بهترین مواد غذایی برای افزایش پلاکت خون

9 ماده غذایی برتر برای افزایش تعداد پلاکت های خون

پلاکت ها یکی از ریزترین سلول های خون هستند که از بدن انسان در برابر از دست دادن خون بیش از حد در هنگام آسیب محافظت می کنند. سلولهای پلاکت در حالت غیرفعال به معنای واقعی کلمه مانند صفحه هستند. در موارد آسیب زخم، این سلولها به محل مهاجرت می کنند، رگهای خونی آسیب دیده را می بندند و لخته خون ایجاد می کنند.

بدن انسان به طور معمول باید دارای محدوده سالم 450000-150000 پلاکت در هر MCL خون باشد. وقتی تعداد پلاکت کاهش می یابد، در زیر این محدوده، این بیماری به عنوان ترومبوسیتوپنی شناخته می شود. تعداد کم پلاکت معمولاً نشانه برخی از شرایط شدید سلامتی است.

بهترین مواد غذایی برای افزایش پلاکت خون

بهترین مواد غذایی برای افزایش پلاکت خون به طور طبیعی.

بیایید ببینیم برای افزایش پلاکت خون چه مواد غذایی باید بخوریم:

1- انار

2- شیر

3- غذاهای پروتئینی بدون چربی غنی از پروتئین

4- روغن کبد ماهی و روغن دانه کتان

5- غذاهای غنی از ویتامین A

6- غذاهای غنی از ویتامین K

7- رژیم ماکروبیوتیک

8- غذای غنی از فولات

9- کلروفیل از سبزه گندم

1. انار:

انار میوه ای چند وجهی است. رنگ قرمز غنی آن گواه میزان بالای آهن آن است. این میوه با مصرف منظم می تواند به مقابله با افزایش کاهش پلاکت کمک کند. می توانید آن را به صورت خام یا به صورت آب میوه بخورید. این میوه همچنین سرشار از ویتامین است که به شما کمک می کند با وجود سطح پایین پلاکت خون، سطح انرژی خود را ثابت نگه دارید.

انار برای افزایش پلاکت خون

2. شیر:

شیر دارای کلسیم زیادی است که می تواند به بدن شما کمک کند تا تعداد پلاکت ها را بازسازی کند. کلسیم همراه با ویتامین K و پروتئین فیبرینوژن شیر کار می کند. این به منظور افزایش تعداد پلاکت و توانایی خون در تشکیل لخته است. کمبود کلسیم می تواند منجر به طولانی شدن زمان تشکیل لخته های خون در بدن شود، خصوصاً در هنگام خونریزی زیاد.

شیر برای افزایش پلاکت خون

3. غذاهای پروتئینی بدون چربی غنی از پروتئین:

غذاهای پروتئینی بدون چربی بهترین مواد غذایی برای افزایش پلاکت خون هستند. این منابع عالی از روی و ویتامین B12 هستند. این مواد مغذی برای معکوس کردن اثرات ترومبوسیتوپنی ضروری هستند. در صورت کاهش پلاکت در بدن، شما باید به رژیم غذایی بروید که شامل دوز مناسب از این پروتئین ها مانند بوقلمون، مرغ و ماهی باشد. صدف همچنین به عنوان منبع بالایی از روی شناخته می شود و باید در برنامه غذایی افزایش تولید پلاکت گنجانده شود.

لین پروتئین ها در افزایش پلاکت خون

4. روغن کبد ماهی و روغن دانه کتان:

مصرف روغن کبد ماهی یا روغن بذر کتان می تواند به شما در تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. این با تمایل بدن برای اشتباه گرفتن و حمله به خود، که شامل پلاکت ها است، مبارزه می کند. بسیاری از اختلالات خود ایمنی علت اصلی ترومبوسیتوپنی یا تعداد کم پلاکت است. این روغن ها همچنین به کاهش التهاب در بدن و همچنین بهبود گردش خون در بدن کمک می کنند.

روغن کبد ماهی در افزایش پلاکت خون

5. غذاهای غنی از ویتامین A:

ویتامین A برای تولید پلاکت سالم ضروری است. این ماده مغذی همچنین برای تشکیل پروتئین در بدن قابل توجه است. یک تنظیم پروتئین سالم به روند تقسیم و رشد سلول کمک می کند. به همین دلیل است که برای حفظ عملکرد طبیعی بدن، مصرف غذاهای غنی از ویتامین A ضروری است. برخی از غذاهای ایده آل که به این گروه تعلق دارند هویج، کدو تنبل، کلم پیچ و سیب زمینی شیرین هستند.

ویتامین A در افزایش پلاکت خون

6. غذاهای غنی از ویتامین K:

به طور کلی وعده های غذایی با کالری بالا برای تولید ایده آل پلاکت خون پیشنهاد می شود. ویتامین K یک ماده ضروری است که رشد سلول را در سطح مطلوب بدن نگه می دارد. پلاکت ها فقط در 10 روز دوام می آورند در حالی که نیاز به تولید مداوم پلاکت برای جایگزینی مقدار از دست رفته در بدن است. خوردن تخم مرغ، کلم پیچ می تواند برای تهیه ویتامین K کافی برای بدن بسیار مفید باشد.

ویتامین K در افزایش پلاکت خون

7. رژیم ماکروبیوتیک:

این رژیم غذایی نشان داده که به تولید خون مطلوب کمک می کند. علائم مبارزه با ترومبوسیتوپنی در بیماران نیز مشاهده شده است. رژیم غذایی مصرف مداوم غلات، سبزیجات و لوبیای ارگانیک را توصیه می کند. با این حال توصیه می شود میزان مصرف پروتئین حیوانی به جز ماهی و پنیر طبیعی و ماست با کیفیت بالا کاهش یابد. این رژیم غذایی همچنین توصیه می کند از برخی عناصر غذایی که شامل آسپارتام، الکل، لیمو تلخ، کینین، آب تونیک و خربزه تلخ است خودداری کنید.

رژیم ماکروبیوتیک در افزایش پلاکت خون

8. غذای غنی از فولات:

کمبود شدید فولات در بدن می تواند منجر به کاهش پلاکت خون شود. برای مقابله با این پیامد احتمالی، باید رژیم غذایی را مصرف کنید که شامل غذاهای غنی از فولات باشد. ویتامین B9 یا فولات برای تقسیم سلول سالم در بدن بسیار مهم است. یک بزرگسال سالم باید حداقل 400 میلی گرم فولات روزانه در رژیم غذایی خود مصرف کند. برخی از غذاهای غنی از فولات شامل مارچوبه، آب پرتقال، اسفناج و غلات غنی شده است.

غذای غنی از فولات در افزایش پلاکت خون

9. کلروفیل از سبزه گندم:

کلروفیل دارای ساختار مولکولی کاملاً مشابهی با ساختار هموگلوبین است. از این گذشته، کلروفیل اساساً معمولاً به عنوان خون گیاهان شناخته می شود. این ماده مغذی تأثیر زیادی بر روی تولید خون به طور کلی و افزایش تعداد پلاکت در بدن دارد. آب گیاه گندم بیش از 70٪ کلروفیل را تشکیل می دهد و یکی از بهترین منابع غذایی است.

سبزه گندم در افزایش پلاکت خون

غذاهای طبیعی واقعاً قدرت بازسازی تعداد پایین پلاکت خون را دارند که به شما در مواجهه با مشکلات شدید سلامتی مانند تب و سایر بیماری های خطرناک کمک می کند. بنابراین حتماً برای حفظ سطح خوب پلاکت در خون، برنامه غذایی خود را با غذاهای فوق تهیه کنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...