تیلت آپ: روش نوین ساخت سازه های بتونی


ساختار تیلت آپ (Tilt up) استحکام و دوام بتون را با دقت و کارایی  در ساخت ترکیب می کند. اگر قصد ساختن یک ساختمان جدید را دارید، تیلت آپ آنقدر کاربردی است که نمی توانید از آن چشم پوشی کنید. اما ممکن است چند سوال داشته باشید که ما می توانیم در پاسخ آنها کمک کنیم:

  • ساختمان تیلت آپ چگونه کار می کند؟
  • تیلت آپ از نظر هزینه و کیفیت چگونه با روشهای جایگزین مقایسه می شود؟
  • مزایای اصلی ساخت تیلت آپ چیست؟
  • چه زمانی تیلت آپ مناسب نیست؟

ساخت تیلت آپ

نحوه عملکرد ساختمان تیلت آپ

ساخت و ساز تیلت آپ دارای مجموعه ای از پانل های بتونی است که روی دال بتونی نصب شده و دیوار بیرونی ساختمان را تشکیل می دهند. این پانل ها با استفاده از قالب های چوبی، میلگرد و بتون در محل کار ایجاد می شوند. فرم ها به شکل و میلگرد بریده می شوند تا با طرح نهایی مطابقت داشته باشند. در مرحله بعد، بتون در قالب ها ریخته می شود و دیوار های بتونی به صورت افقی ساخته می شوند.

هنگامی که دیوارها آماده می شوند، به حالت عمودی و روی پایه های اصلی قرار می گیرند و ساختار خارجی ساختمان را تشکیل می دهند. هر پانل به طور موقت مهار می شود تا سقف ساختار را به هم وصل کند. همانطور که در زیر توضیح می دهیم، قسمت بیرونی این پانل ها یک تخته خالی است که تقریباً هر نمای بیرونی، روکش یا پوشش روی آن قابل استفاده است. همین امر در مورد فضای داخلی نیز صدق می کند که می تواند عایق بندی شده یا به گونه ای دیگر پوشش داده شود تا نیازهای خاص یک تأسیسات را برآورده کند.

تیلت آپ

تاریخچه ساخت و ساز تیلت آپ

طبق گزارش مجلهConcrete Construction ، ساختمانهای تجاری با استفاده از ساختمان تیلت آپ برای اولین بار در اوایل دهه 1900 ظاهر شدند .این روش در سالهای رونق پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که کمبود نیروی کار بر روشهای ساخت و ساز اقتصادی مقرون به صرفه بود، رواج یافت.

از آن زمان، تیلت آپ در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است. پیشرفت در طراحی و تخمین پروژه به کمک رایانه، کارایی و انعطاف پذیری فرایند ساخت  تیلت آپ را به طرز چشمگیری افزایش داده است.

تیلت آپ: در مقایسه با ساختمان های دیگر چگونه است؟

ساختمان تیلت آپ یک جایگزین مناسب برای موارد زیر است:

  • ساخت قاب چوبی، که نیازمند انجام کار زیادی است.
  • ساخت تیرهای فولادی، که بسیار پرهزینه است و بنابراین برای ساختمانهای بلند مناسب تر است.
  • ساختار قاب فولادی پیش ساخته، که همچنین یک راه حل اقتصادی است اما دارای محدودیت های طراحی است.
  • ساختمان بنایی.

ساخت و ساز

هیچ نوع ساختمانی مناسب تر از تیلت آپ وجود ندارد. در حالی که از تیلت آپ بیشتر برای انبارها و مراکز توزیع در مقیاس بزرگ استفاده می شود، اما می توان از آن برای هرنوع ساختمانی استفاده کرد .

هر پروژه منحصر به فرد است، بنابراین مقایسه هر یک از روش های ساخت فوق از نظر هزینه در هر متر مربع غیر واقعی است. اما ما می توانیم این فرض های گسترده را انجام دهیم:

  • به طور کلی، ساخت و ساز تیلت آپ در مقایسه با روش های دیگر با افزایش مساحت ساخت مقرون به صرفه تر می شود. این امر به این دلیل است که با افزایش مقیاس کارایی بیش تری حاصل می شود.
  • از آنجا که نصب پانل های بتونی تیلت آپ می تواند به سرعت انجام شود، سازه های جدید زودتر محصور می شوند. هنگامی که سازه ها محصور می شوند، کارگران، ابزار و لوازم آنها از محیط خارج می شوند. 
  • پیمانکاران کنترل بیشتری بر پروژه های تیلت آپ دارند زیرا پانل ها به سرعت در محل با مواد و نیروی کار موجود در محل مونتاژ می شوند. سایر روشها که نیاز به مواد تخصصی تر یا نیروی کار ماهر دارد با زمان طولانی تر و هزینه های بالاتر همراه است.

