ویتامین E و سلنیوم خوراکی یا تزریقی؟

سلنیوم

استفاده از عناصر معدنی به منظور حداکثر تولید و سلامت دام ضروري می باشد. نیاز روزانه بره شیرخوار در حال رشد با میانگین وزن حدود 20 کیلوگرم به سلنیوم حدود 0.1 میلی گرم در روز می باشد. سلنیوم به عنوان یک ماده معدنی ضروري اما کم مصرف، با توجه به میزان تغییر آن در منابع گیاهی مصرفی نشخوارکنندگان و همچنین کمبود سلنیوم خاك در بسیاري از مناطق دنیا و ایران حائز اهمیت است، از طرفی با توجه به اینکه جذب سلنیوم در نشخوارکنندگان کمتر از حیوانات غیر نشخوارکننده است و (جذب سلنیوم در حیوانات تک معده اي 2.5 برابر حیوانات نشخوارکننده است) اهمیت تأمین سلنیوم کافی در جیره نشخوارکنندگان را دو چندان می کند و متعاقباً کمبود آن می تواند تغییرات منفی در وضعیت شکمبه و عملکرد تولیدي دام را در پی داشته باشد. سلنیوم یک ماده معدنی ضروري در حیوانات است که براي حفظ عملکرد طبیعی فیزیولوژیک بدن ضروري است و همچنین یک منبع غذایی مؤثر آنتی اکسیدان را فراهم می کند.

سلنیوم و ویتامین E

 مصرف سلنیوم و ویتامین E در گوسفند تولید آنتی بادي ها را افزایش می دهد و مقاومت دام در مقابله با آنتی ژن را بالا می برد و همچنین مصرف سلنیوم و ویتامین E باعث بهبود پاسخ ایمنی سلولی دام می شود.

 به منظور درك بهتر اهمیت بیولوژیکی و اثرات مفید سلنیوم و ویتامین E تحقیقات زیادي بر رشد و عملکرد گوسفند انجام شده است. اخیراً، سلنیوم به عنوان یک جزء از آنزیم یدوتییرین 5 دئودیناز شناخته شد، آنزیمی که در تبدیل هورمونهاي تترایدوتیرونین و تري یدوتیرونین ایفاي نقش می کند، همچنین سلنیوم به دلیل حضور در آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز نقش مهمی در سیستم آنتی اکسیدانی بدن ایفا می کند علاوه بر این، مشخص شده که سلنیوم و ویتامین  E  بر فعالیت سلنوآنزیم در گوسفند نیز اثرگذار می باشد. به منظور کاهش اثرات نامطلوب تنش گرمایی از آنتی اکسیدان هاي طبیعی مانند ویتامین هايE ،C  و از برخی مواد معدنی (سلنیوم و روي) استفاده شده است. همچنین ثابت شده است که ویتامین ها و موادمعدنی نقش مهمی در رشد حیوانات و فعالیت هاي تولیدمثلی آن ها دارند. یک رابطه مهم بین سلنیوم و ویتامین E و آمینواسیدهاي گوگرددار در جلوگیري از برخی از بیماري هاي تغذیه اي که از کمبود این عناصر به وجود می آید، وجود دارد همچنین ثابت شده است که سلنیوم و ویتامین E در کاهش اختلالات رادیکل آزاد ناشی از عوامل تنش زا نقش محافظتی دارند.

کمبود ویتامین E و سلنیوم

 تحقیقات زیادي نشان می دهد که کمبود سلنیوم و ویتامین  E سبب اختلال در انقباض بافت می شود. بیماري عضله سفید یا دیستروفی عضلانی که بیشتر در دام هاي تازه متولد شده و حیوانات جوان با رشد سریع دیده می شود در اثر کمبود سلنیوم و ویتامین E و یا هردو اتفاق می افتد.

