تفاوت اینترنت و شبکه جهانی وب چیست؟

اینترنت و شبکه جهانی وب اغلب مخلوط هستند، اما یکسان نیستند. حتی اگر ما هر روز از آن استفاده می کنیم، اصطلاحات اینترنت را نمی توان به راحتی حفظ کرد. بسیاری از اصطلاحات وجود دارد که ممکن است آنها را به طور کامل درک نکنید، و همچنین کلماتی که ما به جای آنها استفاده می کنیم در واقع یکسان نیستند.

این امر در مورد اینترنت و شبکه جهانی وب (world Wide Web)  صدق می کند. این دو اصطلاح در واقع به چه معنا هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟ بیایید با این سیستم های اساسی و نحوه همکاری آنها برای ارائه تجربه آنلاین مدرن آشنا شویم.

اینترنت چیست؟

اینترنت یک شبکه جهانی شبکه های کامپیوتری است. این فناوری زمینه ای است که رایانه ها، تلفن ها، کنسول های بازی، تجهیزات خانه هوشمند، سرورها و سایر دستگاه های دارای قابلیت شبکه را قادر می سازد تا در هر کجای جهان باشند با یکدیگر صحبت کنند.

به این ترتیب، اینترنت شامل تمام زیرساخت های فیزیکی مورد نیاز برای همکاری این شبکه ها می شود. این که آیا کابل های محلی توسط ISP شما اجرا  می شود یا کابل های بزرگ زیر آب که قاره ها را به هم متصل می کند، همه این ها ضروری است که اینترنت همان طور که هست کار کند. به دلیل ماهیت آن، هیچ کس واقعاً مالک اینترنت نیست.

;hl`d,jv

اما اینترنت فقط یک مفهوم فیزیکی نیست. بسیاری از روش ها و استانداردها در اینترنت تعبیه شده اند تا آنچه را که امروز می شناسیم ایجاد کنند. به عنوان مثال آدرس های پروتکل اینترنت (آدرس های IP) بخش مهمی از نحوه عملکرد سیستم هستند. هر  دستگاهی دارای آدرس IP است، درست مانند هر ساختمان فیزیکی دارای آدرس. بدون IP، دستگاه هایی که از اینترنت استفاده می کنند نمی توانند اطلاعات را به مقصد مناسب ارسال کنند.

ظهور اینترنت

قبل از وجود اینترنت، نهادهایی مانند دولت ها و دانشگاه ها شبکه های محلی داشتند که به رایانه های آنها اجازه می داد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اما هیچ شبکه جهانی مانند امروز ما وجود نداشت. دهه های 1960 و 70 تحقیقات و توسعه اولیه زیادی در مورد آنچه اینترنت را تقویت می کرد، انجام شد.

در دهه 1980، دولت ایالات متحده پول، زمان و تحقیقات زیادی را برای توسعه اینترنت امروزی صرف کرد که خیلی زود ساخت آن را در سراسر جهان آغاز کرد. به لطف تجاری سازی، اینترنت در اواخر دهه 1990 و اوایل 2000 رایج تر شد. از ابزاری که فقط در محیط های حرفه ای مانند مدارس استفاده می شود به فرصتی گسترده برای همه تبدیل شد. ارتباطات، تجارت، تحقیقات و موارد دیگر در مقیاسی که قبلاً دیده نشده بود امکان پذیر بود.

تیم برنرز لی

شبکه جهانی وب چیست؟

همان طور که گفته شد، شبکه جهانی وب و اینترنت یکسان نیستند. شبکه جهانی وب ( معمولاً به وب خلاصه می شود) یک سیستم سازمانی برای اطلاعات است که با استفاده از اینترنت قابل دسترسی است.

در سال 1989 تیم برنرز لی وب را اختراع کرد و در سال 1991 در دسترس عموم قرار گرفت. او هرگز اختراع خود را ثبت نکرد و آن را برای همه باز و در دسترس قرار داد. به دلیل ماهیت به هم پیوسته اش آن را وب (تار عنکبوت) نامیدند. طراحی آن باعث می شود دسترسی به منابع مختلف از هر کجا که هستید آسان باشد. در نظر بگیرید که چگونه می توانید روی مقاله های مختلف برای حرکت بدون نیاز به تایپ آدرس های خاص در مرودگر خود کلیک کنید.

تقریباً هر کاری که ما در مرورگر وب انجام می دهیم بخشی از شبکه جهانی وب است که مخفف HTTP پروتکل انتقال ابر متن(Hypertext Transfer Protocol) است، روش اصلی ارتباط در وب است. وقتی شما مرورگر خود را باز می کنید و به آدرس www.sardchal.com می روید، مرورگر شما از HTTP برای درخواست اطلاعات از سرور وب سایت استفاده می کند، سپس آن را در مرورگر خود به شکا خوانا نمایش می دهد.

