کانتینرهای یخچال دار

کانتینر یخچال دار یا کانتینر ریفر (Reefer) کانتینر هایی هستند که رطوبت را کنترل می کنند و جریان هوای کافی را افزایش می دهند، در حالی که دمای پایداری را در داخل خود حفظ می کنند. عملکرد کنترل آب و هوا کانتینر از خراب شدن محصولات داخل آن جلوگیری می کند، که ممکن است در اثر گرمای زیاد، رطوبت بیش از حد، جریان هوای کافی یا دمای بسیار پایین رخ ندهد.

مواد حساس به دما، مانند مواد غذایی و دارویی، نیاز به کنترل دقیق دما در هنگام حمل و نقل دارند. زنجیره های سرد یا فرایند ذخیره و حمل و نقل کالا در دمای مناسب تبرید، شامل مراحل متعددی است تا بتوان مواد اولیه را از مبدأ به مقصد رساند و در عین حال کالاهای فاسد شدنی  را تازه نگه داشت. کانتینرهای یخچال دار بخش حیاتی از این زنجیره هستند و راه حلی را ارائه می دهند که معمولاً محدوده دمایی از 30- تا 25+ درجه سانتی گراد را ارائه می دهد. بدون این مخازن، حمل و نقل بین المللی محصولات حساس به دما غیر ممکن است.

زنراتور مولد برق

کانتینرهای یخچال دار چگونه کار می کنند؟

کانتینرهای یخچال دار هم برای ذخیره سازی و هم برای حمل و نقل کاربرد دارند. در هر صورت کالاهای داخل آن باید دارای کنترل آب و هوایی ثابت باشند.

یک کانتینر یخچال دار به عنوان یک کانتینر حمل و نقل چگونه کار می کند؟

هنگام حمل و نقل، نیروی کانتینرهای یخچالی از برق بنادر یا کشتی ها به دست می آید.

در هنگام حمل و نقل ریلی یا کامیون، یک ژنراتور برق سیار نیروی لازم را برای ریفرها فراهم می کند. کانتینر ها ممکن است یک ژنراتور داخلی یا خارجی داشته باشند.

کف کانتینر یخچال دار

کف کانتینر یخچال در فرم T شکل است که جریان هوا را در زیر محموله امکان پذیر می کند. هوای سرد از یونیت تبرید از طریق دریچه های ته کانتینر و تا درهای عقب می دمد هوای گرم بالای کانتینر به واحد تبرید روی محموله برمی گردد و در آنجا برای بازگشت به فضای داخلی سرد می شود. بسیار مهم است که برای جلوگیری از بیرون رفتن یا چرخش ای جریان هوایی رعایت شود و در حین حمل و نقل، کل کف کانتینر پوشانده شود، حداقل در صورت عدم استفاده از پالت بار، توسط تخته سه لا یا کفی های عایق حرارت دیگر قرار گیرد. قرار دادن محصولات در کانتینر با جریان هوا بین آنها اطمینان می دهد که این عملیات بدون مشکل ادامه می یابد. برای حمل و نقل میوه، حرکت هوا همچنین اجازه می دهد تا هوای تازه با حرکت دی اکسید کربن و هوای پر از گاز اتیلن از کانتینر خارج شود و از فساد زودرس میوه ها جلوگیری کند.

آیا کانتینرهای یخچالی برای ذخیره سازی کاربرد دارند؟

کانتینر های یخچال دار نیز تا زمانی که دارای منبع تغذیه برای کارکرد واحد خنک کننده باشند، برای نگهداری موقت کار می کنند. این محفظه ها برای نگهداری محصولاتی که در انتظار حمل هستند یا زمانی که یک واحد آسیب می بیند و نیاز به یک سردخانه اضطراری ایجاد می شود، می توانند مفید باشند. در مجموع کانتینر های یخچال دار به همان اندازه که برای حمل و نقل مفید هستند، برای ذخیره سازی نیز مناسب می باشند.

می توانید پست "سردخانه کانکسی: راه حل عالی برای ذخیره سازی تجاری" را مطالعه کنید.

کانتینر یخچال دار

اجزای یک کانتینر یخچال دار چیست؟

برای ایجاد شرایط محیطی ایده آل، محفظه های یخچال دار دارای اجزای متعددی هستند که کانتینرهای خشک فاقد آن می باشند. مولفه هایی که در ریفرها خواهید یافت عبارتند از: فن های داخلی، واحد کنترل، دریچه هوای تازه، یونیت اواپراتور و یونیت کندانسور.

