بهترین مواد لوله کشی برای سیستم هوای فشرده چیست؟

بهترین ماده برای سیستم هوای فشرده چیست؟ در مورد مواد لوله کشی هوای فشرده، تولیدکنندگان گزینه های زیادی دارند. مانند اکثر تصمیمات، انتخاب مواد لوله کشی به دلیل هزینه، عملکرد، طول عمر و زیبایی است. در اینجا برخی از رایج ترین مصالح مورد استفاده برای لوله کشی هوای فشرده و مزایا و معایب هر یک آورده شده است.

لوله پلاستیکی

لوله های پلاستیکی هوای فشرده ارزان، سبک، نصب آسان و بدون خوردگی هستند. با این حال، همه پلاستیک ها یکسان نیستند. اگر از لوله های پلاستیکی استفاده می کنید، مهم است که مطمئن شوید از دوام کافی برخوردار است و تا سالها استفاده می شود و در اثر تماس با روغن ها و روان کننده های سیستم کمپرسور شما آسیب نمیبیند. از همه مهم تر، باید مطمئن شوید که لوله های پلاستیکی که انتخاب می کنید برای استفاده در سیستم های هوای فشرده مورد تأیید استانداردهای سازمان ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) باشد.

g,gi `ghsjd;d

لوله کشی PVC و CPVC

PVC و CPVC بسیار مقرون به صرفه بوده و کار با آن آسان است. این ویژگی آنها را برای استفاده در لوله کشی و سایر کاربردها بسیار محبوب کرده است. اما این پلاستیک ها آن قدر قوی نیستند که در برابر کاربردهای فشار قوی مانند توزیع هوای فشرده مقاومت کنند. علاوه بر این، این پلاستیک ها هنگام تماس با روغن ها و روان کننده ها ی کمپرسور هوا از بین می روند و منجر به نشت بیش از حد هوا و افزایش خطر پارگی ناگهانی  می شود.  صدمات ناشی از نصب اولیه لوله های  PVC و   CPVC در سیستم هوای فشرده منجر به ممنوعیت استفاده از مواد برای این برنامه ها توسط OSHA شد.

ABS، PE و  HDPE

چندین گزینه دیگر در مورد لوله های پلاستیکی هوای فشرده وجود دارد، از جمله آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)، پلی اتیلن (PE) و پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) . این مواد بسیاری از مزایای PVC  و CPVC را حفظ می کنند اما دوام بیش تری دارند و در معرض روغن ها و روان کننده ها خراب نمی شوند.

پلاستیک های ABS، PE و HDPE برای استفاده در سیستم های لوله کشی هوای فشرده مناسب هستند و مزایایی نسبت به فلز دارند.

- بسیار سبک هستند و کار با آنها آسان است، نیازی به مهاربند یا تکیه گاه خاصی ندارند.

- پلاستیک ها را می توان به راحتی با ستفاده از ابزارهای استاندارد برش داده و جا داد و به جای جوشکاری می توان آنها را به هم چسباند.

- سطح داخلی برای حداکثر جریان آرام، صاف است.

- پلاستیک دچار خوردگی نمی شود، بنابراین لوله های پلاستیکی خطر ورود ذرات معلق به جریان هوا را به حداقل می رساند.

g,gi ;ad sdsjl ;l`vs,v i,h

از طرف دیگر، حتی لوله های پلاستیکی با کیفیت بالا نیز با استحکام و دوام سیستم لوله کشی فلزی هوای فشرده مطابقت ندارند. سیمان مورد استفاده برای اتصالات نیز ممکن است بیش تر از لوله های فلزی جوش داده شده مستعد خرابی و نشت هوا باشد. با این حال، یک سیستم پلاستیکی خوب طراحی شده با سیمان مناسب می تواند عملکرد مشابهی را در مورد لوله های فلزی در صورت مراقبت دقیق ارائه دهد.

لوله فلزی

گزینه های لوله کشی ساخته شده از انواع مختلف فلز، انتخاب سنتی تر برای توزیع هوای فشرده است. لوله های فلزی قوی تر و مقاوم تر در برابر ضربه، ترک و شکاف هستند. در اثر تماس با روغن ها و روان کننده ها خراب نمی شوند. همچنین احتمال خوردگی آنها نسبت به لوله های پلاستیکی کمتر است. به همین دلایل، فلز محبوب ترین، انتخاب برای لوله کشی سیستم هوای فشرده است.

لوله های فلزی گرانتر از پلاستیک هستند و نصب برخی از آنها ممکن است کمی بیش تر طول بکشد. اما هنگامی که آنها در جای خود قرار گرفتند، احتمالاً مدت طولانی دوام می آورند. انواع مختلفی از سیستم های لوله کشی فلز هوای فشرده برای انتخاب وجود دارد. هر ماده دارای مزایای خاص خود است.

