تفاوت پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها در چیست؟

پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها هر دو موضوعات مهمی در تغذیه این روزها هستند. با وجود این  که این دو شبیه به هم هستند، اما نقش متفاوتی در سلامتی شما ایفا می کنند. پروبیوتیک ها باکتری های مفید هستند و پری بیوتیک ها مواد غذایی برای این باکتری است.

پروبیوتیک و پری بیوتیک چیست؟

- پروبیوتیک ها باکتری های زنده ای هستند که در غذاها یا مکمل های خاصی یافت می شوند. آنها می توانند مزایای زیادی برای سلامتی داشته باشند.

- پری بیوتیک ها موادی از انواع کربوهیدرات ها (بیش تر فیبر) که انسان نمی تواند آنها را هضم کند، به دست می آید. باکتری های مفید در روده شما این فیبر را می خورند.

روده

باکتری های روده، که به آنها فلور روده یا میکروبیوتای روده نیز می گویند، عملکردهای مهمی را در بدن شما انجام می دهند.   اگر به میزان متعادل از پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها مصرف کنید به حفظ تعادل باکتری ها در فلور روده  و در نتیجه به سلامتی خود کمک کرده اید.

باکتری های روده به انواع کارهای بیولوژیکی کمک می کنند. آنها همچنین تغذیه مهمی را برای سلول های دستگاه گوارش ارائه می دهند. غذایی که می خورید بر باکتری های روده تأثیر می گذارند. بقایای شیمیایی مثل آفت کش ها و آنتی بیوتیک ها نیز ممکن است تعادل باکتری های روده را مختل کند.

پروبیوتیک و پریبیوتیک

کدام غذاها پری بیوتیک هستند؟

برای خرید مکمل های پری بیوتیک عجله نکنید زیرا غذاهای زیادی هستند که به طور طبیعی شامل پری بیوتیک ها می باشند. دلیلش این است که پری بیوتیک ها انواع فیبرهایی هستند که در سبزیجات، میوه ها و حبوبات یافت می شوند. بدن انسان ها نمی تواند این نوع فیبر را هضم کند، در حالی که باکتری های خوب روده شما قادرند آنها را هضم کنند. غذاهایی که فیبر پری بیوتیک بالایی دارند عبارتند از: حبوبات (لوبیا و نخود فرنگی)، جو دوسر، موز، انواع توت، مارچوبه، سیر، پیازها و تره فرنگی.

از جمله کارهای باکتری های خوب روده شما با فیبر پری بیوتیک، این است که آن را به بوتیرات (اسید چرب زنجیره ای کوتاه) تبدیل می کند. مطالعات نشان می دهد  که تولید بوتیرات در روده بزرگ بدون مصرف کافی فیبر پری بیوتیک نمی تواند حفظ شود.

غذا

کدام غذاها پروبیوتیک است؟

همچنین غذاهای پروبیوتیک زیادی وجود دارد که به صورت طبیعی دارای باکتری های مفید هستند. یکی از این غذا ها ماست می باشد.

اگر می خواهید باکتری های مفیدتان زیاد شود، یک ماست ساده و با کیفیت بالا می تواند یک گزینه عالی برای افزودن به رژیم غذایی شما باشد. غذاهای تخمیر شده نیز به خاطر داشتن باکتری های خوبی که با قند طبیعی و یا فیبر موجود در غذا رشد می کنند یک گزینه فوق العاده هستند. نمونه هایی از غذاهای تخمیر شده عبارتند از: کلم ترش، کیمچی، چای کامبوچا، کفیر (لبنیات و غیر لبنی) و سایر سبزیجات ترشی (غیر پاستوریزه).

از خرید غذاهای تخمیری پاستوریزه به خاطر مزیت داشتن پروبیوتیک اجتناب کنید چون فرایند پاستوریزاسیون این باکتری ها را از بین می برد. خوب است بدانید که به غذاهایی که هم شامل پروبیوتیک و هم حاوی پری بیوتیک هستند سینبیوتیک می گویند که از جمله آنها می توان کفیر و کلم ترش را نام برد.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...