نرم افزار جاسوسی پگاسوس چیست؟ و چگونه تلفن شما را آلوده می کند؟

 پگاسوس یک نرم افزار جاسوسی است که توسط شرکت اطلاعات سایبری رژیم صهیونیستی، گروه NSO ایجاد شده است. همان طور که این شرکت ادعا می کند، این شرکت، نرم افزار و فناوری پیچیده ای را برای فروش فقط به سازمان های مجری قانون و سازمان های دولتی مورد بررسی قرار داده است تا تنها بتوانند جان افراد را از طریق جنایت و اقدامات تروریستی نجات دهند. پگاسوس یک از این نرم افزارهاست که برای دسترسی بدون رضایت به تلفن شما و جمع آوری اطلاعات شخصی و حساس و ارائه آن به کاربر جاسوسی شما ایجاد شده است.

پگاسوس

نرم افزار جاسوسی پگاسوس چه کاری می تواند انجام دهد؟

پگاسوس قادر به خواندن پیام ها و ایمیل های قربانی، گوش دادن به تماس ها، گرفتن اسکرین شات، ضبط کلیدها و دسترسی به مخاطبین و سابقه مرورگر است. گزارش دیگری تأیید می کند که هکر می تواند میکروفون و دوربین گوشی را هک کرده و آن را به یک دستگاه جاسوسی واقعی تبدیل کند. شایان ذکر است که پگاسوس یک بدافزار نسبتاً پیچیده و گران است که برای جاسوسی افراد مورد علاقه خاص طراحی شده است، بنابراین بعید است کاربر عادی با آن روبرو شود.

پگاسوس اولین بار چه زمانی کشف شد؟

پگاسوس برای اولین بار در سال 2016 در گوشی ios که متعلق به احمد منصور فعال حقوق بشر اماراتی بود کشف شد. وی پیامکی دریافت کرد که توضیح داده بود اگر  وارد لینک داده شده بشود اسراری درباره ی شکنجه در زندان های امارات را کشف خواهد کرد. وی که به این پیام مشکوک شده بود لینک آن را به citizen lab در کانادا فرستاد. این سازمان کانادایی  درباره لینک تحقیق کرد و به این نتیجه رسید که اگر احمد منصور آن را باز می کرد گوشی آیفونش جیلبرینگ می شد و یا ابزار جاسوسی روی آن نصب می گشت. این سازمان، حمله جاسوسی را تا منشأ آن یعنی گروه NSO ردیابی کرد. و سپس نسخه اندکی متفاوت در Android یافت شد.

پیامک احمد منصور

با این حال، در نیم دهه گذشته پگاسوس از یک سیستم نسبتاً خام متکی به مهندسی اجتماعی به نرم افزاری تبدیل شده است که می تواند بدون نیاز  به کلیک بر روی یک تلفن، " صفر کلیک " تلفن را به خطر بیندازد.

پگاسوس چگونه گوشی شما را آلوده می کند؟

پگاسوس قادر است به تمامی دستگاه های جدید با سیستم عامل ios، نفوذ کند؛ تا جایی که گزارش شده است یک آیفون 12 کاملاً به روز ماه گذشته  به روش "صفر کلیک" (کاملاً خودکار و بدون نیاز به هیچ اقدامی از سوی کاربر) با استفاده از حفره های امنیتی (یعنی نواقصی که سازنده ی تلفن همراه از آن مطلع نیست) به پگاسوس آلوده شده است.

همچنین می تواند با ارسال یک پیامک حاوی لینک آلوده یا تماس با تلفن همراه هدف از طریق واتساپ باشد، که در این صورت حتی اگر کاربر هرگز به این تماس پاسخ ندهد هم نفوذ و آلودگی اتفاق می افتد. البته نفوذ هدف نهایی پگاسوس نیست، بلکه اولین گام آن برای جاسوسی است.

