بهترین مکمل ها برای تقویت قدرت مغز

 Nootropics (نوتروپیک) مکمل ها یا داروهایی طبیعی هستند که تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز در افراد سالم دارند. بسیاری از این موارد می توانند حافظه، انگیزه، خلاقیت، هوشیاری و عملکرد شناختی عمومی را تقویت کنند. Nootropics همچنین ممکن است کاهش عملکرد مغزی ناشی از افزایش سن را کاهش دهد.

بهترین مکمل های نوتروپیک برای تقویت قدرت مغز

در اینجا 10 تا از بهترین مکمل های نوتروپیک برای تقویت عملکرد مغز شما آمده است.

1. روغن ماهی

مکمل های روغن ماهی منبع غنی از دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، دو نوع اسید چرب امگا 3 هستند.

این اسیدهای چرب با بسیاری از مزایای سلامتی، از جمله بهبود سلامت مغز مرتبط است.

DHA نقش مهمی در حفظ ساختار و عملکرد مغز شما ایفا می کند. در حقیقت، حدود 25 درصد از کل چربی و 90 درصد از چربی امگا 3، موجود در سلول های مغز شما را تشکیل می دهد.

دیگر اسید چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی، EPA، دارای اثرات ضد التهابی است که ممکن است از مغز در برابر آسیب و پیری محافظت کند.

مصرف مکمل های DHA با بهبود مهارت های تفکر، حافظه و زمان واکنش در افراد سالم که مصرف DHA کم دارند مرتبط است. همچنین برای افرادی که دچار کاهش خفیف عملکرد مغز هستند مفید بوده است.

برخلاف DHA ، EPA همیشه با بهبود عملکرد مغز مرتبط نیست. با این حال، در افراد مبتلا به افسردگی، مزایایی مانند بهبود خلق و خوی وجود دارد.

نشان داده شده است که مصرف روغن ماهی، که حاوی هر دو این چربی ها است، به کاهش عملکرد مغز مرتبط با افزایش سن کمک می کند.

با این حال، شواهد مربوط به اثرات نگهدارنده روغن ماهی بر سلامت مغز متفاوت است.

به طور کلی، بهترین راه برای دریافت مقدار توصیه شده اسیدهای چرب امگا 3، خوردن دو قسمت ماهی روغنی در هفته است. اگر نمی توانید این را مدیریت کنید، مصرف مکمل می تواند مفید باشد.

تحقیقات بیشتری لازم است تا دریابید که چقدر و چه نسبت EPA و DHA مفید است. اما مصرف 1 گرم در روز DHA و EPA ترکیبی به طور کلی برای حفظ سلامت مغز توصیه می شود.

اگر میزان توصیه شده ماهی چرب را نمی خورید، مصرف مکمل روغن ماهی را برای کمک به سلامت مغز و پیری سالم مغز در نظر بگیرید.

بهترین مکمل های نوتروپیک برای تقویت قدرت مغز

2. رزوراترول (Resveratrol)

رزوراترول یک آنتی اکسیدان است که به طور طبیعی در پوست میوه های بنفش و قرمز مانند انگور، تمشک و زغال اخته وجود دارد. همچنین در شراب قرمز، شکلات و بادام زمینی یافت می شود. پیشنهاد شده است که مصرف مکمل های رزوراترول می تواند از زوال هیپوکامپ جلوگیری کند، بخش مهمی از مغز که با حافظه مرتبط است. اگر این واقعیت داشته باشد، این درمان می تواند کاهش عملکرد مغز را که با افزایش سن تجربه می کنید، کند، کند.

مطالعات روی حیوانات نیز نشان داده است که رزوراترول می تواند حافظه و عملکرد مغز را بهبود بخشد. علاوه بر این، یک مطالعه روی گروه کوچکی از افراد مسن سالم نشان داد که مصرف 200 میلی گرم رزوراترول در روز به مدت 26 هفته حافظه را بهبود می بخشد. با این حال، در حال حاضر مطالعات انسانی کافی برای اطمینان از اثرات رزوراترول وجود ندارد. اگر به امتحان آن علاقه دارید، می توانید مکمل های آن را دریافت کنید.

بهترین مکمل های نوتروپیک برای تقویت قدرت مغز

3. کراتین

کراتین یک ماده طبیعی است که نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می کند. این به طور طبیعی در بدن، بیشتر در ماهیچه ها و در مقادیر کمتر در مغز یافت می شود.

اگرچه این مکمل محبوب است، اما می توانید آن را در برخی غذاها، یعنی محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ پیدا کنید.

جالب است بدانید که مکمل های کراتین می تواند حافظه و مهارت تفکر را در افرادی که گوشت نمی خورند بهبود بخشد.

4- کافئین

کافئین یک محرک طبیعی است که بیشتر در چای، قهوه و شکلات تلخ یافت می شود.

اگرچه ممکن است از آن به عنوان مکمل استفاده کنید، اما وقتی می توانید آن را از این منابع دریافت کنید، واقعاً نیازی نیست.

با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی عمل می کند و باعث می شود احساس خستگی کمتر و هوشیاری بیشتری کنید.

در واقع، مطالعات نشان داده است که کافئین می تواند به شما انرژی بیشتری بدهد و حافظه، زمان واکنش و عملکرد کلی مغز را بهبود بخشد.

مقدار کافئین در یک فنجان قهوه متفاوت است، اما به طور کلی 50-400 میلی گرم است. برای اکثر مردم، دوزهای واحد 200 تا 400 میلی گرم در روز به طور کلی بی خطر تلقی می شوند و برای سلامتی کافی هستند.

با این حال، مصرف زیاد کافئین می تواند مضر باشد و با عوارض جانبی مانند اضطراب، حالت تهوع و مشکل در خواب ارتباط دارد.

