تجربه یک رژیم غذایی موفق

نگاهی به یک تجربه رژیم غذایی موفق (Thrive)

 این رژیم غذایی  یک برنامه سبک زندگی، خام و گیاهی است که توسط ورندان برازیر ورزشکار حرفه ای سابق طراحی شده است. در کتابی با همین نام آمده است، که صبحانه، ناهار، شام، اسموتی و میان وعده ها را برای خوانندگان فراهم می کند، علاوه بر برنامه غذایی 12 هفته ای که باید با شروع رژیم غذایی دنبال شود.

افرادی که از  این رژیم غذایی موفق پیروی می کنند، کالری را حساب نمی کنند و یا مقدار آن را محدود نمی کنند. در عوض، آنها تشویق می شوند که روزانه چندین وعده غذایی کوچک بخورند تا قند خون و سطح انرژی خود را در طول روز ثابت نگه دارند.

این طرح ادعا می کند به کاهش وزن، سطح انرژی، کاهش استرس، تثبیت قند خون و سلامت قلب و عروق کمک می کند. همچنین ادعا می کند که مزایای کلی سلامتی را ارائه می دهد.

رژیم غذایی موفق

چه غذاهایی مصرف می شود؟

افرادی که  این رژیم غذایی موفق را دارند باید غذاهای گیاهی و کامل مصرف کنند که به صورت خام یا حداقل در دمای پایین پخته شده اند، به عبارت دیگر، غذاهایی که تا حد امکان به حالت طبیعی خود نزدیک هستند.

در این برنامه، شما به غذاهای غنی از مواد مغذی مانند:

هر وعده غذایی باید حاوی پروتئین بالا، مقدار زیادی فیبر و چربی های سالم بدون هیچ گونه فرآورده حیوانی باشد.

هدف از این رژیم این است که از غذاهای خام و گیاهی استفاده کنید که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را بدون نیاز به مکمل های اضافی ویتامین ها، مواد معدنی یا مواد مغذی تامین می کند.

اگر در حال برنامه ریزی برای پیروی از رژیم غذایی هستید، متوجه خواهید شد که یک لیست طولانی از غذاهای گیاهی وجود دارد که شما را در طول روز راضی نگه می دارد.

از چه غذاهایی اجتناب می شود؟

اگر می خواهید رژیم موفق را دنبال کنید، باید همه محصولات حیوانی را حذف کنید، از جمله:

  • گوشت (گوشت گاو، گوشت خوک، گوسفند، گاومیش و غیره)
  • ماهی (ماهی سفید، ماهی قزل آلا، ماهی تن، و غیره)
  • غذاهای دریایی و صدف (میگو، صدف، بادام، خرچنگ، و غیره)
  • تخم مرغ، مرغ (مرغ، بوقلمون و غیره)
  • محصولات لبنی (پنیر، ماست، شیر، خامه، کفیر و غیره)

علاوه بر این، از کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاهای سرشار از نشاسته و شکر اجتناب می کنید. همچنین باید غذاهایی که در دمای پایین پخته می شوند را محدود کنید. در حالی که مصرف آنها در مقادیر کم در رژیم غذایی مناسب مجاز است، مصرف مکرر آن توصیه نمی شود.

در نهایت، شما را تشویق می کند تا آنجا که ممکن است غذاهای فرآوری شده را حذف یا کاهش دهید، زیرا بسیاری از آنها حاوی مواد افزودنی هستند و دارای قند، نمک و فسفر  و چربی زیاد هستند.

مزایای بالقوه سلامتی چیست؟

افرادی که از رژیم های گیاهی استفاده می کنند معمولاً می توانند وزن سالم تری داشته باشند و فشار خون و کلسترول پایین تری نسبت به افرادی که این رژیم را ندارند داشته باشند.

رژیم های وگان در برخی از منابع مورد اعتماد نشان داده اند که میزان بروز دیابت نوع 2، فشار خون بالا، چاقی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند، اگرچه آزمایشات بزرگتری برای مطالعه مزایای بالقوه طولانی مدت سلامتی لازم است.