برخی از کانتینرهای یخچال دار نیز دارای ظرفیت گرمایش با استفاده از گرمای گاز داغ یا ابزار گرمایش الکتریکی هستند. این ها با هم برای حفظ دمای داخل کانتینر عمل می کنند و در اکثر ریفرهای استاندارد همه در یک واحد، که در اتهای بدنه محفظه عایق بندی شده قرار می گیرد، ترکیب می شوند. آنها برای  خنک کردن بارهای گرم نیستند ( هر چند اغلب موارد این کار را انجام می دهند) ، بلکه برای سرد نگه داشتن غذاها یا داروها در دمای ثابت می باشند.

اجزای یک کانتینر یخچال دار شامل موارد زیر است:

- فن های داخلی: فن های داخلی که در کانتینر قرار دارند به گردش هوا کمک می کنند تا کنترل و پایداری کافی دما را افزایش دهد.

- واحد کنترل: به شما این امکان را می دهد تا فضای داخلی  از جمله دما، شرایط زنگ شدار، سطح تهویه و رطوبت را تنظیم کنید.

- دریچه هوای تازه: برای ورود و خروج هوا می باشد و هرگونه گاز از داخل کانتینر، مانند گاز اتیلن میوه، از آن خارج شود.

- یونیت اواپراتور: رطوبت بیش از حد در یک ریفر می تواند به محصولات آسیب برساند، فساد مواد غذایی را سریع تر کرده و بسته بندی را شکسته و محتویات آن آسیب پذیر شود. اواپراتور دستگاه به حفظ رطوبت داخل کانتینر کمک می کند. اواپراتور ریفر می تواند هوایی را که از فن عبور می کند گرم یا سرد کند. گاهی اوقات، برای حفظ یکنواختی دمای داخلی، نیاز به گرم کردن هوا است که این کار یا با استفاده از گرمای گاز داغ یا عناصر گرمایش الکتریکی انجام می شود. محفظه ها می توانند درجه حرارت را تا 30 درجه سانتی گراد حفظ کنند. این که هوا را گرم یا سرد می کند بستگی به دمای داخلی مطلوب دارد.

- کندانسور: کندانسورها ممکن است هوا خنک یا آب خنک باشند، اگرچه معمولاً صنعت از کندانسورهای خنک کننده با هوا استفاده می کند. مدل های هواخنک را از بالای کانتینر بیرون می آورند و آن را زیر محموله تخلیه می کنند و هوا را به سمت درهای عقب هل می دهند، قبل از این که به طور طبیعی منتقل شود و بالا بیاید و از روی بار به طرف ورودی هوای برگشت در ریفر جریان یابد. از آنجا که هوا زیر محموله جریان دارد، بارگیری مناسب و پوشاندن تا حد امکان از کف برای جلوگیری از خروج هوا و چرخه آن در داخل بسیار مهم است.

- ترانسفورماتور ولتاژ: ترانسفورماتورهای ولتاژ دوگانه نیز با برخی از کانتینرها گزینه ای ستند که امکان کار با ولتاژهای تا 200 ولت در ساعت را فراهم می کند.

برخی از کانتینرها دارای ویژگی ها و اجزای اضافی مانند نظارت از راه دور، یا قاب های مخصوص ساخته شده، برای جلوگیری از انفجار هنگام حمل مواد حساس، هستند. کانتینر های مجهز به فناوری اینترنت اشیاء  شامل سنسورها و سیستم ردیابی نیز می باشند.

بررسی ریفر

برای اطمینان از عملکرد کارآمد ریفر، بازرسی ها و سرویس های منظم به ویژه قبل از سفرهای طولانی باید انجام شود.

- ژنراتورهای سیار مولد برق: هنگامی که کانتینر یخچال دار در خشکی است و به برق بنادر و کشتی دسترسی ندارد برای تأمین نیرو به یک ژنراتور نیاز دارد. ژنراتور سیار  (Genset) قدرت لازم را فراهم می کند تا به طور موثر عمل کند. دو نوع ژنراتور در کانتنر ها استفاده می شود:

1- ژنراتور قابل اتصال روی کانتینر که در بالای یونیت تبرید قرار می گیرد.

2- ژنراتور قابل اتصال از زیر  که به زیر محفظه و کشنده آن وصل می شود.

کانتینرهای یخچال دار  این امکان را می دهند تا محصولات حساس به دما مسافت های طولانی را طی کنند و این باعث افزایش بازارهای صادراتی برای کشورها می گردد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...