میکروبیوم روده چیست؟ و چرا برای سلامتی اهمیت دارد؟

باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و سایر موجودات زنده میکروسکوپی به اختصار میکرو ارگانیسم یا میکروب نامیده می شوند. تریلیون ها از این میکروب ها در بدن به خصوص روده و روی پوست شما وجود دارند. بیشتر میکروب های روده در یک قسمت از روده بزرگ به نام سکوم یافت می شوند که به آنها میکروبیوم روده می گویند. اگر چه انواع مختلفی از میکروب ها در درون بدن شما زندگی می کنند، باکتری ها بیش تر مورد مطالعه قرار گرفته اند. در واقع، سلول های باکتریایی بیش تر از سلول های انسانی در بدن شما وجود دارد. تقریباً 40 تریلیون سلول باکتریایی در بدن شما وجود دارد در حالی که بدن 30 تریلیون سلول انسانی دارد.

علاوه بر این، تا 1000 گونه باکتری در میکروبیوم روده انسان وجود دارد و هر یک از آنها نقش متفاوتی در بدن انسان دارند. بسیاری از آنها برای سلامتی شما بسیار مهم هستند، در حالی که بقیه ممکن است باعث بیماری شوند.

وزن مجموع این میکروب ها در بدن به اندازه 1 تا 2 کیلوگرم است. آنها به عنوان عضوی اضافی در بدن شما عمل می کنند و نقش زیادی در سلامتی دارند.

میکروبیوم

چگونه میکروبیوم روده بر بدن تأثیر می گذارد؟

میکروبیوم روده از لحظه به دنیا آمدن بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد. با رشد نوزاد میکروبیوم روده شروع بعه تنوع می کند و انواع مختلفی از گونه های میکروبی در بدن به وجود می آید. تنوع بالاتر میکروبیوم برای سلامتی مفید است در واقع غذایی که می خورید بر تنوع باکتری ها ی روده تأثیر می گذارد. با رشد میکروبیوم بدن از طرق مختلف تحت تأثیر قرار می گیرد:

- هضم شیر مادر: برخی از باکتری هایی که برایاولین بار در روده نوزادان رشد می کنند بیفیدو باکتریا نامیده می شوند. آنها قندهای سالم شیر مادر را که برای رشد مهم هستند هضم می کنند.

- هضم فیبر: باکتری های خاص فیبر را هضم می کنند و اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تولید می کنند  که برای سلامت روده مهم هستند. فیبر می تواند از افزایش وزن، دیابت، بیماری قلبی و سرطان حلوگیری کند.

- کمک به کنترل سیستم ایمنی بدن: با ارتباط با سلول های ایمنی، میکروبیوم روده می تواند نحوه پاسخ بدن شما به عفونت را کنترل کند.

- کمک به کنترل سلامت مغز: میکروبیوم می تواند بر سیستم عصبی مغز نیز تأثیر بگذارد و آن را کنترل کند.

تأثیر میکروبیوم بر وزن

در روده علاوه بر میکروب های سالم میکروب های ناسالم نیز وجود دارند. عدم تعادل میکروب های سالم و ناسالم را دیس بیوز روده می نامند و می تواند در افزایش وزن نقش داشته باشد. پروبیوتیک ها می توانند به طور بالقوه سلامت روده را بازیابند و به کاهش وزن کمک کنند.

تأثیر میکروبیوم بر سلامت روده

یک میکروبیوم روده سالم با ارتباط با سلول های روده، هضم برخی غذاها و جلوگیری از چسبیدن باکتری های عامل بیماری به دیواره روده، موجب سلامتی روده می شود.

میکروبیوم روده

تأثیر بر سلامت قلب

یک مطالعه بر روی 1500 نفر نشان داد که میکروبیوم روده نقش مهمی در تقویت کلسترول خوب و تری گلیسیرید دارد. برخی از گونه های ناسالم موجود در میکروبیوم روده نیز ممکن است با تولید اکسید تری متیل آمین در بیماری قلبی نقش داشته باشند. تری متیل آمین N- اکسید یک ماده شیمیایی است که منجر به انسدادشریان و سکته می شود. باکتری های موجود در میکروبیوم روده به ویژه لاکتوباسیلوس هنگام استفاده به عنوان پروبیوتیک در کاهش کلسترول و خطر بیماری قلبی موثرند.

