راهنمای خرید سردخانه صنعتی و انتخاب ساخت بر اساس کارایی

اگر در صنعت فرآوری مواد غذایی یا در صنعت داروسازی یا لوازم آرایشی هستید، احتمالاً باید یک سردخانه ای مناسب برای شرکت خود انتخاب کنید ، که با توجه به نیازهای شما و کسب و کارتان کارآمد و با هزینه مناسب باشد . رعایت زنجیره سرد در این زمینه ها تابع مقررات سختی است، به همین دلیل تأسیسات باید دقیق و کارآمد باشند. عملکرد روان کسب و کار شما به معنای واقعی کلمه به کیفیت سیستم های تبرید شما بستگی دارد.

سردخانه چیست؟

سردخانه یک اتاق است که به خصوص برای ذخیره سازی و نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی در دماهای پایین طراحی شده است. محصولاتی که معمولاً در سردخانه ها نگهداری می شوند شامل مواد غ ذایی مانند گوشت، ماهی، میوه و سبزیجات، محصولات لبنی و شیرینی است.

اتاق های سردخانه به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: "سردخانه های بالای صفر" یعنی اتاق هایی با دمای بالاتر از 0 درجه سانتی گراد. و " سرخانه های زیر صفر" که دمای آنها کمتر از 0 درجه سانتی گراد است.

سردخانه

اتاق به طور کلی از نظر اندازه بسیار بزرگ است، آنقدر بزرگ است که افراد بتوانند وارد آن شوند. این تجهیزات برای متخصصان، به ویژه کسانی که در صنایع فرآوری مواد غذایی هستند، ضروری است، زیرا یک سردخانه بخشی جدایی ناپذیر است که از زنجیره سرد اطمینان حاصل می کند. برخی از مواد غذایی تازه باید به ظور دائم در دمای معینی نگهداری شوند، از زمان تولید تا فروش آنها در مغازه. اتاق های سردخانه به همان اندازه که در صنایع دارویی و پزشکی اهمیت دارند برای گل فروشان و گلخانه ها نیز مهم هستند. مقاله نگهداری گل در سردخانه را مطالعه نمایید.

سردخانه چگونه کار می کند؟

به طور کلی، یک سردخانه درست مانند یخچال عمل می کند، با این تفاوت که قدرت مورد نیاز بسیار بیش تر است و تجهیزات فنی بسیار پیشرفته تر است. قسمت اصلی که به اتاق سردخانه اجازه کار می دهد، واحد تبرید است. از چندین قسمت تشکیل شده است:

- شاسی که واحد تبرید روی آن ثابت شده است.

- کمپرسوری که امکان انتقال و مکش گاز تبرید را فراهم می کند.

- کندانسور که گرمای گاز فشرده را از طریق فن خارج می کند.

- دو شیر سرویس: یک سوپاپ فشار قوی و یک سوپاپ فشار پایین.

- یک جعبه اتصال برای اتصال سیم های لازم

یونیت تبرید

سرما را می توان به دو صورت تولید کرد. هر  و به طور مستقیم، به این معنی که مایع خنک کننده محصولات را با تبخیر خنک می کند، که از نظر انرژی مورد نیاز بسیار کارآمد است. یا " غیر مستقیم" ، به این معنی که مایع خنک کننده با خنک کردن روی یک محیط سرد کننده عمل می کند. سپس سیال سرما را از طریق یک مدار منتقل می کند. این سیستم نسبت به سیستم اول انرژی بیش تری مصرف می کند، اما ثابت شده است که در تأسیسات بزرگتر یا پیچیده تر موثرتر است، زیرا این فرایند انعطاف پذیرتر است و به راحتی قابل تطبیق است.

سه نوع اتاق سردخانه

سردخانه مدولار و قابل جدا شدن:

این به صورت کیت هایی است که از واحدهای مختلف پیش ساخته تشکیل شده است: دیوارها، پانل های عایق مدولار، سقف، کف، درها، کابینت ها و لوازم جانبی مختلف. تجهیزات تبرید با این ماژول ها سازگار است.

سردخانه مدولار

مزیت اصلی این است که بسته به شرایط می توان این مدل سردخانه را برداشته و دوباره مونتاژ کرد و در صورت لزوم جابجا کرد. به طور کلی، واحد تبرید از یک قطعه واحد تشکیل نشده است. کنسول ها روی پانل های خاصی برای پشتیبانی از باتری خنک کننده ( یا اواپراتور) نصب شده اند. در مورد کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط، آنها در اتاق  گنجانده نشده اند. در عوض، آنها در یک  اتاق موتورخانه قرار می گیرند.

