رمزارز چیست؟

ارز رمزنگاری شده یک ارز دیجیتالی یا مجازی است که رمزنگاری، جعل کردن یا استفاده مجدد از ان تقریبا غیر ممکن ساخته است. بسیاری از رمزارزها، شبکه های غیرمتمرکز بر اساس فناوری blockchain (یک دفتر کل توزیع شده که توسط شبکه متفاوتی از رایانه ها اعمال می شود) هستند. ویژگی بارز رمزارزها این است که عموماً توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی شوند و از لحاظ نظری آنها را از دخالت یا دستکاری دولت مصون می دارد.

  • رمزارز دارایی دیجیتالی مبتنی بر شبکه ای است که در تعداد زیادی از رایانه ها توزیع شده است. این ساختار غیر متمرکز به آنها اجازه می دهد خارج از کنترل دولتها و مقامات مرکزی وجود داشته باشند.
  • کلمه "رمز ارز" از تکنیک های رمزگذاری گرفته شده است که برای ایمن سازی شبکه استفاده می شود.
  • blockchain  ها، که روش های سازمانی برای اطمینان از یکپارچگی داده های معاملاتی هستند، جزء اساسی بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده هستند.
  • بسیاری از کارشناسان معتقدند که blockchain  و فناوری مربوطه بسیاری از صنایع از جمله امور مالی و حقوقی را مختل می کند.
  • رمزارزها به دلایل متعددی از جمله استفاده از آنها برای فعالیت های غیرقانونی، بی ثباتی نرخ ارز و آسیب پذیری زیرساخت های زیر بناییشان، مورد انتقاد قرار می گیرند. با این حال، آن‌ها همچنین به خاطر قابلیت حمل خود، تقسيم ناپذیری، مقاومت تورم و شفافیت مورد تمجید قرار گرفته‌اند.

رمزارز

آشنایی با رمزارزها

ارزهای رمزنگاری شده سیستم هایی هستند که امکان پرداخت های امن آنلاین را به صورت "توکن" مجازی ارائه می دهند، که توسط ورودی های داخلی سیستم نشان داده می شوند. "رمزنگاری" به الگوریتم های مختلف رمزگذاری و تکنیک های رمزنگاری که از این ورودی ها محافظت می کند، مانند رمزگذاری منحنی بیضوی، جفت کلیدهای عمومی و خصوصی و توابع درهم سازی شده اشاره می کند.

انواع رمزارزها

اولین رمزارز مبتنی بر blockchain ، بیت کوین بود که همچنان محبوب ترین و ارزشمندترین ارز است. امروزه هزاران رمزارز متناوب با عملکردها و مشخصات مختلف وجود دارد.

بیت کوین در سال 2009 توسط یک فرد یا گروه معروف با نام مستعار "ساتوشی ناکاموتو" راه اندازی شد. تا آگوست 2021 ، بیش از 18.8 میلیون بیت کوین در گردش بود که ارزش کل بازار آنها حدود 858.9 میلیارد دلار بود و این رقم به طور مکرر به روز می شد. تنها 21 میلیارد بیت کوین وجود دارد که این امر از تورم و تقلب در آن جلوگیری می کند.

blockchain

برخی از رمزارزهای رقیب که با موفقیت بیت کوین ایجاد شده و به عنوان "altcoins" شناخته می شوند، شامل Litecoin ، Peercoin و Namecoin و همچنین Ethereum ، Cardano و EOS هستند. تا آگوست 2021 ، ارزش کل رمزارزهای موجود بیش از 1.8 تریلیون دلار می باشد و بیت کوین در حال حاضر تقریباً 46.5 درصد از کل ارزش را نشان می دهد.

اگرچه ارزهای رمزنگاری شده خود را به عنوان پول نشان می دهند، اما سرویس بازبینی داخلیIRS  آن را دارایی یا دارایی مالی می داند. و مانند اکثر سرمایه گذاری های دیگر، اگر در فروش یا معامله آن سود سرمایه ای کسب کنید، دولت بخشی از سود را می خواهد. در 20 مه 2021 ، وزارت خزانه داری ایالات متحده پیشنهادی را اعلام کرد که بر اساس آن مالیات دهندگان باید هرگونه معامله ارز دیجیتال 10.000 دلاری را به IRS گزارش دهند. نحوه دقیق مالیات بر درآمدها - به عنوان سود سرمایه یا درآمد عادی - بستگی به مدت زمانی دارد که مالیات دهندگان این ارز رمزنگاری شده را در اختیار دارند.

