اگر چرخش زمین متوقف شود چه اتفاقی می افتد؟

ما می توانیم سرعت چرخش زمین را محاسبه کنیم اما این سرعت با حرکت به سمت قطب شمال یا جنوب تغییر می کند. برای پاسخ به این سوال که سرعت چرخش زمین چقدر است باید دو چیز را بدانیم: چقدر طول می کشد تا یک چرخش کامل انجام شود . مدت زمان لازم برای چرخش زمین به طوری که خورشید در همان موقع در آسمان ظاهر شود، که به آن روز خورشیدی می گویند، 24 ساعت است. با این حال، زمان لازم برای تکمیل یک دور کامل چرخش زمین در محور خود نسبت به ستارگان دور، در واقع 23 ساعت و 56 دقیقه و 4.091 ثانیه است که به عنوان یک روز جانبی شناخته می شود.

چرخش زمین

با این اطلاعات، برای تعیین سرعت چرخش  زمین، ما فقط به محیط سیاره خود نیاز داریم. در خط استوا، محیط آن تقریباً 40,075 کیلومتر است، بنابراین تقسیم آن بر طول روز به این معنی است که در خط استوا، زمین با سرعت 1670 کیلومتر در ساعت می چرخد.

 با این حال، این سرعت چرخش در سراسر سیاره یکسان نیستند، با حرکت به سمت شمال یا جنوب، دور زمین کوچکتر می شود، بنابراین سرعت چرخش کاهش می یابد تا زمانی که در هر دو قطب به کندتری حالت خود برسد. و همه این ها در مقایسه با 107000 کیلومتر در ساعت که زمین به دور خورشید می چرخد هیچ است.

اگر ما به سرعت در فضا حرکت می کنیم، چرا نمی توانیم آن را احساس کنیم؟

 به زبان ساده، همان طور که زمین با سرعت ثابت می چرخد، همه چیز روی آن نیز می چرخد. سفر با همان سرعت به این معنی است که ما نمی توانیم چرخش را احساس کنیم. مثل رانندگی با ماشین است. با وجود این که در حال حرکت هستید، از سرعت مطلع نیستید زیرا ثابت است. تنها با تغییر سرعت متوجه می شوید که در حال حرکت هستید، مانند قرار دادن پای خود روی گاز یا ترمز اضطراری.

تغییر در سرعت در اینجا روی زمین اتفاق افتاده است، اما بسیار کند است. میلیون ها سال پیش، یک روز زمینی حدود 22 ساعت بود و سرعت زمین بیش از یک میلیارد سال است که کاهش می یابد و روزها در هر قرن  حدود 2 میلی ثانیه افزایش می یابد.

زمین

این کندی ناشی از اصطکاک ایجاد شده توسط جریانات اقیانوس، جزر و مد و کشیدن باد بر سطح زمین است. با این حال، گرم شدن کره زمین ممکن استدوباره اوضاع را تسریع کند. با افزایش سطح دریا، این تغییر در جرم می تواند منجر به چرخش سریع تر زمین و کاهش طول روز به میزان 0.12 میلی ثانیه شود، که تأثیرات چشمگیری بر کالیبراسیون ساعت های اتمی و سیستم های GPS خواهد داشت.

اگر چرخش زمین متوقف شود چه می شود؟

بدون نیروی خارجی عظیم، این غیر ممکن است. اما اگر چرخش زمین متوقف شود، اتمسفر با سرعت چرخش زمین ب سرعت خود ادامه می دهد، بنابراین هر چیزی که روی سطح ثابت نباشد، از جمله درختان و ساختمان ها، توسط بادهای شدید از بین می رود. هر طرف کره زمین شش ماه از نور مستمر خورشید و شش ماه تاریکی برخوردار می شود. بدون نیروی گریز از مرکز چرخش، اقیانوس ها به تدریج به سمت قطب ها حرکت می کنند و یک ابر قاره بزرگ در امتداد خط استوا ایجاد می کنند.

 اما ما را از زمین بیرون نمی کنند. گرانش و نیروی گریز از مرکز زمین ما را بر زمین نگه می دارد. برای این که ما احساس بی وزنی کنیم، نیروی گریز از مرکز باید افزایش یابد. در خط استوا، زمین باید با سرعت 28,437 کیلومتر در ساعت بچرخد تا ما را به فضا برسانند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...