بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای (network marketing)، بازاریابی سلولی یا بازاریابی چند سطحی -(Multi-level marketing) با نام اختصاری MLM، نوعی شیوه فروش است که در آن شرکت ها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می توانند محصولات شرکت را بازاریابی کنند و سود بگیرند.

بازاریابی شبکه ای یک تجارت بزرگ است و فروش جهانی آن سالانه صدها دلار ارزش دارد. برخی کشورها این نوع تنظیمات را محدود یا ممنوع می کنند. 

بازاریابی شبکه ای

به عبارت دیگر بازاریابی شبکه ای روش فروش مستقیم است که در آن نمایندگان مستقل به عنوان توزیع کننده کالا و خدمات عمل می کنند و با جذب و آموزش سایر عوامل مستقل تشویق می شوند تا نیروی فروش خود را ایجاد و مدیریت کنند.

در این روش، کمیسیون بابت درآمد فروش خود نماینده و همچنین درآمد فروش  نیروی فروش جذب شده توسط نماینده و فرد استخدام شده، به دست می آید.

فروش مستقیم چیست؟

فروش مستقیم به معنای فروش مستقیم کالا یا خدمات به مصرف کنندگان در خانه یا محل کار آنها است. فروش در محیط خرده فروشی (یعنی مغازه) اتفاق نمی افتد. معمولاً نمی توانید محصولات فروش مستقیم را در مغازه ها، سوپرمارکت ها یا فروشگاه های بزرگ پیدا کنید. تنها راه خرید آنها تماس مستقیم با نماینده است.

پورسانت درآمد

در مدل کسب و کار بازاریای شبکه ای، نمایندگان از فروش خود و همچنین تمام فروش نمایندگان تحت عنوان خود کمیسیون دریافت می کنند. عوامل زیر آنها کسانی هستند که آنها استخدام کرده و آموزش دیده اند، به علاوه همه عوامل تحت کسانی که این افراد به خذمت گرفته اند و غیره.

 ما از عوامل زیر نظر شخصی به عنوان اعضای خطوط پایین آن شخص یاد می کنیم.

فرض کنید سالی یک مامور است که ده مامور جدید را استخدام کرده و آموزش داده است. آنها هر کدام  ده نفر را استخدام کردند و آن عوامل جدید نیز هرکدام ده نفر  را به خدمت گرفتند. سالی دارای 1000=10 10 10 10 10 نفر تحت فروش او، یعنی 1000 عضو خط پایین است. بنابراین، او از فروش خود به علاوه فروش 1000 نماینده کمیسیون دریافت می کند.

در بازاریابی شبکه ای که راه اندازی می شود، هرچه تعداد نمایندگان زیر نظر شما بیش تر باشد، درآمد بیش تری کسب می کنید. بسیاری از افرادی که در شرکت های بازاریابی شبکه ای کار می کنند مولتی میلیونر شده اند.

بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای در مقابل طرح های هرمی

برخی از افراد از دو واژه- بازاریابی شبکه ای و طرح های هرمی- به جای یکدیگر استفاده می کنند. با این حال، معانی آنها کاملاً متفاوت است.

طرح های هرمی

کلاهبرداران  طرح های هرمی را راه اندازی و اجرا می کنند، یعنی آنها کلاهبرداری هستند. کلاهبرداری طرحی است که افراد را از پول خود فریب می دهد. در طرح هرمی، هیچ چیز فروخته نمی شود، حتی اگر کسانی که آن را اجرا می کنند چیز دیگری می گویند. کسانی که در این طرح هستند سعی می کنند صرفاً با جذب عوامل جدید و وا داشتن آنها به انجام این کار ، کسب درآمد کنند.

بازاریابی شبکه ای

مدل بازاریابی شبکه ای یک تجارت قانونی است که محصولات یا خدمات را به فروش می رساند.

با این حال، طرح های هرمی طرح های کلاهبرداری هستند که به عنوان یک استراتژی MLM مخفی شده اند. تفاوت بین طرح های هرمی و برنامه مجاز MLM در این است که هیچ محصول واقعی وجود ندارد که در طرح هرمی به فروش برسد. شرکت کنندگان تلاش می کنند تنها با جذب مشارکت کنندگان جدید در برنامه کسب درآمد کنند.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...