از کجا بدانیم واکسن کرونا بی خطر است؟

برای محافظت از ایمنی همه واکسن های کرونا، اقدامات سختگیرانه ای در نظر گرفته شده است. واکسن های کرونا قبل از دریافت اعتبار از سازمان بهداشت جهانی و سازمان های نظارتی ملی، باید آزمایش های بالینی را انجام دهند تا ثابت شود که آنها معیارهای بین المللی مورد توافق برای ایمنی و کارایی را دارند.

همکاری های علمی بی سابقه باعث شده است که تحقیقات، توسعه و مجوزهای مربوط به واکسن در زمان بی سابقه ای تکمیل شود تا بتوان با حفظ استانداردهای ایمنی بالا، نیاز فوری به این واکست ها را برآورده کرد. مانند همه واکسن ها، WHO و مقامات نظارتی به طور مداوم استفاده از واکسن های کووید 19 را برای شناسایی و پاسخگویی به هر گونه مشکل ایمنی که ممکن است ایجاد شود، کنترل کرده و از طریق این فرایند اطمینان حاصل کنند که آنها برای استفاده در سراسر جهان ایمن هستند.

واکسن

واکسن کرونا چه عوارضی دارد؟

مانند هر واکسنی، واکسن کرونا می تواند عوارض جانبی خفیف و کوتاه مدت ایجاد کند، مانند تب درجه پایین یا درد یا قرمزی در محل تزریق. اکثر واکنش ها به واکسن ها خفیف است و ظرف چند روز به خودی خود از بین می رود. عوارض جانبی جدی یا زولانی مدت واکسن ها ممکن است اما بسیار نادر است. واکسن ها تا زمانی که مورد استفاده قرار می گیرند به طور مداوم تحت نظارت هستند تا عوارض جانبی نادر را تشخیص داده و روش هایی برای محدود کردن وقوع آنها پیاده سازی کنند.

 عوارض جانبی گزارش شده برای واکسن عمدتاً خفیف تا متوسط بوده که عبارتند از: تب، خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز، اسهال، و درد محل تزریق. شانس هر یک از این عوارض جانبی بعد از واکسیناسیون با توجه به نوع واکسن متفاوت است.

در بیش تر موارد، می توان آنها را با استراحت، مقدار زیادی مایعات و یا استامینوفن معمولی مدیریت کرد. اگر حساسیت محل تزریق بعد از 24 ساعت افزایش یافت یا عوارض جانبی طی چند روز برطرف نشد، با پزشک خود تماس بگیرید، اگر در تنفس، درد قفسه سینه، گیجی، از دست دادن گفتار یا تحرک مشکل دارید، فوراً با ارائه دهنده خدمات درمانی تماس بگیرید.

چه کسانی باید از دریافت واکسن محروم شوند؟

متخصصان پزشکی به بهترین وجه می توانند به افراد در مورد این که آیا شما باید واکسن کووید 19 را دریافت کنید یا خیر، توصیه کنند. شرایط بسیار کمی وجود دارد که فرد را از واکسیناسیون منع کند. براساس شواهد موجود، افرادی که سابقه واکنش های آلرژیک شدید به هر یک از اجزای واکسن کرونا دارند، به طور کلی باید از واکسیناسیون حذف شوند تا از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری شود.

واکسن

اگر در حال حاضر بیمار هستید یا علائم کووید 19 را تجربه می کنید، می توانید   پس از برطرف شدن علائم اولیه واکسینه شوید. علاوه بر توصیه هایی که در بالا گفته شد هر واکسن ممکن است ملاحظات خاصی را برای جمعیت ها و شرایط بهداشتی خاص  داشته باشد.

آیا ممکن است کسی که برای کرونا واکسینه شده است همچنان مبتلا شود؟

در حالی که واکسن کووید 19 سطوح بالایی از اثربخشی است، به ویژه در بستری شدن در بیمارستان و بیماری های شدید، هیچ واکسنی 100 درصد محافظتی ندارد. در نتیجه، درصد کمی از افراد واکسینه شده وجود خواهند داشت که علی رغم واکسیناسیون به کووید 19 مبتلا می شوند.

علاوه بر ویژگی های خاص واکسن، عوامل متعددی مانند سن فرد، شرایط بهداشتی، زمینه ای او، بیماری قبلی کووید 19، تماس فعلی با کووید 19 یا گردش انواع ویروس ها ممکن است بر اثر بخشی واکسن تأثیر بگذارد. ما هنوز نمی دانیم مصونیت ناشی از واکسن های مختلف کووید 19 چقدر دوام خواهد آورد. این یکی از دلایلی است که چرا واکسن های کووید 19 در حال راه اندازی است، ما باید از تمام اقدامت بهداشتی عمومی که برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری استفاده می شود، مانند فاصله گذاری فیزیکی، ماسک ها و شستن دست ها استفاده کنیم.

 در 14 روز اول پس از واکسیناسیون، سطح حفاظتی قابل توجهی ندارید زیرا حفاظت  به تدریج افزایش می یابد. برای واکسن تک دوز، محافظت معمولاً دو هفته پس از واکسیناسیون در نظر گرفته می شود. برای واکسن های دو دوز، هر دو دوز برای دستیابی به بالاترین سطح ایمنی ممکن مورد نیاز است.

برای حفظ امنیت خود و دیگران و در حالی که واکسیناسیون در جامعه شما در حال انجام است، حداقل 1 متر فاصله از دیگران را حفظ کنید،در آرنج خود سرفه یا عطسه کنید، مرتباً دستان خود را تمیز کنید و ماسک بزنید. از فضاهای شلوغ با تهویه نامناسب دوری کنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...