8 نوع اصلی نوار نقاله و کاربردهای آن

آیا به فکر سرمایه گذاری در نوار نقاله برای خط تولید خود هستید؟ مهم است که سیستمی را انتخاب کنید که بیش تر با نیازهای شرکت شما مطابقت داشته باشد. نوار نقاله مناسب می تواند به بالا بردن حاشیه سود، ساده سازی خط مونتاژ و بهبود رشد شرکت به نحوی که در ابتدا تصور نمی کرد، کمک کند. برای شروع کار، در این پست خلاصه ای از 8 نوع عمده نوار نقاله همراه با کاربردهای آن ها توضیح داده شده است.

1- تسمه نقاله بستر غلتکی

همان طور که از نامش پیداست، سطح این نوع تسمه نقاله از غلطک هایی تشکیل شده است که با نیازهای تولید مطابقت دارند، مانند وزن یا سرعت مورد نیاز محصولات که در امتداد تسمه حرکت می کنند. تسمه های کوتاهتر که تحت این نوع قرار می گیرند، می توانند فقط از دو غلتک تشکیل شده باشند. با این حال، با افزایش فاصله بین دو سر کمربند، بیش تر برای عملکرد کمربند مورد نیاز است.

نوار نقاله

تنظیم تخت غلتکی برای مواردی است که وسایل با نیروی جاذبه روی کمربند بارگذاری دستی می تواند باعث ضربه مکانیکی و آسیب به غلتک ها شود. تسمه های نقاله غلتکی نیز گزینه مناسبی برای حمل کالا در مسافت های طولانی است زیرا اصطکاک را کاهش داده و حرکت محصولات را در امتداد تسمه آسان می کند.

کاربرد: از این تسنه نقاله برای بسته بندی، مرتب سازی، مونتاژ، بازرسی و حمل کالا استفاده کنید. کاربردهای متداول تسمه نقاله با بستر غلتکی شامل مرتب سازی اقلام در دفاتر پست و سیستم های حمل بار  در فرودگاه می باشد.

2- نوار نقاله با تسمه تخت

نوار نقاله تخت یکی از رایج ترین سیستم های نوار نقاله است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. تسمه های تخت برای حمل و نقل داخلی مفید هستند، یعنی حمل وسایل در یک مرکز. در این نوع نوار نقاله از یک سری قرقره برای حرکت تسمه تخت استفاده می گردد که ممکن است از مواد طبیعی یا مصنوعی ( مثل پلی استر، نایلون) تشکیل شود. اقلام در بالای تسمه متحرک قرار می گیرند و از یک سر به سر دیگر حمل می شوند.

نوار نقاله

از آنجا که تسمه های آن می تواند از انواع مختلف مواد ساخته شود،  ویژگی فوق العاده این نوع نوار نقاله این است که همه کاره است. بسته به نیازهای یک برنامه کاربردی، ویژگی های اختیاری شامل درایوهای مرکزی و میله میانی است.

کاربرد: نوار نقاله تخت بیش تر در محیط های صنعتی، مناطق شستشو و خطوط مونتاژ آهسته استفاده می شوند. سیستم مجهز به تسمه مناسب، می تواند وسایل کوچک، نرم یا با شکل نامنظم را بدون آسیب رساندن به آنها منتقل کند.

3- نوار نقاله مدولار

همان طور که گفتیم نوار نقاله های تخت از یک حلقه یکپارچه و پیوسته از مواد استفاده می کنند، اما نوار نقاله های مدولار از یک حلقه واحد ساخته شده از تعداد بی شماری قطعات به هم پیوسته، که معمولاً از جنس پلاستیک سخت است، استفاده می کنند. برخلاف نیاز به دور انداختن کل تسمه، این قطعات را می توان جداگانه حذف و جایگزین کرد. شستشوی آنها راحت تر است و همچنین در برابر مواد تیز و ساینده مقاوم تر است. این امر موجب می گردد نوار نقاله های مدولار نسبت به نمونه های تسمه تخت خود نگهداری و تعمیر ساده تری داشته باشند.

نوار نقاله

نوارنقاله های تسمه ای مدولار برای کاربردهایی که شامل حرکت در گوشه و کنار هستند، مناسب است. در واقع، آنها می توانند مستقیماً حرکت کنند، به گوشه ای رفته و با استفاده از یک کمربند و موتور مشابه در تمام طول، شیب و افت کنند. از نظر فنی، انواع دیگر نوار نقاله نیز می توانند این کار را انجام دهند، اما تنها با سفارشی سازی زیاد و هزینه های اضافی، تسمه های پلاستیکی مدولار همچنین طراحی نقاله های خاص را بدون آسیب رساندن به تسمه امکان پذیر می کند. به عنوان مثال می توان به تسمه ای با عرض بیش تر از طول اشاره کرد ه پشتیبانی لازم برای حمل کیسه های پلاستیکی نرم، جعبه های مقوایی و جمع کردن اجسام پیچیده را فراهم می کند.