5. فسفاتیدیل سرین (Phosphatidylserine)

فسفاتیدیل سرین نوعی ترکیب چربی به نام فسفولیپید است که در مغز شما یافت می شود.

پیشنهاد شده است که مصرف مکمل های فسفاتیدیل سرین می تواند برای حفظ سلامت مغز مفید باشد. مطالعات نشان داده است که مصرف 100 میلی گرم فسفاتیدیل سرین سه بار در روز می تواند به کاهش عملکرد مغز در ارتباط با افزایش سن کمک کند.

علاوه بر این، افراد سالم که از مکمل های فسفاتیدیل سرین تا 400 میلی گرم در روز استفاده می کنند، مهارت های تفکر و حافظه خود را بهبود بخشیده اند.

با این حال، قبل از اینکه تأثیرات آن بر عملکرد مغز کاملاً مشخص شود، باید مطالعات بیشتری انجام شود.

6. استیل ال کارنیتین (Acetyl-L-Carnitine)

استیل ال کارنیتین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن شما تولید می شود. نقش مهمی در متابولیسم بدن شما، به ویژه در تولید انرژی دارد.

ادعا شده است که مصرف مکمل های استیل-ال-کارنیتین باعث می شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید، حافظه را بهبود بخشید و کاهش حافظه مربوط به سن را کاهش دهید.

برخی از مطالعات روی حیوانات نشان داده است که مکمل های استیل-ال کارنیتین می توانند از افت عملکرد مغز در ارتباط با افزایش سن جلوگیری کرده و ظرفیت یادگیری را افزایش دهند.

در انسان ها، مطالعات نشان داده اند که ممکن است مکمل مفیدی برای کاهش عملکرد مغز به دلیل افزایش سن باشد. همچنین ممکن است برای بهبود عملکرد مغز در افراد مبتلا به زوال عقل خفیف یا آلزایمر مفید باشد. با این حال، هیچ تحقیقی برای اثبات تأثیر مفید آن بر افراد سالم که از دست دادن عملکرد مغز رنج نمی برند، وجود ندارد.

7. جینکو بیلوبا (Ginkgo Biloba)

جینکو بیلوبا یک مکمل گیاهی است که از درخت جینکو بیلوبا گرفته شده است. این یک مکمل فوق العاده محبوب است که بسیاری از افراد برای تقویت قدرت مغز خود مصرف می کنند.

 تصور می شود که با افزایش جریان خون به مغز کار می کند و ادعا می شود که عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه را بهبود می بخشد.

علیرغم استفاده گسترده از جینکو بیلوبا، نتایج مطالعاتی که به بررسی اثرات آن پرداخته اند، متفاوت بوده است. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های جینکو بیلوبا می تواند به کاهش عملکرد مغز در ارتباط با سن کمک کند. یک مطالعه روی افراد میانسال سالم نشان داد که مصرف مکمل های جینکو بیلوبا به بهبود حافظه و مهارت های تفکر کمک می کند. با این حال، همه مطالعات این مزایا را پیدا نکرده اند.

8. باکوپا مونیری (Bacopa Monnieri)

Bacopa monnieri دارویی است که از گیاه Bacopa monnieri تهیه شده است. در طب سنتی مانند آیورودا برای بهبود عملکرد مغز استفاده می شود. نشان داده شده است که مهارت های تفکر و حافظه را در افراد سالم و افراد مسن مبتلا به افت عملکرد مغز بهبود می بخشد.

با این حال، شایان ذکر است که استفاده مکرر از Bacopa monnieri این تأثیر را نشان داده است. مردم به طور کلی حدود 300 میلی گرم در روز مصرف می کنند و ممکن است حدود چهار تا شش هفته طول بکشد تا متوجه هر نتیجه ای شوید.

 مطالعات Bacopa monnieri همچنین نشان می دهد که ممکن است گهگاه باعث اسهال و ناراحتی معده شود. به همین دلیل، بسیاری از افراد مصرف این مکمل را با غذا توصیه می کنند.

9. رودیولا روزئا (Rhodiola Rosea)

Rhodiola rosea یک مکمل مشتق شده از گیاه Rhodiola rosea است که اغلب در طب چینی برای عملکرد سالم مغز استفاده می شود. تصور می شود که با کاهش خستگی به بهبود پردازش ذهنی کمک می کند

نشان داده شده است که افرادی که Rhodiola rosea مصرف می کنند از کاهش خستگی و بهبود عملکرد مغز خود سود می برند.

با این حال، نتایج متفاوتی وجود دارد. یک بررسی اخیر توسط سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) به این نتیجه رسید که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا دانشمندان بتوانند بفهمند که آیا Rhodiola rosea می تواند خستگی را کاهش داده و عملکرد مغز را تقویت کند.

10. S-Adenosyl Methionine

S-Adenosyl methionine، ((SAMe ماده ای است که به طور طبیعی در بدن شما وجود دارد. در واکنشهای شیمیایی برای ساختن و تجزیه ترکیبات مهم مانند پروتئین، چربی و هورمون استفاده می شود. ممکن است برای افزایش اثرات برخی از داروهای ضد افسردگی و کاهش عملکرد مغز در افرادی که افسردگی دارند ، مفید باشد.

یک مطالعه نشان داد که افزودن SAMe به نسخه ضد افسردگی افرادی که قبلاً به درمان پاسخ نداده بودند، شانس بهبودی آنها را تا 14 درصد افزایش می داد. اخیراً، مطالعه ای نشان داد که در برخی موارد، SAMe ممکن است به اندازه برخی از انواع داروهای ضد افسردگی موثر باشد.

با این حال، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این مکمل برای افرادی که افسردگی ندارند مفید است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...