منع ادامه حضور در المپیک به خاطر ویژگی های مردانه

کریستین امبوما و بئاتریس ماسیلنگی، ستاره های دوومیدانی نامیبیا - هر دو 18 ساله - امسال چهار بار از بین پنج متر 400 متر برتر زنان در جهان،  چهارمین بازی را انجام داده اند. آنها در مسیر سریع رسیدن به مدال های المپیک بودند، اما صعود ستاره ای آنها به طور ناگهانی متوقف شد. این دو نفر از شرکت در مسابقات 400 متر زنان در بازیهای توکیو محروم شده اند. دلیل آن سطح بیش از حد طبیعی تستوسترون آنها  می باشد.

این نوجوانان وقتی این خبر را فهمیدند که هر دو در رویدادهای بین المللی در حال مسابقه بودند.

المپیک

کریستین امبوما با مربی  خود به اردوی آموزشی خود در ایتالیا بازگشت. هنگامی که هواپیمای آنها به زمین نشست، مربی وی با تماس کمیته المپیک نامیبیا این خبر را اعلام کرد. بئاتریس ماسیلنگی قبلاً از رسانه های اجتماعی متوجه این خبر شده بود.

این افشاگری برای هر دو ورزشکار شوکه کننده بود. هیچ کدام از آنها قبلاً آزمایش نشده بودن و هیچ دلیلی نداشتند که فکر کنند سطح هورمون آنها در محدوده معمولی نیست.

این اولین بار نیست که دوندگان زن با این مشکل روبرو می شوند. در سال 2018 Caster Semenya پس از این که مسابقات جهانی دو و میدانی حکم داد " برای اطمینان از رقابت عادلانه، زنان با سطح طبیعی تستوسترون بالا باید از داروها استفاده کنند تا از آنها برای شرکت در مسابقات مسافت متوسط استفاده کنند" از مسابقات منع شد.

ماسیلینگ می گوید: " من نمی خواهم نحوه رشد بدنم را خراب کنم. زیرا این شیوه ای است که بدن من در حالت عادی خود دارد. و اگر چیز دیگری را امتحان کنم، ممکن است در جای دیگری گرفتار شوم و بدنم دچار مشکل شود."

تستوسترون عامل محاسبه تعداد گلبول های قرمز خون است و هر چه تعداد گلبول های قرمز خون در فرد بیش تر باشد، اکسیژن بیش تری را می تواند به ماهیچه های خود برساند و به آنها این امکان را می دهد تا برای مدت زمان بیش تری سریع تر بدوند.

مردان به زور معمول سطح تستوسترون بالاتری نسبت به زنان دارند و این دکی از دلایلی است که به زور متوسط در مسابقات ورزشی از زنان برتر هستند. دکتر ریچارد هولت، استاد دیابت و غدد درون ریز در دانشکده پزشکی  دانشگاه ساوتهمپتون می گوید، اگر افراد تستوسترون را به عنوان دارویی برای افزایش عملکرد مصرف کنند، به طور کلی عملکرد بهتری خواهند داشت.

دونده

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که اگر  گروهی از ورزشکاران مرد نخبه را انتخاب کنید که همگی دارای سطوح مختلف تستوسترون هستند، آنهایی که سطح هورمون بالاتری دارند لزوماً بهتر از مردان با سطوح پایین تر عمل نمی کنند.

دکتر هولت می گوید همین امر در مورد ورزشکاران زن نخبه صاق است، به همین دلیل است که تستوسترون نمی تواند کل داستان را در مورد عملکرد ورزشی نشان دهد.

اوتوضیح می دهد: " تعدادی از چند شکلی های ژنتیکی – تغییرات جزئی در ژن ها- وجود دارد که در واقع تعیین می کند که آیا کسی از توانایی ذاتی برای رقابت در سطح نخبگان برخوردار است یا خیر"

سازمان مسابقات جهانی دو ومیدانی تلاش نمی کند تا استدلال کند که امبوما و ماسیلینگ و دیگر ورزشکاران  زن با سطح تستوسترون بالا زن نیستند. آنها در بیانیه ای کتبی گفتند:" ما متعهد به رعایت انصاف در ورزش هستیم و هرگونه ادعایی مبنی بر محدودیت های بیولوژیکی در گروه زنان  بر اساس کلیشه های نژادی یا جنسیتی را رد می کنیم. برعکس آنها یک معیار عینی و علمی برای تعریف گروه زنان ارائه می دهند، و وسیله ای ضروری، معقول و متناسب برای دستیابی به چیزی است که هم دادگاه داوری ورزش و هم دادگاه فدرال فدراسیون موافقت کرده اند یک هدف مشروع است."

ماسیلینگ می گوید:" همه ما از مناطق مختلف آمده ایم و متفاوت پرورش یافته ایم. همه ما متفاوت، با اهداف مختلف خلق شده ایم. بنابراین شما نمی توانید مرا با شخص دیگری مقایسه کنید. این واقعاً ناعادلانه است."



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...