تأثیر بر کاهش قند خون و خطر دیابت

میکروبیوم روده همچنین می تواند به کنترل قند خون کمک کند، و  خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 را  کاهش دهد.

تأثیر بر سلامت مغز

گونه های خای از باکتری ها می توانند به تولید مواد شیمیایی در مغز به نام انتقال دهنده های عصبی کمک کنند. ب عنوان مثال ، سروتونین یک انتقال دهنده عصبی ضد افسردگی است که بیش تر در روده ساخته می شود.

روده از طریق میلیون ها عصب به مغز متصل است، بنابراین میکروبیوم روده ممکن است با کمک به کنترل پیام هایی که از طریق این اعصاب به مغز ارسال می شود، بر سلامت مغز نیز اثر بگذارد. همچنین تعدادی از مطالعات نشان داده است که برخی پروبیوتیک ها می توانند علائم افسردگی و اختلالات روانی را بهبود بخشند.

تغذیه

چگونه می توان میکروبیوم روده را بهبود بخشید؟

روش های زیادی برای بهبود میکروبیوم روده وجود دارد، از جمله:

- طیف متنوعی از غذاها بخورید: این می تواند منجر به تنوع میکروبیوم شود که شاخص خوبی برای سلامتی است.حبوبات، و میوه ها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و می توانند رشد بیفیدو بکتریا را تقویت کنند.

- غذاهای تخمیر شده بخورید:  غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کلم ترش، و کفیر همه حاوی باکتری های سالم هستند و می توانند گونه های بیماری زا را در روده کاهش دهند.

- محدود کردن مصرف شیرین کننده های مصنوعی: شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام با تحریک رشد باکتری های ناسالم در میکروبیوم روده، قند خون را افزایش می دند.

- غذاهای پری بیوتیک بخورید: پری بیوتیک نوعی فیبر است که رشد باکتری های سالم را تحریک می کند. کنگر فرنگی، موز، ماچوبه، جو دوسر و سیب حاوی پری بیوتیک هستند.

- حداقل شیردهی نوزاد تا 6 ماه: شیر مادر برای ایجادمیکروبیوم روده بسیار  مهم است. کودکانی که حداقل 6 ماه از شیر مادر تغذیه می کنند دارای بیفیدوباکتریای مفیدتری نسبت به کودکانی هستند که شیر خشک می خورند.

- غلات کامل بخورید: غلات کامل حاوی مقدار زیادی فیبر و کربوهیدرات های مفید هستند که توسط باکتری های روده هضم می شود تا ریسک افزایش وزن ، ذیابت، سرطان و سایر اختلالات را کاهش دهند.

- یک رژیم گیاهی را امتحان کنید: رژیم های گیاهی می تواند به کاهش سطح باکتری های بیماری زا مانند ای کولای و التهاب و کلسترول کمک کنند.

- از غذاهای سرشار از پلی فنول استفاده کنید: پلی فنول هل ترکیباتی هستند که در چای سبز، شکلات تلخ، روغن زیتون و غلات کامل یافت می شود. آنها برای تحریک رشد سالم باکتریها توسط میکروبیوم تجزیه می شوند.

- یک مکمل پروبیوتیک مصرف کنید: پروبیوتیک ها باکتری های زنده ای هستند که می توانند به بازیابی روده پس از دیس بیوزکمک کنند.

- آنتی بیوتیک ها را فقط در صورت لزوم مصرف کنید: آنتی بیوتیک ها بسیاری از باکتری های بد و خوب موجود در میکروبیوم روده را از بین می برند، و ممکن است موجب افزایش وزن یا مقاومت به آنتی بیوتیک شوند.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...