تیلت آپ

مزایای ساخت تیلت آپ

ساختار تیلت آپ دارای مزایای زیادی است که با کاهش هزینه های کلی پروژه، کوتاه کردن زمان بندی ساخت و افزایش ارزش برای مالکان همراه است.

سرعت

تیلت آپ بسیار سریع است. پانل های بتونی فقط چند روز طول می کشد تا ساخته شوند و نصب کردن آنها به جای دیگر بسیار سریعتر و کمتر از سایر روش ها است. علاوه بر این، مراحل بعدی ساخت و ساز مانند سقف کاری و یکپارچه سازی زیرساخت ها می تواند زودتر در پروژه های تیلت آپ آغاز شود، زیرا مناطق کاری زودتر محصور می شوند.

هزینه کار و مواد

تیلت آپ نسبت به روشهای دیگر به نیروی ماهر بسیار کمتری نیاز دارد. کارگران دیوارهای بتونی را ریخته و تکمیل می کنند و اپراتور جرثقیل دیوارها را در جای خود بلند می کند. فقط چند روز طول می کشد تا دیوارهای ساختمان را برپا کنند.

و وقتی صحبت از مصالح ساختمانی می شود، یافتن بتن آماده و میلگرد از تأمین کنندگان نزدیک بسیار ارزان تر و آسان تر است. لازم نیست ماه ها منتظر تیرهای فولادی یا اجزای پیچیده باشید. تقریباً در هر کجا می توانید چوب، میلگرد و مخلوط آماده پیدا کنید.

بهره وری انرژی

بتون به تنهایی یک عایق عالی است و می توانید با ایجاد دیوارهایی با لایه های عایق اضافی برای حداکثر صرفه جویی در انرژی، خواص حرارتی را افزایش دهید.

در حالی که سفارشی سازی ویژگی های عایق بتون باعث افزایش هزینه های اولیه می شود، تجزیه و تحلیل هزینه های چرخه عمر نشان می دهد که صفحات بتونی تیلت آپ به کاهش هزینه های انرژی در طول زمان کمک می کند.

اما در سطح ابتدایی تر، هنگامی که ساختار تیلت آپ انتخاب می شود، انرژی بیشتری در بالادست ذخیره می شود. این به این دلیل است که تولید بتون به مراتب کمتر از روشهایی که بر تولید فولاد متکی هستند، انرژی مصرف می کند.

ساختمان تیلت آپ

انعطاف پذیری طراحی و صرفه جویی در هزینه

شرکت های طراحی ساختمان از نرم افزار برای طراحی مطابق مشخصات دقیق شما و حذف موارد ناشناخته پرهزینه از فرایند ساخت استفاده می کنند.

با توجه به ساخت و ساز تیلت آپ، مالکان می توانند از پایگاه داده مواد عظیم نرم افزار برای طراحی های روکار استفاده کنند تا روکش خارجی یا روکش مناسب را پیدا کنند.

با استفاده از این نرم افزار، تغییرات هزینه و جدول زمانی در زمان واقعی گزارش می شود، زیرا مالکان جایگزین هایی را انتخاب می کنند و آنها را قادر می سازد تا تصمیم را منعکس کنند که بهترین تعادل عملکرد و شکل یک ساختار را نشان می دهد.

چه زمانی تیلت آپ مناسب نیست؟

تیلت آپ یک روش عالی است، اما باید اشاره کنیم که این روش ایده آل برای هر پروژه ساختمانی نیست.

اگر در حال ساخت یک ساختمان یا انبار کوچک هستید، فولاد پیش ساخته بهتر است. سازه های کوچکتر معمولاً به ظرفیت تحمل بارهای بزرگتر نیاز ندارند.

تیلت آپ از نظر هزینه با افزایش اندازه گزینه بهتری می شود، اما در مقیاس کوچک، انتخاب چندان خوبی نیست. سایر مصالح و انواع ساختمانی که در بالا ذکر کردیم احتمالاً برای سازه های کوچکتر بهتر است. هر پروژه متفاوت است، بنابراین مالکان و پیمانکاران باید با یکدیگر همکاری کنند تا نقطه ای را که تیلت آپ به عنوان گزینه اقتصادی تر تبدیل می شود، تعیین کنند.

در نهایت، پانل های بتنی تیلت آپ به طور طبیعی عایق های بهتری نسبت به سایر انواع ساختمان ها هستند. اما در تنظیماتی که کنترل دما اهمیتی ندارد، ممکن است هزینه ساخت یک ساختمان با عایق غیر ضروری داخلی را نداشته باشد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...