وب

سایر پروتکل های وب

 HTML یا Hypertext Markup Language، سبک اصلی قالب بندی مورد استفاده در وب است. علاوه بر متن اصلی و قالب بندی مانند حروف درشت و مورب HTML همچنین می تواند شامل پیوندهایی به تصاویر، ویدئو و سایر رسانه ها باشد. یک بخش حیاتی وب، پیوند است که به شما امکان می دهد متن قابل کلیک ایجاد کنید که به صفحات دیگر منتهی می شود.

منابع موجود در وب توسط یک شناسه منبع یکنواخت (Uniform Resource Identifier) یا URI شناسایی می شوند.  URL یا Uniform Resource Locator رایج ترین نوع URI امروزی در وب است. همان طور که از نامش پیداست اینها ارجاع به یک صفحه وب هستند.

وب و اینترنت چه تفاوتی با هم دارند؟

 شاید بتوان به آسانی تفاوت های این دو سیستم را با نشان دادن اینکه هرکدام  بدون دیگری قادر به انجام چه کاری هستند آسان کرد.

می توانید از اینترنت بدون استفاده از وب استفاده کنید، زیرا چندین نوع ارتباط وجود دارد که به شبکه جهانی وب وابسته نیستند. ایمیل یکی از نمونه های رایج است. ارسال ایمیل نیازی به استفاده از وب ندارد زیرا از SMTP یا Simple Mail Transfer Protocol استفاده می کند و بدون مرورگر وب کار می کند.

امروزه، اکثر مردم برای استفاده از ایمیل، که از وب استفاده می کند، در مرورگر خود به یک سرویس گیرنده پست الکترونیکی دسترسی دارند. گنجاندن پیوندها به منابع وب نیز بخشی رایج از ایمیل است، اما لازم نیست سرویس با پیام های ساده کار کند.

VoIP یا Voice over Internet Protocol نیز از اینترنت استفاده می کند اما از وب استفاده نمی کند. وقتی  با استفاده از اینترنت تماس تلفنی می گیرید، به هیچ صفحه وب دسترسی ندارید یا اطلاعاتی را از وب بارگذاری نمی کنید. شما به سادگی با جایی تماس می گیرید که اطلاعات به جای خطوط تلفن از زیرساخت اینترنت عبور می کند.

اینترنت

نمونه نهایی تعاملات استفاده از File Transfer Protocol یا FTP می باشد.FTP به شما امکان می دهد فایل ها را از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل کنید، اما نیازی به مرورگر وب یتا پروتکل های سازمان وب ندارد. تا زمانی که یک سرویس گیرنده FTP و چیزی برای  اتصال دارید، می توانید بدون مرور وب از FTP استفاده کنید.

آیا می توانید از وب بدون استفاده از اینترنت استفاده کنید؟

عکس آن صادق نیست؛ در واقع امکان مرور وب بدون استفاده از اینترنت وجود ندارد. برای دسترسی به منبع وب ( مانند وب سایت) که روی سرور دیگری است، باید از اینترنت برای اتصال به آن استفاده کنید. در غیر این صورت، دستگاه شما به شبکه ای که دستگاه دیگر  در آن است وصل نمی شود.

با این وجود می توانید از مرورگر وب برای دسترسی به منابع وب در شبکه محلی خود استفاده کنید. به عنوان مثال ، ممکن است شرکت شما دارای یک وب سایت داخلی باشد که تنها در صورت اتصال به شبکه آن ( که " اینترنت" نامیده می شود) می توانید به آن دسترسی داشت باشید. استفاده از مرورگر وب به شما امکان می دهد این اطلاعات را باز کرده و مرور کنید، اما در واقع در اینترنت نیستید، زیرا سرور در شبکه محلی شما وجود دارد. اگر به شهر دیگری بروید و سعی کنید به آن صفحات  دسترسی پیدا کنید، کار نمی کند. بنابراین، هنگام دسترسی به منابع محلی، از مجموعه سازمانی آشنا شبکه جهانی وب بهره مند می شوید، اما در این مورد از اینترنت استفاده نمی کنید.

وب و اینترنت: کلیدهای  دنیای امروز

همان طور که دیدیم، اینترنت و وب برای یکدیگر مهم هستند، اما یکسان نیستند. اینترنت زیرساختی است که شبکه های کامپیوتری را به هم متصل می کند، در حالی که شبکه جهانی وب یک سیستم سازماندهی اطلاعات است که از طریق اینترنت قابل دسترسی است. همه چیز موجود در اینترنت به وب نیاز ندارد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...