مزایا و معایب ارزهای رمزنگاری شده

مزایا

رمزارزها انتقال وجه مستقیم بین دو طرف را بدون نیاز به شخص ثالث مورد اعتماد مانند بانک یا شرکت کارت اعتباری آسان تر می کنند. این انتقالها در عوض با استفاده از کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی و اشکال مختلف سیستمهای تشویقی مانند اثبات سهام تضمین می شود.

در سیستم های رمزنگاری مدرن، "کیف پول" یا آدرس حساب کاربر دارای یک کلید عمومی است، در حالی که کلید خصوصی فقط برای مالک شناخته می شود و برای امضای معاملات استفاده می شود. انتقال وجوه با حداقل هزینه پردازش تکمیل می شود و به کاربران این امکان را می دهد تا از هزینه های سنگینی که بانک ها و موسسات مالی برای نقل و انتقالات دریافت می کنند اجتناب کنند.

معایب

ماهیت نیمه ناشناس معاملات ارزهای رمزنگاری شده آنها را برای فعالیتهای غیرقانونی مانند پولشویی و فرار مالیاتی مناسب می کند. با این حال، طرفداران رمزارزها اغلب ناشناس بودن خود را بسیار ارزشمند می دانند و مزایای حفظ حریم خصوصی مانند حفاظت از افشاگران یا فعالان تحت دولت های سرکوب گر را ذکر می کنند. برخی از ارزهای رمزنگاری شده بیشتر از بقیه خصوصی هستند.

به عنوان مثال ، بیت کوین یک گزینه نسبتاً ضعیف برای انجام مشاغل غیرقانونی آنلاین است، زیرا تجزیه و تحلیل قانونی بلاک چین بیت کوین به مقامات کمک کرده است که مجرمان را دستگیر و تحت تعقیب قرار دهند.

انتقاد از ارز رمزنگاری شده

از آنجا که قیمت بازار رمزارزها بر اساس عرضه و تقاضا است، نرخ مبادله یک ارز رمزنگاری شده با ارز دیگر می تواند به طور گسترده ای در نوسان باشد، زیرا طراحی بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده میزان کمیابی را تضمین می کند.

بیتکوین

بیت کوین برخی جهش های سریع را تجربه کرده است و ارزش آن سقوط کرده است، در دسامبر 2017 تا 17.738 دلار به ازای هر بیت کوین صعود کرد و در ماه های بعد به 7.575 دلار رسید. بنابراین برخی از اقتصاددانان ارزهای رمزنگاری شده را یک مد کوتاه مدت یا حباب می دانند.

این نگرانی وجود دارد که ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین ریشه در هیچ کالای مادی ندارند. با این حال، برخی تحقیقات نشان داده است که هزینه تولید بیت کوین، که نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد، مستقیماً با قیمت بازار آن ارتباط دارد.

بلاک چین ارزهای رمزنگاری شده بسیار امن هستند، اما سایر جنبه های اکوسیستم ارزهای رمزنگاری شده، از جمله مبادلات و کیف پول، از تهدید هک در امان نیستند. در تاریخ 10 ساله بیت کوین، چندین صرافی آنلاین مورد هک و سرقت قرار گرفته اند.

با این وجود، بسیاری از ناظران مزایای بالقوه ای را در ارزهای رمزنگاری شده مشاهده می کنند، مانند امکان حفظ ارزش در برابر تورم و تسهیل مبادله در حالی که حمل و نقل و تقسیم آن آسان تر از فلزات گرانبها است و خارج از تأثیر بانک های مرکزی و دولت ها هستند.

رمزارز

رمز ارز در کلمات ساده چیست؟

ارزهای رمزنگاری شده سیستم هایی هستند که امکان پرداخت های آنلاین امن را از نظر "توکن" مجازی ارائه می دهند.

چگونه رمزارز بخریم؟

هر سرمایه گذار می تواند ارزهای رمزنگاری شده را از طریق مبادلات رمزنگاری مانند Coinbase ، Cash app و موارد دیگر خریداری کند.

ارزهای رمزنگاری شده چگونه درآمد دارند؟

ارزهای رمزنگاری شده امکان پرداخت های آنلاین را که برحسب "توکن" مجازی ارائه می شوند، ارائه می دهند. سرمایه گذاران می توانند با استخراج بیت کوین یا با فروش بیت کوین خود با سود، با ارزهای رمزنگاری شده درآمد کسب کنند.

محبوب ترین ارزهای رمزنگاری شده کدامند؟

بیت کوین محبوب ترین ارز رمزنگاری شده است و پس از آن دیگر ارزهای رمزنگاری شده مانند Etherum ، Litecoin و Cardano قرار دارند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...