستند. مانند دیگر غذاهای بی ارزش، پرخوری آن ها بسیار آسان است.

9. آب میوه

آب میوه اغلب به عنوان یک انتخاب سالم در نظر گرفته می شود. با این وجود، اکثر مارک های تجاری به اندازه نوشابه حاوی قند هستند. آن ها همچنین فاقد فیبر و سایر مواد مغذی موجود در میوه های کامل هستند، نوشیدن بیش از حد آب میوه با افزایش خطر چاقی، به ویژه در کودکان، مرتبط است. میوه کامل یک انتخاب سالم تر و مفیدتر برای کاهش وزن است. اگر می خواهید آب میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید، آب میوه های بدون شیرین و 100٪ را انتخاب کنید و حجم وعده خود را حداکثر تا 5 اونس (150 میلی لیتر) در روز نگه دارید.

10. سایر غذاهای فرآوری شده تجاری

افزایش مصرف غذای راحت تا حدی می تواند عامل همه گیری چاقی باشد. همه غذاهای فرآوری شده ناسالم نیستند، اما بسیاری از آن ها طوری ساخته شده اند که ظاهری شبیه به غذای واقعی داشته باشند و شباهت کمی با غذاهای خانگی داشته باشند، بنابراین، مهم است که برچسب غذا را بخوانید. برخی از انواع غذاهای فرآوری شده با دریافت کالری بیشتر و کیفیت رژیم غذایی ضعیف تر مرتبط هستند، کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده می تواند به شما در جلوگیری از کالری های غیر ضروری و بهبود کیفیت رژیم غذایی کمک کند.

نتیجه نهایی

وزن افراد افزایش می یابد زیرا کالری بیشتری از آنچه می سوزانند می خورند. لازم به ذکر است که هیچ غذایی در این لیست اگر بعضاً به عنوان بخشی از رژیم متعادل از آن استفاده کنید، چاق نمی کند. با این حال، مصرف منظم و بیش از حد این غذاها به احتمال زیاد باعث افزایش وزن در طول زمان می شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...