پگاسوس بعد از نفوذ اقدام به "جیلبرینگ کردن" آنها می کند. جیلبرینگ به فرایندی گفته می شود که گاهای توسط خود کاربران محصولات اپل انجام می گیرد و هدف آن رد شدن از لایه های امنیتی- حفاظتی سیستم ios و در اختیار گرفتن کنترل کامل دستگاه هوشمند است؛ مثلاً نصب برنامه هایی که مجوز فروشگاه اپل، به نام "App store" را دریافت نکرده اند، یا حذف برنامه ها یا فایل های مهم سیستم عامل.

پگاسوس

اگرچه بخش عمده ای از پوشش رسانه ای درباره پگاسوس روی نفوذ آن در دستگاه های ios متمرکز است اما گزارش ها حاکی از آن است که  دستگاه های اندروید نیز از حمله پگاسوس در امان نیستند.

روش نفوذ پگاسوس به دستگاه های اندروید فرایندی به نام " روت کردن " است که عملاً معادل جیلبرینگ کردن در سیستم عامل ios است.  گوگل  برای اشاره به حمله ی پگاسوس به دستگاه های اندوریدی از  اسم" کریسائور" استفاده می کند. پگاسوس در افسانه های یونانی نام یک اسب بالدار است و کریسائور نام برادر پگاسوس می باشد. با این حال بین این دو یک تفاوت وجود دارد: اگر پگاسوس در جیلبرینگ کردن موفق نشود، حمله اش ناموفق می گردد در حالی که اگر کریسائور در روت کردن دستگاه اندروید ناموفق باشد، به صورت خود به خود دسترسی های گسترده ای از کاربر دریافت می کند تا دست کم هر اندازه اطلاعات که می تواند استخراج کرده و برای سروهایش بفرستد.

جاسوس افزار

چرا پگاسوس همچنان در صدر خبرها است؟

پس از شناسایی پگاسوس در سال 2016 نه تنها پرونده این جاسوس افزار بسته نشد بلکه اخبار تازه ای از آن کشف شد. پگاسوس در تمام این مدت مشغول جاسوسی کردن اطلاعات از رهبران و سیاستمداران کشورهای مختلف جهان بوده است.خود گروه NSO می گوید که در 40 کشور جهان 60 مشتری دارد.  تحقیقات نشان می دهدکه شماره تلفن بیش از 50000 نفر مورد جاسوسی قرار گرفته است. نرم افزار جاسوسی پگاسوس که قرار برود در اختیار دولت مردان قرار بگیرد تا مجرمان و تروریست ها را تحت نظر بگیرد از تلفن همراه رئیس جمهور فرانسه "مکرون " سر در آورد. دولت هند به کمک این جاسوس افزار به گوشی عمران خان، نخست وزیر پاکستان نفود کرد. تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، ادوار فیلیپ، نخست وزیر سابق فرانسه، مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر سعد حریری و حتی "محمد ششم" پادشاه مراکش هم در فهرست قربانیان جاسوس افزار پگاسوس می باشند.

مکرون

علاوه بر سیاستمداران، بسیاری از افراد سرشناس دیگر  مانند خبرنگاران و فعالان سیاسی و دیپلمات ها نیز هدف پگاسوس بوده اند. بسیاری از خبرنگارانی که حکومت های مستبد پگاسوس را سراغ آنها فرستاده اند ترور شده اند. یکی از معروف ترین آنها جمال خاشقچی می باشد که در سال 2018 در سفارت عربستان در استانبول کشته شد.

اگرچه طی روزهای اخیر دولت های فراسه و آمریکا به رژیم صهیونیستی فشار آورده اند  تا درباره سوءاستفاده از این جاسوس افزار تحقیق کند، اما این واکنش نمادین صرفاً یک تئاتر کمدی-تراژدی است. کمدی از این جهت که از خود رژیم صهیونیستی خواسته اند تحقیق کند و تراژدی از این جهت که تا وقتی هدف پگاسوس خبرنگاران و فعالان حقوق بشر بود صدایی از دولتمردان فرانسه بلند نشد تا اینکه پای مکرون به ماجرا باز شد و تازه کشورها به فکر اعتراض به رژیم صهیونیستی به خاطر عبور از خط قرمزهای حقوق بشر افتادند.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...