راه های کاهش هزینه انرژی در سردخانه مواد غذایی (قسمت اول)

انرژی یکی از بزرگترین هزینه های راه اندازی انبار یا سردخانه مواد غذایی است. بنابراین، مدیریت انرژی یکی از بزرگترین فرصت ها را برای بهبود سودآوری ارائه می دهد. فن آوری های جدید در زمینه های کنترل دما، جابجایی مواد، روشنایی و مدیریت آب، استفاده از انرژی را به یکی از مهمترین ملاحظات در کارایی انبار تبدیل می کند.در ادامه این پست به راهکارهایی برای کاهش هزینه های انبار می پردازیم که با رعایت کردن آن به حداکثر بهره وری دست می یابید.

کاهش مصرف انرژی در سردخانه 

مصرف انرژی بسته به اینکه محیط انبار یا سردخانه باشد به میزان قابل توجهی متفاوت است.بر اساس گزارشات، انبارهای غیر یخچال دار در ایالات متحده به طور متوسط ​​سالانه 6.1 کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) برق و 13،400 Btu گاز طبیعی در فوت مربع استفاده می کنند. بزرگترین تأسیسات برق و گاز طبیعی در آمریکای شمالی روشنایی و گرمایش فضا تقریباً 76 درصد از کل مصرف انرژی در چنین انبارهایی را به خود اختصاص می دهد و این سیستم ها را برای صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار عالی می کند.انرژی به طور معمول 15 درصد از بودجه عملیاتی یک انبار بدون یخچال را شامل می شود، اما در انبارهای سردخانه، 60 درصد از برق مصرفی تبرید را شامل می شود.یک شرکت در کالیفرنیا برای کاهش هزینه های انرژی و بهبود کیفیت نور از لامپ های LED در محیط سردخانه  استفاده کرد و متوجه شد که این سیستم به خوبی عمل می کند.

 کاهش مصرف برق

استفاده از لامپ های LED برای کاهش مصرف برق

این ارتقاء علاوه بر بهبود روشنایی و دید در سراسر تأسیسات، باعث صرفه جویی در انرژی، کاهش هزینه ها و دریافت تشویقی از شرکت برق و گاز محلی شد.LED ها بر خلاف چراغ های فلورسنت، روشنایی آنی را فراهم می کنند. علاوه بر این، آنها سردتر هستند بنابراین گرما را به سردخانه زیر صفر اضافه نمی کنند، که باعث صرفه جویی بیشتر در انرژی می شود. آنها همچنین LED ها را در چندین وسیله بیرونی مثل اسکله بارگیری، ورودی ها و قطب های پارکینگ جایگزین کردند. به خاطر داشتن سنسورهای بی سیم، این وسایل را می توان طوری برنامه ریزی کرد که با توجه به سطوح مختلف نور با گزینه های زمان بندی و فعال سازی حرکت در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. این کار موجب کاهش 12 درصدی مصرف برق و انرژی در سردخانه شد. علاوه بر طراحی تاسیسات و معیارهای خود ساختمان، عوامل دیگری نیز بر مصرف برق سردخانه موثر هستند:

  • گنجانیدن معیارهای میزان مصرف انرژی در موقع خرید تجهیزات
  • ایجاد برنامه های معمول تعمیر و نگهداری برای تجهیزات با مصرف انرژی بالا، مانند سیستم های تهویه مطبوع، برای اطمینان از عملکرد مطلوب
  • پیاده سازی یک فرایند رسمی برای شناسایی و تصاحب/اشغال تاسیسات و ساختمانهای سبزتر، یا همکاری با صاحبان شرکت ها برای بهبود راندمان ساختمان
  • ردیابی، اندازه گیری و گزارش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای 
  • سیستم های کلیدی برای بررسی میزان مصرف برق  در تجهیزاتی مانندHVAC ، سیستم های شارژ باتری، تجهیزات نوار نقاله و بسته بندی، تبرید و سایر جنبه های انرژی زا از تاسیسات

 

سردخانه مواد غذایی

سیستم تبرید

استفاده از سیستم های تبرید آبشار دی اکسید کربن و آمونیاک در سال های اخیر در تأسیسات توزیع غذا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. عوامل موثر در کاهش هزینه عبارتند از کمپرسورهای کوچکتر و مرحله پایین، لوله های مکش دمای پایین، سوپاپ ها و مخازن جدا کننده مایع؛ و لوله کشی و عایق کاری کمتر. حذف تدریجی مبردهای تخریب کننده ازن و افزایش فشار قانونی بر استفاده از این مبردها باعث افزایش علاقه به آمونیاک کم شارژ برای ذخیره سازی، توزیع و تولید مواد غذایی با کنترل دما شده است. سیستم تبرید آمونیاک به علت سهولت استفاده، ایمنی بیش تر و مزایای زیست محیطی مورد استقبال قرار گرفته اند.

سیستم تبرید

رویکرد Sysco

بر اساس گزارشات، شرکت سیسکو در امریکا، توانسته است مصرف انرژی در انبارهای خود را بیش از 19 درصد کاهش دهد و فضای انبارها را 29 درصد افزایش دهد. این ابتکار چند وجهی بر عملکرد پالت و لیفتراک، روشنایی، تهویه مطبوع و واحدهای تبرید متمرکز بود.سیسکو از ناوگان پالت و لیفتراک هایی استفاده می کند که کاملاً از سلولهای سوختی هیدروژنی استفاده می کنند و تقریبا 180 باتری اسید سرب را جایگزین کرده اند.شرکت Sysco در عملکرد محیطی نیز بسیار موفق بوده است. از ویژگی های این مکان می توان به نور طبیعی، شیشه با کارایی بالا برای جلوگیری از اتلاف و افزایش گرما، نور کم انرژی، سیستم های تهویه کارآمدتر و سقف بازتاب کننده گرما اشاره کرد. تأسیسات خدمات تجاری این شرکت، دارای چیلرهای هوای کنترل شده توسط کامپیوتر، سقف منعکس کننده گرما و سنسور روشنایی اتوماتیک است.واحدهای برودتی معمولاً نیمی از مصرف انرژی Sysco را شامل می شوند، چراغ و شارژ باتری بیشتر بار باقی مانده را تشکیل می دهند.این شرکت به طور مرتب تجهیزات تبرید، درب سردخانه، درهای بارانداز، روشنایی و سیستم های تهویه مطبوع اداری را در انبارهای خود ارتقا می دهد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...