چرا ما خمیازه می کشیم و آیا واقعاً خمیازه ها مسری هستند؟

اسرار زیادی در مورد بدن انسان وجود دارد و خمیازه کشیدن نیز یکی از آنها است. ممکن است گاهی بی ادبی به نظر برسد اما همه ما این کار را انجام می دهیم. و هنگامی که میل به خمیازه کشیدن ظاهر می شود، ما اغلب نمی توانیم از آن جلوگیری کنیم.

ما معمولاً خمیازه را به عنوان نشانه ای از خستگی یا بی حوصلگی خود در نظر می گیریم، اما برخی از افراد هنگام ورزش یا هنگام آواز خواندن خمیازه بیش تر را گزارش می دهند. بنابراین، اگر این فقط نشانه خواب آلودگی یا بی حوصلگی ما نیست، چرا دقیقاً خمیازه می کشیم؟ و بعد از آن گیج کننده تر این است که به نظر می رسد خمیازه مسری است. در واقع، آنقدر مسری است که حتی لازم نیست حتماً شخص دیگری را ببینید که خمیازه بکشد. گاهی اوقات تنها چیزی که لازم است فقط شنیدن خمیازه یا فکر کردن در مورد آن است. حتی ممکن است همین الان هم خمیازه بکشید.

بنابراین، چرا خمیازه کشیدن این قدر پر رمز و راز است و علم چقدر می تواند در مورد خمیازه ها به ما بگوید؟

چرا خمیازه می کشیم؟

متخصصان خمیازه ها را به دو نوع تقسیم می کنند: خمیازه ای که خود به خود اتفاق می افتد، و خمیازه ای که پس از مشاهده انجام این کار رخ می دهد و به آن خمیازه مسری می گویند.

برخی نظریه ها این است که خمیازه کشیدن کمک می کند:

- دمای مغز خود را تنظیم کنید.

- بدن خود را بیدار کنید.

- اکسیژن بیش تری را وارد جریان خون خود کنید.

- بافت ریه خود را روان نگه دارید.

خمیازه

در حالی که برخی از این نظریه ها تا حد زیادی رد شده اند، یکی از نظریه های اخیر و برجسته که هنوز هم دارای اهمیت است این است که خمیازه کشیدن راهی برای تنظیم دمای مغز است.

هنگامی که مغز شما در دمای مطلوب کار می کند، بهترین عملکرد را دارد، و زمانی که گرم می شود عملکرد شناختی می تواند آسیب ببیند. در نتیجه، بدن شما چندین روش برای واکنش به تغییرات دما دارد، مانند تعریق یا لرز، پهن یا تنگ شدن عروق خونی و ایجاد رفتارهایی که شما را وادار به جستجوی هوای خنک تر یا گرمتر می کند.

نظریه تنظیم حرارت مغز نشان می دهد که خمیازه کشیدن یکی دیگر از مکانیسم هایی است که به خنک شدن بدن شما به ویژه مغز شما کمک می کند.

مجموعه ای از تحقیقات از این نظریه پشتیبانی می کند. نه تنها مطالعات روی حیوانات نشان داده است که قبل از خمیازه ها دمای مغز افزایش می یابد و بعد از آن کاهش می یابد، بلکه بین دمای هوای محیط و احتمال خمیازه کشیدن افراد نیز ارتباط وجود دارد. نظریه کلی این است که – با توجه به این که هوای اطراف شما دارای دمای مطلوب است- خمیازه کشیدن می تواند به خنک شدن مغز شما کمک کند.

خمیازه

در صورت صحت، این مفهوم ارتباط فیزیولوژیکی با خمیازه کشیدن را فراهم می کند. خنک کردن مغز از طریق خمیازه کشیدن می تواند به اطمینان از عملکرد شناختی مطلوب کمک کند. با این حال، بسیاری هنوز در مورد این نظریه تردید دارند.

چرا خمیازه ها مسری است؟

مشخص شده است که خمیازه مسری بیش تر فقط برای انسان ها رخ می دهد. به علاوه در اوایل کودکی این رفتار در انسان ظاهر نمی شود. کارشناسان معتقدند که خمیازه مسری یک ابزار ارتباط اجتماعی می باشد.

در حالی که هنوز مشخص نیست خمیازه واقعاً چه چیزی را بیان می کند، برخی از کارشناسان معتقدند که طبیعت مسری بودن نیز راهی برای نشان دادن همدلی و تطبیق حالات عاطفی بین افراد است. در واقع یک مطالعه اخیر نشان می دهد که ما بیش تر احتمال دارد با نزدیکترین آشنایانمان خمیازه مسری داشته باشیم تا با غریبه ها.

بنابراین دفعه بعد که خمیازه می کشید، به این فکر کنید که آیا خسته شده اید، بی حوصله هستید یا هیچ کدام، و این که آیا به تنهایی خمیازه می کشید یا خمیازه می کشید زیرا در ذهن شما است. حتی ممکن است سعی کنید خودتان تصمیم بگیرید که کدام نظریه خمیازه کشیدن را باور کنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...