بزوس و همکارانش به فضا رفتند و در کمتر از 15 دقیقه برگشتند

بنیانگذار و صاحب شرکت آمازون و سه خدمه دیگر به فضا رفتند و در کمتر از 15 دقیقه برگشتند. بزوس در کپسول ساخته شده توسط شرکت Blue Origin با برادرش مارک، بانوی پیشگام هوانوردی، والی فانک و الیور دیمن، هلندی 18 ساله همراه بود. درست قبل از 9:15 صبح به وقت شرق ایالات متحده در 20 جولای 2021، این چهار نفر در اولین پرواز انسان با وسیله پرتاب New Shephard Blue Origin به فضا پرتاب شدند.

بزوس دومین میلیاردر در همین ماه است که به لبه فضا رسیده است. ریچارد برانسون هفته گذشته به وسیله کپسول دیگری که توسط شرکتش Virgin Galactic ساخته شده نیز به فضا سفر کرد.

بزوس

این در حالی است که 20 ژوئیه روزی بود که در سال 1969 نیل آرمسترانگ و باز آلدرین بر روی ماه فرود آمدند.

62 مایل بالاتر از زمین در چند دقیقه

مسیر پرواز زیر مداری New Shepard  طوری طراحی شده است که از خط Karman بالاتر برود که اغلب مرز فضا محسوب می شود و در فاصله 62 مایلی از سطح زمین قرار دارد. این خط در "مسابقه فضایی" بین بزوس و برانسون مورد اختلاف قرار گرفته است. این اختلاف به این دلیل است که SpaceShipTwo برانسون به ارتفاع 282000 پایی رسید. بالاتر از مرز زمین-فضا که ناسا آن را 50 مایلی تعیین کرده بود، اما هنوز از خط Karman فاصله دارد.

حدود سه دقیقه بعد از پرواز، تقویت کننده از کپسول خدمه جدا شد. سپس New Shepard  از خط Karman عبور کرد، در حالی که صدای جشن از درون شاتل شنیده می شد.

این کپسول مدت بیشتری در آسمان ماند.بعد از حدود هشت دقیقه از پرواز، چتر نجات کپسول باز شد تا خدمه بتوانند فرود آرامی داشته باشند. این ماموریت تقریباً 11 دقیقه از بلند شدن تا فرود به طول انجامید. بزوس ابتدا از کپسول خارج شد، سپس دیمن، و بعد از او فانک و سپس مارک بزوس قرار گرفتند.

بزوس

آغاز عصر گردشگری فضایی؟

این ماموریت یک روز بزرگ برای بزوس بود، اما در وحله اول تبلیغات برنامه گردشگری فضایی Blue Origin است. پخش اینترنتی این شرکت اعلام کرد که بینندگان علاقه مند می توانند در مورد رزرو مکان در پروازهای آینده Blue Origin با شرکت تماس بگیرند. دو پرواز دیگر برای سال 2021 برنامه ریزی شده است.

سفرهای گرانقیمت به فضا باعث آسیب به اتمسفر زمین می شوند

این پروازها که مقدمه‌ای بر تجاری شدن سفر به فضا هستند، انتظار می‌رود در سال‌های آینده صنعت «گردشگری فضایی» رونق گسترده‌ای بگیرد. با این حال کارشناسان محیط زیست نسبت به تبعات این نوع سفرها هشدار داده‌ و گفته‌اند این فضاپیماها مقدار زیادی گرما، دی‌اکسید کربن و سایر آلاینده‌های جوی را در هوا منتشر می‌کنند که می‌تواند به جو آسیب بزند.
الوئیز ماریس، استادیار جغرافیای طبیعی در دانشگاه کالج لندن، می‌گوید ساختار موشک‌های مورد استفاده در پرتاب فضاپیماهای New Shephard Blue Origin ، Falcon Spacex و Virgin Galactic متفاوت هستند اما پروسه اشتعال و سوختن آن‌ها تقریبا یکسان بوده و باعث تولید گازهای گلخانه‌ای، بخار آب و گرما می‌شوند.

به گفته وی در حالی که در حمل‌و‌نقل‌های تجاری معمولی هوایی ۱ تا ۳ تن دی اکسید کربن برای هر مسافر تولید می‌شود، یک فضاپیما حامل چهار مسافر یا بیشتر ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن دی اکسید کربن تولید می‌کند.

گردشگری فضایی

سفینه‌های فضایی ظرفیت مسافر بسیار محدودی دارند و در نتیجه افزایش مسافران به معنای افزایش پروازها خواهد بود و از هم اکنون شرکت‌هایی مانند Virgin Galactic می‌گویند قصد دارند سالانه تا ۴۰۰ پرواز فضایی به علاقه‌مندان ارائه دهند. کارشناسان می‌گویند بالا رفتن حجم دی‌اکسید کربن در جو می‌تواند مشکلات سلامتی نظیر سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، خستگی، خفگی و حتی تشنج را برای انسان ایجاد کند. در همین حال دی ‌اکسید نیتروژن، حاصل از احتراق سوخت موشک‌ها، نیز می‌تواند توانایی تنفسی افراد را مختل کرده و آسیب‌پذیری آن‌ها را در برابر عفونت‌های تنفسی و آسم افزایش دهد.

تخریب لایه اوزون نیز یکی دیگر از تاثیرات جوی فضاپیماهاست. واکنش‌های شیمیایی حاصل از احتراق سوخت موشک‌ها ذراتی را به درون لایه استراتوسفر جو، که وظیفه انعکاس نور مضر فرابنفش خورشید را دارد، وارد می‌کند که باعث به وجود آمدن تاثیرات مضر زیست‌محیطی می‌شود. در واقع در این لایه اکسیدهای نیتروژن حاصل از سوخت موشک و مواد شیمیایی تولید شده از تجزیه بخار آب ازن را به اکسیژن تبدیل کرده و از بین می‌برند.
پژوهشگران مارتین راسی و جیمز ودا در مقاله‌ای علمی در سال ۲۰۱۸ گفته‌اند که این تغییر حرارتی باعث تخریب لایه اوزون می‌شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...