سیر تکامل شرکت اپل

امسال ، اپل با ارزش ترین شرکت جهان لقب گرفت ، در ادامه این پست نگاهی به رشد این غول فناوری از زمان تأسیس آن می اندازیم. اپل از نظر درآمد بزرگترین شرکت فناوری جهان و از ژانویه 2021 با ارزش ترین شرکت جهان است. این شرکت به همراه آمازون ، گوگل ، مایکروسافت و فیس بوک یکی از پنج شرکت بزرگ فناوری اطلاعات آمریکا است.

اپل از نظر درآمد بزرگترین شرکت فناوری جهان و از ژانویه 2021 با ارزش ترین شرکت جهان است. این شرکت به همراه آمازون ، گوگل ، مایکروسافت و فیس بوک یکی از پنج شرکت بزرگ فناوری اطلاعات آمریکا است.

1970-1980 - تأسیس و کار اولیه

شرکت Apple Computers, Inc در سال 1976 توسط استیو جابز و استیو وزنیاک تاسیس شد. اولین محصول این شرکت رایانه شخصی Apple I بود. در سال بعد ، Apple II را عرضه کرد.

در سال 1980 اپل عرضه عمومی 4.6 میلیون سهم را با 22 دلار برای هر سهم انجام داد. سه سال بعد در سال 1983، این شرکت Lisa ، یک مارک جدید رایانه شخصی را معرفی کرد.

در سال 1984، رایانه مکینتاش از طریق تبلیغات آینده نگرانه ای که در جریان مسابقه Super Bowl، مسابقه سالانه فوتبال آمریکایی پخش شد، معرفی شد.

پس از یک دوره ناامید کننده ، اپل در سال 1985 تولید Lisa را متوقف کرد. جابز نیز در سال جاری این شرکت را ترک کرد.

کریسمس سال 1989 اولین بار در تاریخ این شرکت است که فروش آن کاهش یافته است ، که منجر به کاهش 20 درصدی قیمت سهام اپل شد.

شرکت اپل

دهه 1990 - معرفی بیشتر محصولات اپل

در اکتبر 1990 ، اپل سه مدل ارزان قیمت ، Macintosh Classic ، Macintosh LC و Macintosh IIsi را معرفی کرد. همه این محصولات به دلیل تقاضای فراوان بازار، فروش قابل توجهی را تجربه کردند.

در سال 1994 شرکت های اپل ، IBM و Motorola مجموعه AIM را با هدف ایجاد یک پلتفرم محاسباتی جدید، که از سخت افزار IBM و Motorola همراه با نرم افزار اپل استفاده می کرد، تشکیل دادند.

در پایان سال 1996 ، اپل شرکت NeXI Software جابز را خرید. سال بعد، در پی تغییرات شرکت و افت فروش، اپل از جابز به عنوان مدیرعامل موقت استقبال کرد.

دو سال بعد ، IMac ، رایانه شخصی کارآمد، برای اولین بار معرفی شد.

شرکت اپل

دهه 2000 - استقبال از جابز و پیشبرد فناوری بیشتر

در ژانویه سال 2000، جابز مدیرعامل دائمی شد. یک سال بعد ، این شرکت iTunes و iPod MP3 Player را منتشر کرد.

مرورگر وب Safari ، به همراه iTunes Music Store ، در سال 2003 منتشر شد.

تنها سه سال بعد، این شرکت اولین رایانه های مبتنی بر اینتل خود، iMac و MacBook Pro را روانه بازار کرد.

در ادامه انتشار محصولات، در سال 2007 اپل از iPhone و چند ماه بعد از فروشگاههای Apple TV رونمایی کرد.

در سال 2008 اپل مک بوک ایر 2008 را عرضه کرد، که باریک ترین نوت بوک تاریخ تا کنون است. در همان سال، این شرکت App Store را نیز راه اندازی کرد.

استیو جابز

دهه 2010 - عرضه محصولات جدید و بهبود یافته

این شرکت در اواسط سال 2011 شاهد راه اندازی iCloud، یک سیستم ذخیره سازی رسانه آنلاین بود. چند ماه بعد جابز از مدیرعاملی شرکت کناره گیری کرد و تیم کوک جایگزین وی شد. متأسفانه، در همان سال، استیو جابز پس از مبارزه در برابر سرطان در اکتبر 2011 درگذشت.

در سال 2013 آیتونز به نقطه 25 میلیارد آهنگ فروخته شده رسید.

سال بعد، اپل از خرید 3 میلیارد دلاری شرکت Beats (تولید کننده محصولات صوتی) خبر داد. همچنین در سال 2014، اپل از اپل واچ، یک دستگاه پوشیدنی، رونمایی کرد.

تنها دو سال پس از فروش 25 میلیارد آهنگ در iTunes، اپل تلاش خود را در زمینه موسیقی افزایش داده و در سال 2015 از Apple Music، یک سرویس پخش موسیقی، ایستگاه رادیویی زنده و شبکه اجتماعی رونمایی کرد.

شرکت اپل

با پشت سر گذاشتن مرزهای فناوری تلفن همراه، اپل در سال 2017 از iPhone X با تکنولوژی تشخیص چهره، بدون دکمه خانه، دوربین سه بعدی و شارژ بی سیم رونمایی کرد. در پایان این سال، این شرکت مجبور شد از مشتریان بخاطر اینکه چگونه به روزرسانی جدید باعث کند شدن آیفون های قدیمی شده بود، عذرخواهی کند.

با ثبت یک نقطه عطف دیگر، در سال 2018 ، اپل اولین شرکت عمومی آمریکایی شد که از ارزش 1 تریلیون دلار عبور کرد.

در پایان سال 2019 ، اپل Apple TV+، سرویس پخش اشتراک شامل برنامه های اصلی را ارائه کرد. در همان ماه، این شرکت همچنین یک بسته مالی 2.5 میلیارد دلاری برای کمک به حل بحران مسکن در کالیفرنیا اهدا کرد.

2020 - ویروس COVID

در سال 2020 اپل و Google برای حمایت از مبارزه با ویروس کرونا، همکاری داشتند. در همین سال بود که قیمت سهام اپل برای مدت کوتاهی به 467.77 دلار رسید و اپل اولین شرکت آمریکایی با سرمایه بازار 2 تریلیون دلار شد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...