موسیقی در حین ورزش و رفع خستگی

گوش دادن به موسیقی در حین ورزش در واقع به مبارزه با خستگی کمک می کند

تحقیقات دانشگاه برونل لندن نشان داده است که گوش دادن به موسیقی هنگام ورزش می تواند با خستگی مبارزه کند. این مطالعه نشان داد که ریتم موسیقی، ناحیه ای از مغز را فعال می کند که به ما کمک می کند از خستگی جلوگیری کنیم.

مارسلو بیگلیاسی، نویسنده این مطالعه گفت: "اثرات موسیقی بر ورزش بیش از 100 سال است که به طور سیستماتیک مورد بررسی قرار گرفته است، و ما هنوز کاملاً مطمئن نیستیم که چگونه موسیقی عملکرد ورزش را افزایش می دهد، خستگی را برطرف می کند و پاسخ های احساسی مثبت را برمی انگیزد."

"من یک دهه گذشته را در تلاش برای پاسخ به این سوال تحقیق گذراندم و سرانجام، پس از یک سری آزمایش های fNIRS (طیف سنجی مادون قرمز نزدیک عملکردی)، EEG (الکتروانسفالوگرافی) و fMRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی) ، اکنون می توانیم بفهمیم چگونه موسیقی در طول تمرین در مغز پردازش می شود. "

این مطالعه بر روی 19 بزرگسال سالم متمرکز بود که تمرینات hand grip را انجام دادند در حالی که فعالیت مغزی آنها توسط اسکنر MRI ثبت شد. این افراد 30 مجموعه تمرین را انجام دادند که شامل ده ثانیه hand grip و ده ثانیه استراحت بود.

در طول برخی از مجموعه های تمرینی ، شرکت کنندگان به آهنگ "I Heard It Through The Grapevine" از ماروین گی گوش دادند.

محققان دریافتند که موسیقی با تحریک بیشتر در هنگام ورزش و افزایش افکار غیر مرتبط با فعالیت بدنی همراه است. علاوه بر این، تغییراتی در یک ناحیه خاص از مغز مشاهده شد.

موسیقی یک محرک شنوایی بسیار قدرتمند است و می تواند برای کاهش احساسات بدنی منفی که معمولاً در شرایط مربوط به ورزش ایجاد می شود، استفاده شود. این پاسخ روانی - فیزیکی با مکانیسم توجهی ایجاد می شود که در نهایت منجر به کنترل مثرتر عضلات می شود.

گوش دادن به موسیقی در حین ورزش در واقع به مبارزه با خستگی کمک می کند

چیزی که در این مطالعه مشخص شد این بود که وقتی فرد در حضور موسیقی در حال تمرین است، چین خوردگی جلویی تحتانی چپ  مغز فعال می شود. به نظر می رسد این ناحیه از مغز یک مرکز ادغام حسی است که اطلاعات را از منابع خارجی و داخلی (به ترتیب موسیقی و ناراحتی اندام ها) پردازش می کند. افزایش فعالیت در این منطقه همزمان با کاهش خستگی در شرکت کنندگان است.

بیگلیاسی می گوید: "تاکید بر این نکته ضروری است که مفاهیم عملی این مطالعه ممکن است بسیار مشابه سایر مطالعات کاربردی در زمینه ورزش باشد." با این حال، کشف این مکانیسم ها می تواند راه جدیدی را برای تحقیقات علمی در مورد اثرات تعدیل حسی بر واکنش های حسی و احساسات مربوط به خستگی باز کند. "

این مطالعه در مجله International Psychophysiology منتشر شده است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...