آیا چرت زدن در طول روز برای سلامتی مفید است یا بد؟

چرت زدن در طول روز در واقع می تواند مزایای خوبی برای سلامتی شما داشته باشد. بسیاری از افرادی که به طور مرتب خود را با چرت های کوتاه درمان می کنند، ادعا می کنند که مزایایی برای آنها به همراه دارد. اینها می تواند مزایایی مانند بهره وری بیشتر، افزایش روحیه و تیزکردن حواس باشد. توصیه به چرت زدن که مادران گاهی اوقات به فرزندان خود می دهند، برای افراد در زندگی بزرگسالان نیز مفید است. طرفداران چرت زدن می گویند بعدازظهر بهترین زمان در طول روز برای این کار است. چرت زدن برای سلامتی شما فقط یک نظر نیست. تحقیقات علمی حتی برای اثبات مزایای چرت زدن نیز آغاز شده است.

آیا چرت زدن در محل کار بهره وری را افزایش می دهد؟

چرت کامل چقدر است؟ بهترین زمان برای چرت زدن چه ساعتی است؟ آیا چرت زدن 15 دقیقه ای بهترین است؟ چرت کافئین چیست؟

بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن تحقیقات خواب منتشر شده است، در یک بعدازظهر کاری معمولی، عدم تناسب سیگنال هشدار دهنده شبانه روزی با افزایش فشار خواب هموستاتیک رخ می دهد ، که منجر به افزایش خواب آلودگی و کاهش هوشیاری می شود. همراه با سایر معیارهای شناختی و احساسی، این امر منجر به کاهش سطح بهره وری می شود.

به همین دلیل است که چرت زدن می تواند به عادت مهمی در بین سازمان هایی تبدیل شود که می خواهند بهره وری نیروی کار خود را افزایش دهند. با بهره وری بیشتر، کارگران زمان بیشتری برای انجام کارهای بیشتر برای سازمان خود و/یا زندگی شخصی خود دارند. با این حال، انگ و تصور منفی در مورد چرت زدن در ساعات کار غیر معمول نیست. اما نه همه جا.

استفاده از Power Nap ) یک خواب کوتاه در طول روز کاری به منظور بازیابی هوشیاری ذهنی فرد(  آرامش بخش است و مزایای بهره وری دارد.

Power Nap

در آمریکا و برخی دیگر از فرهنگ های غربی که بیشتر بر ظاهر تمرکز کرده اند، انگ هایی در مورد چرت زدن وجود دارد. با این حال، در مکانهایی مانند ایتالیا، یونان یا اسپانیا، بیشتر مردم به وقتهای بعد از ظهر استراحت می کنند.

در ژاپن، (خواب در هر کجا و هر زمان) ، خوابیدن وجود دارد - که به عنوان نشانه ای از ارادت به کار تلقی می شود. برخی از بازرگانان ژاپنی حتی در طول روز برای خواب آرام و با کیفیت به خواب می روند.

اما در بسیاری از نقاط دیگر چرت زدن گزینه ای نیست. جایی برای انجام آن وجود ندارد. زمانی برای انجام آن وجود ندارد. یا لیترهای قهوه در نهایت جایگزین چرت زدن شدید نیز می شوند. اما زمان برای جستجوی رسانه های اجتماعی-اغلب ناخودآگاه به عنوان یک استراتژی برای هدایت مجدد تمرکز ذهنی وجود دارد.

مردم مافوق بشر نیستند و این توانایی افراد است که بدانند چه موقع تمرکز کنند و چه موقع حواسشان پرت شود که میزان بهره وری ما را تعیین می کند. و حقیقت این است که مزایای مکث در هنگام پیمایش در وب یا هنگام چرت زدن یکسان نیست. اما به هر حال، چرت زدن چه مزایایی دارد؟

مزایای استفاده از چرت زدن کوتاه

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، یک سوم آمریکایی ها خواب کافی ندارند. کمبود خواب بر عملکرد کارکنان و همچنین مسائل مربوط به سلامتی و ایمنی (به دلیل تصادفات و جراحات بیشتر) تأثیر می گذارد. چندین مطالعه، که برخی از آنها تحت متاآنالیز چاپ شده در مجله روانشناسی کاربردی قرار گرفته اند، از این تأثیرات صحبت می کنند. به همین دلیل است که اشاره می شود ممکن است برای سازمان ها گرانتر باشد که اجازه خوابیدن کوتاه مدت در ساعات کار را ندهند (که باعث افزایش کل زمان خواب روزانه می شود).