ویتامین E و سلنیوم خوراکی یا تزریقی؟

 با این حال که دریافت تزریقی یا خوراکی سلنیوم و ویتامین
E  می تواند اثرات مثبت و حائز اهمیتی را در سلامتی و عملکرد دام داشته باشد، در مطالعات انجام شده کمتر به اهمیت این موضوع پرداخته شده است. استفاده تزریقی مواد معدنی و ویتامین ها شاید از این لحاظ که مقدار مورد نظر دقیقا به بدن حیوان می رسد یک مزیت باشد ولی این روش در واحدهاي بزرگ بسیار زمان بر و مشکل می باشد و از طرفی مقید کردن دام و تزریق بافتی موجب وارد شد استرس به دام می شود.

 بره هاي شیرخوار در این زمینه بسیار مهم و حساس هستند زیرا مهار و تزریق دارو و ویتامین به بره ها موجب وارد شدن استرس شدیدتري می شود، به همین دلیل اگه بتوان مکمل هاي معدنی و ویتامینی مورد نیاز در شرایط خاص را بتوان به صورت راحت تر مورد استفاده قرارداد، می تواند در کاهش نیروي انسانی و افزایش عملکرد بره ها بسیار مؤثر باشد.

 مکمل ویتامین E و سلنیوم خوراکی

ویتامین E و سلنیوم خوراکی

هدف استفاده:

تحقیقات اخیر ثابت می کند که استفاده از مواد معدنی و ویتامین ها روی حیوانات به صورت خوراکی موثرتر از تزریق وریدی است. سلنیوم به همین دلیل از طریق اتصال پروتئین ها در بدن گردش می کند. مصرف داخل وریدی باعث ایجاد آبسه می شود. ما می توانیم این نوع آبسه ها را در زیر بغل حیوانات مشاهده کنیم. کمبود سلنیوم و ویتامین E تقویت کننده متقابل؛ در دام های جوان مانند بره، بز، مرغ و گوساله باعث بیماری ماهیچه های سفید می شود که با کم رنگ شدن و سفید شدن ماهیچه ها همراه است و بر رشد و نمو، تأثیر منفی می گذارد. علاوه بر این، حیواناتی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در برابر بیماری های دیگر آسیب پذیرتر هستند. برای حیوانات بالغ مانند گوسفند، بز و گاو، کمبود سلنیوم و ویتامین E بر سلامت آن ها تأثیر منفی می گذارد و شیوع ورم پستان و متریت بیشتر شایع می شود. E+Se خوراکی حاوی ویتامین E و سلنیوم (به طور متعادل فرموله شده است).

فواید:

کاربرد خوراکی آسان: کاربرد بسیار ساده تر، استرس کمتر و بسیار ایمن تر برای حیوانات. بدون خطر تزریق و آبسه.

ویتامین E و سلنیوم، برای رشد عضلانی، ساختار ماهیچه ای سالم و مقاومت در برابر بیماری ها در بره ها، گوساله ها استفاده می شود.

 در حیوانات بالغ مانند گوسفند، بز، گاو، ویتامین E و سلنیوم و همچنین ویتامین A و D برای رشد و نمو حیوانات بالغ نیز موثر هستند. از سقط گوسفندان ناشی از کمبود سلنیوم جلوگیری می کند. باید به بره ها در طول شیر خوردن و از  شروع ماه سوم بارداری داده شود.

موارد مصرف و مقدار مصرف:

  • بره ها و بچه ها (تا 15 روزگی): 1 میلی لیتر
  • بره ها و بچه ها (تا 30 روزگی): 1-2 میلی لیتر
  • گوساله ها: 1-2 میلی لیتر. گوساله های بزرگ: 3 میلی لیتر
  • بره های باردار (بعد از ماه سوم بارداری): 2-3 میلی لیتر
  • گاوهای شیری باردار (بعد از ماه 5 بارداری): 6-8-10 میلی لیتر
  • اسب: 6-8 میلی لیتر

احتیاط و هشدار:

فقط برای استفاده حیوانات می باشد. قبل از استفاده بطری را خوب تکان دهید. بطری گردان را وارونه کنید، چند بار قبل از استفاده از تپانچه استفاده کنید تا مطمئن شوید که محتویات اسپری می شوند. بدون بلع رفلکس به حیوانات تزریق نکنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...