لوله آهن سیاه

لوله های آهن سیاه مدت هاست که استانداردی برای انتقال هوای فشرده در نظر گرفته می شود. در بسیاری از تأسیسات قدیمی لوله کشی فلزی سیاه را خواهید یافت. آهن بسیار محکم و بادوام است، بنابراین می تواند تا حد زیادی سوءاستفاده شود. این لول ها از تکنیک های اتصال سنتی مثل جوشکاری استفاده می کنند، بنابراین می توان آنها را توسط هر لوله کش با اتصالات که در محل موجود است نصب کرد.

لوله های آهنی چند اشکال دارد:

- لوله های آهنی بسیار سنگین هستند، بنابراین باید از سیستم های لوله کشی معلق استفاده کرد.

- برش  و اتصال آهن مشکل است و برای نصب به لوله کش یا جوشکار ماهر نیاز است. نشت اغلب در امتداد اتصالات یا جوش ها ایجاد می شود.

- از همه مهم تر، لوله های آهن سیاه هنگام تماس با رطوبت کمپرسور هوا بسیار مستعد خوردگی هستند.

- هنگامی که زنگ زدگی در داخل لوله های آهنی ایجاد می شود، می تواند باعث انسداد شود یا به جریان هوای فشرده راه پیدا کند، خطوط هوا را آلوده کرده و فرایندهای تولید را با مشکل مواجه کند.

g,gi sdsjl i,hd tavni

لوله فولادی گالوانیزه

لوله های فولادی گالوانیزه دارای معایب و مزایا مشابه با آهن سیاه خود هستند، با یک استثنا: گالوانیزه خوردگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این امر آن را به گزینه ای محبوب برای سیستم هوای فشرده تبدیل کرده است.

اگر از لوله های گالوانیزه استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که پوشش گالوانیزه به مرور زمان تخریب می شود. با از بین رفتن پوشش روی، می تواند در داخل لوله کشی شده و باعث انسداد یا رسوب در خطوط هوا شود. تکه های تیز همچنین هنگامی که با سرعت زیاد از خطوط هوایی دمیده می شوند، یک نگرانی ایمنی هستند.

لوله های فولادی ضد زنگ

 فولاد ضد زنگ بسیار بادورام و مقاوم در برابر خوردگی است، و از این رو طولانی ترین ( و گران ترین) انتخاب در بین لوله های فولادی و آهنی است. لوله های فولادی ضد زنگ مانند آهن سیاه یا لوله های گالوانیزه خراب نمی شوند و باعث خوردگی نمی شوند، و این گزینه خوبی برای کاربردهایی  است که در آن جلوگیری از زنگ زدگی و ذرات معلق از جریان هوا ضروری است. همچنین ظاهر آن عالی است.

لوله فلزی

با این حال، برش و کار با فولاد ضد زنگ دشوار است و به نصب کننده های تخصصی با ابزار مناسب و آموزش برای این کار نیاز دارد. این سنگ به اندازه آهن سنتی سنگین است و همچنین مستعد نشتی مشابه در اطراف اتصالات و جوش ها است.  با توجه به هزینه بالا و سایر معایب، یکی از رایج ترین گزینه ها برای لوله کشی سیستم هوای فشرده است.

لوله مسی

لوله مسی یکی دیگر از گزینه های بدون خوردگی برای لوله های هوای فشرده است. سبک تر از آهن و نصب آن راحت تر از فولاد ضد زنگ است. لوله کشی مس مانند آهن، از اتصالات موجود و تکنیک های استاندارد اتصال استفاده می کند. همان ویژگی هایی که مس را به یک انتخاب محبوب برای لوله کشی تبدیل می کند، آن را برای استفاده در سیستم جذاب می کند.

اشکال اصلی مس هزینه است. هزینه مس در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و استفاده از آن در طراحی سیستم های هوای فشرده جذابیت کمتری دارد. علاوه بر این، برای نصب یا ایجاد تغییرات در سیستم، به یک لوله کش یا جوشکار ماهر نیاز خواهید داشت.

لوله فلزی

سیستم های لوله آلومینیومی

لوله های آلومینیومی طی 10 تا 15 سال گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و دلیل خوبی نیز دارد. آلومینیوم دارای مزایای متعددی است، از جمله:

- وزن سبک (سه برابر سبک تر از لوله های آهنی)

- خوردگی صفر

- مقاومت بالا در برابر نشت

- سهولت نصب

سیستم های لوله کشی کمپرسور آلومینیومی به راحتی نصب و اصلاح می شوند. سیستم های لوله کشی مدرن مدولار به حداقل ابزار برای نصب نیاز دارند و نیازی به تکیه گاه یا لنگر سنگین ندارند. این سیستم ها را می توان بدون لحیم کاری یا جوشکاری نصب کرد. اصلاحات با این سیستم ها آسان است و اغلب می تواند بدون استخدام لوله کش یا پیمانکار تکمیل شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...