مطالعه ای که توسط Ficca و همکاران انجام شده است، به طور خاص به مزایای چرت زدن می پردازد. او می گوید به نظر می رسد یک چرت روزانه یک روزه "به مدت 10 دقیقه کوتاه می تواند هوشیاری و عملکرد را در حدود 2.5 ساعت در مقابل از دست دادن خواب قبلی و تقریباً 4 ساعت در صورت خواب طبیعی افزایش دهد". علاوه بر این، نویسندگان همچنین می گویند چرت زدن برای تقویت حافظه موارد اخیراً آموخته شده مفید است.

سایر مطالعات جدیدتر مانند مطالعه منتشر شده در مجله خواب نشان می دهد که 10 تا 20 دقیقه بعد از ظهر "در شرایط استراحت خوب یا متوسط برای محدودیت خواب به نظر می رسد بهترین هزینه/سود را داشته باشد." می گوید چرت زدن کوتاهتر از 15 دقیقه از اینرسی خواب جلوگیری می کند و امواج خواب را کند می کند و در افزایش هوشیاری به خوبی عمل می کند.

سایر مطالعات همچنین نتیجه می گیرند که اگرچه تأثیرات آن در افراد مختلف، طول و زمان روز متفاوت است، اما چرت زدن مزایای زیادی دارد. آنها می توانند تثبیت حافظه و یادگیری بعدی، پردازش احساسی را تسهیل کنند و حتی مزایای جسمانی اضافی را نیز ارائه دهند. در سطح فیزیولوژیکی بیشتر، چرت زدن دارای اثرات آزاد کننده استرس و ایمنی است زیرا سطح هورمون های استرس را کاهش می دهد در حالی که سطح مولکول های تنظیم کننده سیستم ایمنی را عادی می کند.

پذیرش مزایای خوب چرت زدن برای افراد و مشاغل

به دلیل مزایایی که ما در مورد آن صحبت کردیم، تشویق کارکنان به چرت زدن می تواند در واقع یک تمرین جالب برای بهبود بهره وری و رفاه و کاهش خطرات قابل اجتناب باشد. همچنین به احتمال زیاد اعتبار CSR یک شرکت را افزایش می دهد، که از نظر نام تجاری برای کارفرما خوب خواهد بود.

برخی از افراد اتاق های جلسات را رزرو می کنند، دیگران به ماشین های خود می روند یا به مناطق ویژه استراحت می روند و وانمود می کنند که مدیتیشن می کنند. اما مطمئناً بهترین کار این است که شرکت ها از مزایای چرت زدن برخوردار باشند و مکان های مناسبی را برای چرت زدن 10 تا 20 دقیقه ای بدون سر و صدا و به طور مداوم فراهم کنند.

همچنین به خاطر داشته باشید که بیش از 30 دقیقه نخوابید تا از شروع یک مرحله خواب عمیق که از آن بیدار می شوید، جلوگیری کنید: به همین دلیل است که از این چرت زدن اغلب به عنوان یک چرت سریع یاد می شود. و آیا می دانستید که چرت کافئین نیز وجود دارد؟

Caffeine Nap

برای چرت زدن کافئین (Caffeine Nap)، کافی است بعد از ناهار قهوه معمولی خود را بنوشید و بروید چرت بزنید. از آنجایی که شما بیش از 20 دقیقه نمی خوابید و این مدت زمانی است که بدن شما برای پردازش کافئین نیاز دارد، این زمان مناسب برای شروع هوشیاری بیشتر است. این امر به خواب> بازگشت به محل کار کمک می کند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...