مقایسه تأثیر غذای تخمیر شده و رژیم غذایی پرفیبر بر سلامتی

تیمی از محققان دانشگاه استنفورد با بررسی ارتباط رژیم غذایی، باکتری های روده و التهاب سیستمیک دریافتند که تنها چند هفته رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای تخمیر شده می تواند منجر به بهبود تنوع میکروبیوم و کاهش نشانگرهای زیستی التهابی شود.

تحقیقات جدید رژیم غذایی با فیبر بالا را در مقابل رژیم غذایی با مقدار زیادی غذای تخمیر شده قرار داد. 36 فرد سالم انتخاب شدند و به طور تصادفی یکی از دو رژیم غذایی را به مدت 10 هفته تعیین کردند. هدف از این مطالعه بررسی اثر غذای تخمیر شده برای مبارزه با افزایش بیماری های التهابی مزمن بود.

غذای تخمیری

در طول آزمایش محققان مشاهده کردند که سطح پروتئین التهابی در گروه غذایی تخمیر شده کاهش  می یابد. این در کنار افزایش تنوع میکروبی در روده و کاهش فعالیت در چهار نوع سلول ایمنی بود.

مهم تر از همه این که، این تغییرات  در گروهی که رژیم غذایی پر فیبر را داشتند ، مشاهده نشد. این در حالی است که انتظار می رفت فیبر بالا اثر مفید تری برای همه داشته باشد و تنوع میکروبیوتاهای روده را افزایش دهد. داده ها نشان می دهد که افزایش مصرف فیبر به تنهایی در مدت زمان کوتاه برای افزایش تنوع میکروبیوتا کافی نیست.

 یکی از فرضیه های مطرح شده در این مطالعه برای توضیح واکنش های مختلف به این دو رژیم غذایی این است که افزایش تنوع میکروبیوتای ناشی از فیبر می تواند طولانی تر از تغییرات ناشی از تخمیر ناشی از مواد غذایی طول بکشد. چندین تغییر نشانگر زیستی در گروه رژیم غذایی با فیبر مشاهده شد، از جمله تغییر تولید اسید چرب با زنجیر کوتاه و افزایش تراکم پروتئین میکروبی در روده. این ها نشانه هایی است که می تواند جمعیت میکروبی روده را بازسازی کند اما به طور بالقوه با سرعت کمتری نسبت به غذاهای تخمیر شده است.

رژیم پر فیبر

شاید بزرگترین نتیجه این مطالعه جدید تغییرات سریع ایمنی و میکروبیوم ناشی از رژیم تخمیر شده و سازگاری پاسخ ها در کل گروه باشد. 

گام بعدی برای محققان این است که کشف کنند که چه مکانیسم های خاصی این تغییرات ناشی از رژیم غذایی را واسطه می کند. علاوه بر این، محققان در مورد این که آیا رژیم غذایی حاوی فیبر بالا و تخمیر شده این پاسخ ها را افزایش می دهد، کنجکاو هستند.

آنها می گویند:" راه های بیش تری برای هدف قرار دادن میکروبیوم با غذا و مکمل ها وجود دارد و ما امیدواریم که به بررسی نحوه تأثیر رچیم های غذایی مختلف، پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها بر میکروبیوم و سلامت گروه های مختلف بپردازیم".



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...