یک آزمایش کوچک و اخیر نشان داد که سبک زندگی گیاهی در تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه خاص مورد نیاز است.

کسانی که از منابع گیاهی نامعتبر استفاده می کنند، ممکن است از مزایای اضافی کاهش تعداد داروهای تجویز شده، کاهش شرایط مزمن سلامتی و کاهش خطر ابتلا به سرطان نیز برخوردار شوند.

حذف غذاهای فرآوری شده از رژیم غذایی می تواند میزان مصرف نمک، شکر و چربی های ناسالم را کاهش داده و همچنین مواد مصنوعی و فرآوری شده را که در غذاهای کامل طبیعی وجود ندارند حذف کند.

برندان برازیر، خالق رژیم موفق، ادعا می کند که پیروی از این برنامه به کاهش سطح استرس و اضطراب کمک می کند. با این حال، اینها مزایای حدیثی هستند که توسط تحقیقات تأیید نشده اند.

خطرات و عوارض احتمالی آن چیست؟

افرادی که به رژیم غذایی گیاهی روی می آورند ممکن است خود را در معرض کمبود مواد مغذی قرار دهند. این امر به ویژه در مورد مواد مغذی موجود در محصولات حیوانی مانند آهن، ویتامین D، کلسیم، DHA و ویتامین B-12 صادق است.

اگرچه  این رژیم مکمل را نادیده می گیرد، اما ممکن است متوجه شوید که برای برآوردن نیازهای روزانه توصیه شده، باید برخی از این مواد مغذی را تکمیل کنید.

مانند هرگونه تغییر در رژیم غذایی، رژیم پر رونق را به تدریج در شیوه زندگی خود ادغام کنید نه اینکه یکباره یک تغییر شدید ایجاد کنید. با افزودن یک یا دو میان وعده یا وعده غذایی به طور همزمان شروع کنید و سپس به آرامی به رژیم کامل بروید.

ممکن است هنگام ایجاد تغییرات، ناراحتی های گوارشی (نفخ، تغییر در عادات روده و غیره)، تحریک پذیری و سردرد را تجربه کنید، به ویژه اگر در مدت زمان کوتاهی بیش از حد تغییر کنید.

چه کسی باید این رژیم موفق را امتحان کند؟

افراد مبتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2، بیماری های مزمن یا افرادی که چاق هستند ممکن است از رژیم غذایی مناسب بهره مند شوند. در غیر این صورت افراد سالم که می خواهند رژیم غذایی خود را ارتقا دهند و مواد مغذی بیشتری از غذاهایی که مصرف می کنند دریافت کنند، ممکن است از یک سبک زندگی گیاهی مانند رژیم موفق نیز سود ببرند.

افرادی که به بیماری تیروئید مبتلا هستند باید از شیوه زندگی گیاهخواری محتاط باشند، زیرا گیاهان خاصی مانند ذرت، سیب زمینی شیرین، سویا و سبزیجات خام چلیپایی گواتروژن هستند و ممکن است علائم شما را تشدید کنند. پختن این سبزیجات خوردن آنها را برای افراد مبتلا به بیماری تیروئید ایمن می کند، اما از آنجا که سبزیجات پخته شده محدود به رژیم غذایی هستند، ممکن است این غذاها به طور کامل حذف شوند.

علاوه بر این، افرادی که از بیماری های کلیوی مطمئن هستند و رژیم غذایی خوبی را دنبال می کنند، باید غذاهای حاوی مقادیر بالای فسفر و پتاسیم را محدود کنند.

غذاهای آماده

رژیم های گیاهی، غذاهای گیاهی مانند رژیم غذایی موفق ممکن است کاهش وزن و مزایای سلامتی را برای کسانی که از شیوه زندگی پیروی می کنند، از جمله افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و کلسترول بالا، به همراه داشته باشد.

مانند هرگونه تغییر در شیوه زندگی، رژیم غذایی شکوفا باید به تدریج ادغام شود، با احتیاط به آن نزدیک شوید و متناسب با نیازهای تغذیه ای شخصی شما تنظیم شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...