نکاتی درباره بازاریابی شبکه ای و تشخیص آن از سیستم کلاهبرداری (قسمت اول)

شرکت هایی که تحت عنوان بازاریابی فعالیت می کنند دو دسته هستند. دسته اول شرکت های هرمی می باشد که به خاطر کسب سود بیشتر در کوتاه مدت  و کسب منفعت برای لیدرهای بالادستی با بهانه ها و عناوین گوناگون مثل دادن حق عضویت، یا فروش اجباری کالا اقدام به فعالیت می کنند. که قطعاً برخلاف قانون آئین نامه کمیته نظارت می باشد.

دسته دوم شرکت های بازاریابی شبکه ای هستند که طبق قانون فعالیت می کنند و بازاریاب ها به صورت ماهیانه با فروش مستقیم کالا به مصرف کننده سود می گیرند.

راه حل

در این پست به بررسی تخلفات صورت گرفته از سوی شرکت های بازاریابی و ارائه روش صحیح بازاریابی شبکه ای می پردازیم:

1- شباهت به ساختار هرمی

بهترین روش تشخیص هرمی بودن یک شرکت این است که بررسی شود که آیا تمرکز بر عضو گیری می باشد یا بر فروش کالا. سوالی که باید پرسیده شود این است که آیا افراد برای کسب درآمد باید کالا را به مصرف کننده بفروشند یا این که باید عضوگیری کنند. اگر مورد اول صادق باشد احتمالاً با یک شرکت بازاریاب چند سطحی روبرو هستید و اگر مورد دوم باشد، می تواند یک طرح هرمی غیر قانونی باشد.

 طبق قانون شرکت های بازاریابی نهایتاً فقط تا سه سطح می توانند جذب زیرمجموعه کنند. دلیلش این است تا از تشکیل زیرمجموعه های نامتناهی هرمی جلوگیری شود.

نکته: بهترین روش آن است که هر بازاریاب بتواند به هر میزان که می تواند مشتری جذب کند تا کالای مصرفی را به آنها بفروشد.

بازاریابی

2- دریافت کمیسیون به خاطر جذب بازاریاب

دریافت کمیسیون به خاطر جذب بازاریاب ممکن است شرکت ها را به سمت هرمی شدن سوق دهد.

بر اساس قانون وزارت صنعت و معدن و تجارت افراد باید فقط برای فروش کالا آن هم همان طور که گفته شد تا سه سطح کمیسیون دریافت کنند.

نکته: کمیسیون دریافتی هر بازاریاب برای فروش کالا نباید بیش تر از 40 درصد باشد. اگر شرکتی کمیسیون های بسیار بالا به افراد بدهد نشان از هرمی بودن آن شرکت می باشد.

3- دریافت حق عضویت

دریافت پول به خاطر ثبت جایگاه از بازاریاب نیز نشانه ای از هرمی بودن شرکت است و یک تخلف محسوب می شود. سرمایه گذاری اولیه با مبالغ از پیش تعیین شده و فروش اجباری اجناس نیز اشکال دیگر این نوع از تخلف است. مجبور نکردن اعضاء برای خرید کالا یکی از شروط اصلی قانونی بودن شرکت است.

نکته: شرکت موظف است کالایی که فروخته نشده است را از بازاریاب پس بگیرد.

hL,CA

4- دریافت پول برای آموزش

شرکت های بازاریابی شبکه ای ملزم به آموزش اعضا می باشند و حق ندارند برای آموزش از اعضای خود پولی دریافت کنند.

نکته: آموزش اعضا باید رایگان باشد.

5- فروش کالای بنجل و بی مصرف

فروش کارت ویزیت، کارت تخفیف، کارت اعتباری، تخته نرد و از این دست که برای عموم مردم کاربردی ندارد جزء تخلفات به حساب می آید. کالای شرکت باید دارای پروانه بهره برداری و گواهی ثبت تجاری باشد و مجوز های بهداشتی و استانداردهای لازم را داشته باشد.

نکته: کالایی که در یک شرکت بازاریابی شبکه ای به فروش می رسد باید کالای مصرفی مردم باشد.

ادامه در پست بعدی ...



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...