این نوع سردخانه را می توان به سرعت راه اندازی کرد. به عنوان مثال، یک سردخانه ساخته شده به مساحت 20 متر مربع تقریباً دو هفته کار ساختمانی نیاز دارد، در حالی که یک اتاق مدولار فقط یک روز برای نصب نیاز دارد.

این گزینه مزیت ویژه ای از آزادی بیش تر را ارائه می دهد زیرا بسته به هر گونه تغییر در فعالیت تجاری، سردخانه را می توان برچیده و دوباره مونتاژ کرد.

سردخانه پیش ساخته غیر قابل جدا شدن:

این طیف وسیعی از سردخانه ها حداقل دارای یک دیوار هستند که از پانل های پیش ساخته تشکیل شده است. مونتاژ در محل انجام می شود. این پانل ها به طور دائم مونتاژ می شوند و بنابراین نمی توان آنها را دوباره باز کرد.

سردخانه سنتی:

دیوارهای یک سردخانه سنتی باید ساخته شوند. این امر باعث ایجاد عایق موثرتری می شود که انتقال حرارت را کاهش می دهد. با این حال، این ترتیب نیاز به نصب یک مانع بخار برای محافظت از عایق، همراه با سیستم اتصال آن بر روی دیوارها دارد. سردخانه های سنتی معمولاً در مراکز قدیمی مانند مغازه های قدیمی قصابی یافت می شوند. ظرفیت خالص آن قابل مقایسه با اتاق های مدولار است.

ساخت سردخانه

چگونه یک سردخانه مناسب برای کسب و کار خود انتخاب می کنید؟

سردخانه ها در هر اندازه و نوع ساختمانی وجود دارد. ابتدا باید مقدار کالاهای ذخیره شده و نگهداری شده را با بیش ترین دقت ممکن تخمین بزنید. آیا لازم است فردی بتواند داخل سردخانه وارد شود و حرکت کند؟ آیا واگن های حمل و نقل و یا لیفتراک ها استفاده می شود؟ بسته  به خواسته شما، ممکن است  نیاز به یک سردخانه تجاری ساده یا یک سردخانه عظیم که ده ها متر مکعب حجم دارد داشته باشید.

واحذ تبرید

در مرحله بعد، قدرت واحد برودتی بسته به نوع و حساسیت محصولاتی که باید نگهداری شوند، با توجه به تنظیمات محل کار شما،  با دمای مورد نظر و نیاز به حفظ مداوم این دما متفاوت خواهد بود.

بسته به قدرت این تجهیزات، مسئله مصرف انرژی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برای این کار، ضخامت عایق همه تفاوت ها را با عایق بودن  یا نبودن کف ایجاد می کند. این سرمایه گذاری های نوپا را می توان با صرفه جویی در انرژی در میان مدت به سرعت کم کرد.

قیمت سردخانه چقدر است؟

طیف وسیعی از قیمت ها وجود دارد. زیرا  قیمت سردخانه به عناصر مختلفی از جمله ضخامت ساندویچ پانل، حجم سردخانه، دمای کارکرد، قدرت واحد تبرید، پیچیدگی نصب و ... بستگی دارد. قیمت سردخانه همچنین با توجه به نوع سردخانه متفاوت است. اما اگر بخواهیم به صورت برآوردی قیمت سردخانه را ذکر کنیم از این قرار است:

قیمت سردخانه آمونیاکی زیر صفر در سال 1400

قیمت سردخانه 400 متر مکعبی حدود 600,000,000  تومان

قیمت سردخانه  300 متر مکعبی حدود 500,000,000 تومان

قیمت سردخانه 100 متر مکعبی حدود 300,000,000 تومان

قیمت سردخانه 45 متر مکعبی حدود 180,000,000 تومان

قیمت سردخانه 24 متر مکعبی حدود 104,000,000 تومان

قیمت سردخانه 12 متر مکعبی حدود 84,000,000 تومان

قیمت سردخانه آمونیاکی بالای صفر در سال 1400

قیمت سردخانه 950 متر مکعبی حدود 800,000,000 تومان

قیمت سردخانه 650 متر مکعبی حدود 600,000,000 تومان

قیمت سردخانه 300 متر مکعبی حدود 370,000,000 تومان

قیمت سردخانه 100 متر مکعبی حدود 200,000,000 تومان

قیمت سردخانه 60 متر مکعبی حدود 130,000,000  تومان

قیمت سردخانه 30 متر مکعبی حدود 100,000,000  تومان

قیمت های ذکر شده صرفاً برآوردی می باشد و در سالهای مختلف و بر اساس نرخ تورم و نوع ساخت و مواد و مصالح متغییر هستند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...