10 اصطلاح مهم برای خرید بهترین هدفون

مارک ها، سبک ها و قیمت های متنوعی از هدفون ها وجود دارد که پیدا کردن یک جفت مناسب برای شما را دشوار می کند. خواندن مشخصات هدفون از روی دفترچه نیز چندان آسان نیست زیرا مشخصات هدفون بسیار فنی و پیچیده هستند.

اصطلاحات برای خرید هدفون

در این پست ما اصطلاحاتی را بررسی می کنیم و به شما می گوییم که کدام یک از مشخصات هدفون اهمیت دارند.

هدفون

1- In-ear یا داخل گوش

این نوع از هدفون ها مستقیماً داخل گوش قرار می گیرند. آنها دو مزیت فنی اصلی دارند: چون داخل گوش قرار می گیرند می توانند کیفیت صدای عالی را ارائه دهند و همچنین جلوی صدای خارجی را می گیرند.

هدفون های داخل گوش قابل حمل هستند و برای استفاده در حین حرکت و ورزش راحت هستند. آنها به دو صورت سیمی و بی سیم ارائه می شوند.

هدفون

2- on-ear روی گوش

این هدفون ها روی گوش قرار می گیرند و مانند هدفون های داخل گوش، صدا را مستقیماً به داخل کانال گوش هدایت می کنند، اما دای خارجی را از بین نمی برند و ممکن است سر و صدای افرادی که در کنار شما نشسته اند را بشنوید. نسبت به هدفون های پوشاننده گوش کمتر گوش را گرم می کنند ولی بیش تر روی گوش فشار می آورند و در استفاده طولنی مدت ممکن است گوش شما را اذیت کنند. هدفون های روی گوش راه حل خوبی برای داشتن کیفیت صدای خوب با قابلیت حمل مناسب هستند.

3- over-ear پوشاننده گوش

هدفون هایی هستند که به طور کامل گوش را می پوشانند و بنابراین حجم بیش تری را اشغال می کنند. درایور کمی دورتر از گوش قرار گرفته است و صدایی پرحجم تر شبیه به آنچه از بلندگوها می شنوید ایجاد می کند.

این هدفون با پوشاندن گوش، عایق صوتی خوبی است اما قابلیت حمل آن نسبت به دو مورد قبلی کمتر است.

هدفون

open-back , close-back

برخی از هدفون های پوشاننده پشت گوش ها را نیز می پوشانند که به آن اصطلاح  close-backمی گویند و بعضی نه(open-back) . هدفون های پشت بسته عایق صدای بهتری هستند و صدای قویتری مانند هدفون های داخل گوش دارند. هدفون های open back صدای بیش تری به محیط می فرستند اما کاربران صدای آن را طبیعی تر توصیف می کنند.

4- درایورها

درایور مهم ترین جزء در یک هدفون است. این یک سیگنال الکتریکی را به فشار صتی تبدیل می کند به عبارت دیگر صدا ایجاد می کند.

درایورها انواع مختلفی دارند، اما همه آنها در درجه اول از آهن ربا، سیم پیچ صدا و دیافراگم تشکیل شده اند. اجزا باعث ارتعاش دیافراگم می شوند و این ارتعاشات امواج صوتی تولید می کنند که گوش ما آنها را به عنوان صدا تفسیر می کند.

در برگه مشخصات Driver قطر دیافراگم را نشان می دهد که بر حسب میلی متر اندازه گیری شده است. به عنوان قاعده کلی- اما همیشه درست نیست- هرچه درایور بزرگتر باشد، صدا بهتر است. در هدفون های پوشاننده گوش، درایور 40 میلی متر یا بزرگتر گزینه خوبی است.

از آنجا که هدفون های داخل گوشی نمی توانند درایور بزرگی داشته باشنذ، بسیاری از دو درایور استفاده می کنند، یکی مخصوص باس و دیگری برای فرکانس متوسط و بالا.

5- حساسیت و سطح فشار صدا(SPL)

 ممکن است در برگه مشخصات با این اصطلاح مواجه شوید. SPL نشان می دهد صدای هدفون چه قدر بلند خواهد بود.حساسیت نشان می دهد که چگونه یک سیگنال الکتریکی به طور موثر به یک سیگنال صووتی تبدیل می شود. SPL نحوه اندازه گیری حساسیت است و اغلب به صورت دسی بل SPL در هر میلی وات نمایش داده می شود.

