ارتباط تغییرات آب و هوایی با آتش سوزی جنگل ها

آتش سوزی کریک، در جنگل ملی سیرا در کالیفرنیا، صدها هزار هکتار را سوزانده است. این آتش سوزی به دلیل وجود بسیاری از درختان خشک شده که تغییرات آب و هوایی باعث مرگ و هم خشکی آنها شده بود گسترش یافت.

گرم شدن سیاره زمین در چند دهه گذشته باعث افزایش شدید مناطق آتش سوزی شده است. علم نشان داده است که تغییرات آب و هوایی طی چند دهه گذشته باعث آتش سوزی های بزرگتر و شدیدتر در سراسر غرب آمریکا شده است. افزایش گرما، تغییر الگوهای باران و برف، تغییر در پوشش گیاهی و سایر تغییرات مرتبط با آب و هوا این احتمال را افزایش می دهد که آتش ها بیشتر از گذشته شروع شده و شدیدتر و گسترده تر از گذشته ادامه پیدا کنند.

فیلیپ هیگورا، دانشمند آتش سوزی و دیرینه شناس در دانشگاه مونتانا، می گوید: مقیاس و شدت آتش سوزی های شدید در حال حاضر در غرب امریکا "حیرت آور" است. امسال بیش از پنج میلیون هکتار در اثر آتش سوزی ها از بین رفته است و ممکن است هنوز خیلی بیشتر ادامه داشته باشد.

آتش سوزی جنگل ها

عوامل دیگر نیز خطر آتش سوزی را افزایش می دهند، مانند تصمیمات مدیریت جنگل که امکان تجمع مقدار زیادی از پوشش گیاهی را فراهم کرده است که می تواند به سرعت منجر به آتش سوزی های گسترده شود.

از برخی جهات، شروع آتش سوزی ساده است. این سه جزء را شامل می شود: شرایط آب و هوایی مناسب، مقدار زیادی سوخت قابل سوزاندن و یک جرقه.

جنیفر بالچ، اکولوژیست آتش نشانی در دانشگاه کلرادو ، بولدر می گوید: تغییرات آب و هوایی تنها چیزی نیست که اتفاق می افتد ، بلکه بخش مهمی از داستان است. اشتعال ناشی از انسان به وضوح بخش مهمی از خطر را شامل می شود. مطالعه ی جنیفر بالچ که در ماه سپتامبر منتشر شد، نشان داد که انسان مسئول 97 درصد از احتراق هایی است که باعث آتش سوزی و در نتیجه تهدید خانه ها در مناطق حومه شهر شد.

تغییرات آب و هوایی بر دو جزء اول (و در برخی موارد ، قسمت سوم) به روش های قابل اندازه گیری واضح که طی چند دهه گذشته آشکارتر شده است، تأثیر گذاشته است.

روشن ترین ارتباط با گرم شدن دمای هوا است. از آغاز انقلاب صنعتی در اواخر دهه 1800، هنگامی که انسانها شروع به سوزاندن مقادیر زیادی سوخت های فسیلی کردند و دی اکسید کربن را که گرمای اضافی را در اتمسفر به دام می اندازد، به مقدار بسیار زیادی وارد اتمسفر کردند، این سیاره تقریبا دائما در حال گرم شدن است. از آن زمان، دمای متوسط جهان تقریباً 1.8 درجه فارنهایت (1 درجه سانتیگراد) افزایش یافته است. گرم شدن از دهه 1980 به کمتر از 0.2 درجه سانتیگراد (0.3 درجه فارنهایت) در هر دهه افزایش یافته است، و احتمالاً در آینده بیشتر خواهد شد.

ممکن است چندان گرم کننده به نظر نرسد، اما همین مقدار اندک می تواند راه زیادی را پیش ببرد. هوای گرم، اگر رطوبت آن 100 درصد نباشد، مانند یک اسفنج تشنه است: آب را از هر چیزی که لمس کند - گیاهان (زنده یا مرده) و خاک، دریاچه ها و رودخانه ها را جذب می کند. هرچه هوا گرمتر و خشک تر باشد، مکش بیشتری انجام می شود و مقدار آب قابل نگهداری با افزایش دما به صورت تصاعدی افزایش می یابد. افزایش اندک حرارت هوا می تواند به معنی افزایش شدید شدت خروج آب باشد. دانشمندان می توانند این "کمبود فشار بخار" را اندازه گیری کنند. اگر این کسری برای مدت طولانی جبران شود، خاک و پوشش گیاهی تغییر می کند.

امواج گرمایی شدید و رکورد شکن مانند موج هایی که غرب را در آگوست و اوایل سپتامبر فرا گرفتند، احتمالاً باعث خرد شدن عمده مواد قابل سوزاندن شده اند، زیرا کسری فشار بخار منطقه ای و خشکسالی مرتبط با آن به بالاترین سطح خود رسیده است.

آتش سوزی جنگل ها

هنگامی که گرمای اضافی برای ماه ها یا بیشتر در محل بماند، خطر آتش سوزی حتی بیشتر می شود.

یک بهار زود هنگام گرم می تواند با افزایش فصل گرما، باعث افزایش خشکسالی تابستانی، افزایش میزان بخار آب که توسط برگهای گیاه تولید می شود یا مستقیماً از خاک تبخیر می شود، شود. رطوبت کمتر خاک، به نوبه خود، می تواند به چرخه گرم شدن محلی بازگردد و آن را تشدید کند، زیرا رطوبت تبخیری معمولاً مقدار زیادی از انرژی نور خورشید را مصرف می کند. هنگامی که رطوبت برای تبخیر باقی نماند، خاک یا پوشش گیاهی، مرده و زنده، گرما را جذب می کند و خطر آتش سوزی را افزایش می دهد.

نتیجه نهایی

بنابراین تغییرات آب و هوایی خطر آتش سوزی را به دو روش مستقیم و غیر مستقیم افزایش داده است. هنگامی که یک احتراق رخ می دهد، حتی اگر طبیعی باشد مانند ازدحام رعد و برق غیرمعمول، در صورت عدم تغییر آب و هوا، احتمال اینکه آتش سوزی بزرگی ایجاد شود بسیار بیشتر از حد ممکن است.

بسیاری از محققان می گویند آتش سوزی های امروز هم تکان دهنده است و هم کاملاً مورد انتظار است. بالچ می گوید: تغییرات آب و هوایی، مدیریت جنگل و رفتار انسانی مانند چندین قطعه پازل در کنار هم قرار می گیرند و باعث ایجاد آتش سوزی های گسترده می شوند. او می گوید که یادگیری سازگاری با واقعیت جدید و کاهش خطرات، مستلزم اقدام سریع و قاطع از زوایای مختلف است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...