نکاتی درباره بازاریابی شبکه ای و تشخیص آن از سیستم کلاهبرداری (قسمت دوم)

در پست قبلی به چند مورد از تخلفات شرکت های بازاریابی شبکه ای اشاره کردیم و گفتیم که کارهایی از جمله گرفتن حق عضویت از اعضاء و یا اجبار در خرید کالا برای اعضاء در شرکت های بازاریابی شبکه ای تخلف محسوب می شود و در صورتی که جنس فروخته شده به بازاریاب تا زمان معینی به فروش نرسد شرکت موظف به بازپس گیری کالا می باشد. در این پست به بقیه تخلفاتی که از سوی برخی شرکت ها انجام می گیرد و نحوه صحیح  عملکرد می پردازیم:

6- داشتن سیستم تعادلی یا باینری

در شرکت هایی که سیستم باینری دارند بازاریاب اگر دو زیر مجموعه داشته باشد و فقط یکی از آنها بتواند کالا را بفروشد سودی به شخص تعلق نمی گیرد. این نیز از خصوصیات شرکت های متخلف است.

نکته: بازاریاب باید در صورت فروش هر کدام از زیر مجموعه ها کمیسیون خود را دریافت کند.

بازاریابی شبکه ای

7- گران فروشی

شرکت های متخلف کالا را بسیار گران تر از آنچه که باید باشد به مصرف کننده عرضه می کنند. این برخلاف هدف اصلی فروش مستقیم می باشد. کالا یا خدماتی که عرضه می شود باید مشابهش در بازار وجود داشته باشد تا مصرف کننده حدود قیمت آن را بداند. در کشور آمریکا قانونی به نام  FTC(کمیسیون تجارت فدرال) برای بررسی شرکت های بازاریاب شبکه ای وجود دارد. یکی از شرایط قانون FTC در آمریکا این است که کالایی که عرضه می شود الزاماً باید هزینه ای پایین تر از قیمت فروشگاه ها داشته باشد و حتی در صورت برابر بودن قیمت آن با محصولات مشابه هم توجیه اقتصادی ندارد.

نکته: قیمت باید با کالا تناسب داشته باشد.

نمونه ای از یک شرکت بازاریابی شبکه ای

Herbalife یک شرکت بازاریابی شبکه ای است که محصولات کاهش وزن و مکمل ها را تولید و توزیع می کند و سابقه ایی بیش از 500,000 توزیع و فروش را دارد. FTC در مورد این شرکت تحقیقی انجام داد. اکمن که خود یکی از سرمایه گذاران فعال بود با اتهام هرمی بودن شرکت و داشتن دلایلی برای آن باعث شد که سهام هربالایف  در سال 2012، 1 میلیارد دلار کاهش پیدا کند. در نتیجه قیمت سهام هربالایف به جرم کلاهبرداری کاهش یافت. چندین پرونده قضایی علیه شرکت هربالایف وجود داشته است که آن را متهم به تخلف در روش فروش و بازاریابی شرکت کرده است. به همین خاطر این شرکت مجبور شد تا خسارت های وارد کرده را جبران کند و هزینه  افراد متضرر را پرداخت کند.

می توانید به پست "قوانین بازاریابی شبکه ای در چین" مراجعه کنید.

این نشان دهنده نقش مهم سیستم نظارتی است. در پایان متذکر می شوم که وجود دستگاه های نظارتی بر شرکت ها و هوشیاری افرادی که به دنبال استخدام در شرکت ها هستند از بسیاری از تخلفات و ضررها جلوگیری می کند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...