دسی بل

بیش تر دفون ها در محدوده 85 تا 120 دسی بل SPL در هر میلی وات هستند. ترافیک معمولی شهرها برای ارائه برخی زمینه ها حدود 80 دسی بل، صدای فریاد 105 دسی بل و بلند شدن جت 130 دسی بل است.

تصور می شود که آستانه درد برای سر و صدا در حدود 120 دسی بل است، در حالی که اداره ایمنی و بهداشت شغلی در مورد خطرات کم شنوایی با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض SPL بیش از 85 دسی بل هشدار می دهد.

6- Impedance

امپدانس اندازه گیری مقاومت الکتریکی است و با اهم نمایش داده می شود. در ساده ترین حالت، امپدانس بالاتر به معنای مقاومت بیش تر است، به این معنی که برای هدایت هدفون به قدرت بیش تری نیاز است. هدفون هایی که برای وسایلی مثل موبایل طراحی شده اند امپدانس پایین تری دارند تا نیروی باتری کمتری مصرف کنند. هدفون های با کیفیت امپدانس  بالاتر از 120 اهم دارند و به همین دلیل برای تغذیه نیاز به شارژز اختصاصی دارند.

اشکال امپدانس پایین این است که در حالی که از ولتاژ کمتری استفاده می کند، به جریان بیش تری نیاز دارند. جریان الکتریکی باعث ایجاد ارتعاش می شود که به نوبه خود صدا ایجاد می کند. نتیجه این است که هدفون های امپدانس پایین ممکن است صدای خش خش پس زمینه ای از خود ساطع کنند.

عدم انطباق نیز مسئله دیگری است. هنگام استفاده از هدفون با امپدانس بالا با تلفن هوشمند، یا هدفون با امپدانس کم با سیستم صوتی سطح بالا ممکن است ناهماهنگی ایجاد شود. داشتن هدفون مناسب برای تجهیزات صوتی مورد استفاده اهمیت زیادی دارد.

هدفون

7-پاسخ فرکانسی

پاسخ فرکانسی محدوده فرکانس های صوتی را که هدفون می تواند تولید کند نشان می دهد. با هرتز اندازه گیری می شود، با کمترین عدد نشان دهنده میزان باس و بیش ترین سه برابر. بیش تر هدفون ها دارای فرکانس پاسخگویی حدود 20 تا 20000 هرتز هستند که با شنوایی انسان مطابقت دارد.

اعداد واقعاً شاخص خوبی برای کیفیت صدا نیستند، اگرچه می توانند  به شما در انتخاب هدفون مناسب برای نوع خاصی از موسیقی کمک کنند.

8- THD

THD میزان اعوجاج را در هگام استفاده از هدفون با صدای زیاد نشان می دهد. همان طور که دیدیم، هدفون از طریق دیفراگم ارتعاشی صدا تولید می کند. در حجم زیاد، دیافراگم ممکن است نتواند به اندازه کافی سریع ارتعاش ایجاد کند و در نتیجه باعث اعوجاج شود. THD ه صورت درصد بیان می شود و مقدار پایین تر آن بهتر است.THD بیش تر هدفون ها کمتر از 1 TH و مجموعه های سطح بالا به طور قابل ملاحظه ای کمتر است.

9- حذف نویز

 هدفون های حدف نویز دارای میکروفون و تراشه های الکترونیکی هستند. آنها سر و صدای محیط را صبط می کنند، سپس یک موج صوتی معکوس ایجاد می کنند و دوباره آن را به هدفون می رسانند تا صدا به طور موثر لغو شود.

هدفون

برای فرکانس های ثابت و کم بهترین عملکرد را دارد و برای فرکانس های میان برد و بالا موثرتر نیستند. مثلا متوجه می شوید که صدای موتور ماشین کاهش یافته اما صدای نوزاد در صندلی عقب تغییری نکرده است.

حذف نویز به باتری نیاز دارد. اثر بخشی آن در هدست ها متفاوت است.

10- جداسازی نویز

هدفون های جدا کننده نویز از نظر فیزیکی صداهای خارجی را مسدود می کنند. این مورد یا با هدفون های Closed-back پوشاننده یا در هدفون های داخل گوش صورت می گیرد.