کاربرد: این نوع نوار نقاله می تواند برای حمل محصولات غذایی مورد استفاده قرار گیرد زیرا تمیز کردن آن آسان است. فاصله بین قطعات پلاستیکی برای کاربردهایی که در آ سیال باید تخلیه شود یا همان طور  که روی نوار نقاله حمل می شود، قابل تنظیم است. ترکیب پلاستیکی قطعات نیز این نوار نقاله را برای تشخیص فلز مفید می کند.

نوار نقاله

4- نوار نقاله پره دار

نوار نقاله هایتسمه ای شکاف دار دارای شکاف یا موانع عمودی در طرح های خود هستند. این روکش ها می توانند مواد شل را در طول شیب ها و افت ها ایمن نگه دارند تا فاصله یکنواختی بین اقلام و موارد دیگر ایجاد شود. علاوه بر این، روکش ها در اشکال مختلف هستند، هرکدام کاربرد خاص خود را دارند.

کاربرد: برای مشاغل سبک مانند حمل قطعات کوچک، اقلام بسته بندی شده مواد غذایی، میوه ها و سبزیجات، حمل مواد شل با شیب تند مناسب می باشد.

نوار نقاله

5- نوار نقاله منحنی

این نوع نوار نقاله از یک قاب منحنی برای حمل وسایل در گوشه ها و برای به حداکثر رساندن فضا کاربرد دارد. منحنی این کمربندها می تواند تا 180 درجه برود. نوار نقاله های منحنی که هیچ حرکت مستقیم ندارند فقط می توانند از تسمه های تخت استفاده کنند، زیرا تسمه های پلاستیکی مدولار نیاز به حرکت مستقیم قبل و بعد از منحنی دارند.

کاربرد: نوار نقاله های منحنی اغلب در سیستم های جابجایی کیسه ها برای تغییر جهت حمل اقلام استفاده می شوند.

نوار نقاله

6- نوار نقاله شیب دار

نوار نقاله های شیب دار دارای محرک مرکزی، موتور دنده و حرکت با دماغه یک یا دو نفره هستند. به جای استفاده از تسمه سطح صاف، این نوع نوار نقاله دارای سطحی ناهموار بر روی تسمه است که برای حمل محصولات به بالا یا پایین ایده آل است.

کاربرد: این سیستم ها می توانند با نوار نقاله محصولات را به ارتفاعات مختلف منتقل کنند.

نوار نقاله

7- نوار نقاله بهداشتی و قابل شستشو

اگر تا به حال نحوه تولید پیراشکی را در مغازه مشاهده کرده اید، ممکن است این نوع تسمه نقاله را دیده باشید. در کاربرد های صنایع غذایی و دارویی اغلب دستورالعمل های ایمنی و شستشو رعایت می شوند. نوار نقاله های بهداشتی طوری طراحی شده اند تا در برابر شستشوهای بهداشتی مقاوم باشند.نوار نقاله های این نوع معمولاً دارای تسمه های سیم تخت هستند که محکم هستند و به راحتی تمیز می شوند.

کاربرد: این تسمه ها می توانند اجسام با دمای شدید را مستقیماً از کوره یا فریزر خارج کنند. علاوه بر این در صنایع غذایی برای انتقال مواد از آب یا روغن داغ استفاده می شوند.

نوار نقاله

8- تسمه نقاله تخصصی

چندین نوع نوار نقاله دیگر برای کاربردهای مختلف وجود دارد که به اندازه وارد قبلی رایج نیستند، بعضی از آنها عبارتند از:

تسمه نقاله فایبرگلاس: برای کارهایی که نیاز به درجه حرارت شدید دارند مفید است.

تسمه نقاله نوار فلزی:  این تسمه نقاله دارای نوارهای فلزی است تا ماشین های پیچیده و قطعات آنها را بهتر اداره کند.

تسمه نقاله عرض باریک: این نوع تسمه نقاله بهترین انتخاب برای حمل وسایل کوچک است.

نوار نقاله با نور در زمینه: آنها دارای یک چراغ روشنایی روی تسمه هستند تا به کنترل کیفیت کمک کند.

نوار نقاله خلأ: این تسمه نقاله خاص مکش ایجاد می کند تا محصولات سبک را با وجود شیب و سرعت بالا روی خط نگه دارد.

تسمه نقاله مغناطیسی: این نوع تسمه نقاله می تواند مواد حاوی آهن را از طریق آهنربای الکترومغناطیسی با فاصله یکسان که در بستر نوار نقاله قرار گرفته اند، حمل کند.

نوار نقاله ساندویچی: آنها از دو تسمه روبروی هم برای حمل ایمن اقلام در شیب تند یا حتی در حالت عمودی استفاده می کنند.

این لیست را در نظر داشته باشید، آنگاه می توانید تصوری از آنچه می خواهید داشته باشید را در نظر بگیرید. با این حال توصیه می شود قبل از نهایی کردن خرید تجهیزات، با یک متخصص مشورت کنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...