قهوه یا چای: کدام یک سالم تر است؟

قهوه و چای از پرطرفدارترین نوشیدنی های جهان به شمار می روند. چای سیاه 78 درصد کل مصرف چای را تشکیل می دهد. در حالی که این دو مزایای سلامتی مشابهی دارند، اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. این مقاله با مقایسه کردن قهوه و چای سیاه به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید کدام یک را استفاده کنید.

محتوای کافئین

کافئین بیش ترین ماده محرک مورد مصرف در جهان می باشد؛ از این رو مطالعات زیادی روی آن صورت گرفته است. این ماده در بسیاری از نوشیدنی های رایج، از جمله قهوه و چای موجود است. در حالی که محتوای کافئین بسته به زمان دم، اندازه سرو یا روش تهیه متفاوت می باشد، یک فنجان قهوه می تواند به راحتی دو برابر کافئین نسبت به یک فنجان چای  داشته باشد. میزان مجاز کافئین در نظر گرفته شده برای مصرف هر شخص 400 میلی گرم در روز می باشد. یک فنجان 240 میلی لیتری قهوه دم شده به طور متوسط حاوی 95 میلی گرم کافئین است و همان مقدار چای 47 میلی گرم کافئین دارد.

قهوه و چای

مصرف کافئین در کم کردن خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن موثر است و عملکرد ورزشی، خلق و خو و هوشیاری ذهنی را بهبود می دهد. بررسی 9 مطالعه بر روی 193,473 نفر نشان داد که نوشیدن قهوه به طور منظم  می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها از بدن شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند و این می تواند از پیشرفت بسیاری از بیماری های مزمن پیشگیری کند.

هم چای و هم قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند، در درجه اول پلی فنول ها که به عطر و طعم نوشیدنی و خواص  تقویت کننده سلامتی  برای بدن کمک می کنند. بسیاری از گروه های پلی فنول در چای و قهوه وجود دارد. پلی فنول ها از بدن در برابر بیماری های قلبی و سرطان محافظت می کنند.

افزایش سطح انرژی

چای و قهوه هر دو انرژی شما را افزایش می دهند اما به روش های مختلف.

اثر تقویت انرژی قهوه

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی شما را به سرعت افزایش می دهد. کافئین با بالا بردن سطح دوپامین و کاهش آدنوزین باعث افزایش هوشیاری و کاهش خستگی می شود. دوپامین پیام رسان شیمیایی، ضربان قلب را افزایش می دهد و موجب تأثیر بد قهوه بر بدن می گردد. همچنین بر سیستم مغز شما اثر می گذارد، که به خواص اعتیادآور  قهوه می افزاید. از طرف دیگر آدنوزین یک اثر تقویت کننده خواب دارد. بنابراین، با کاهش آن، کافئین احساس خستگی شما را کاهش می دهد.

افزایش انرژی

به علاوه تأثیر افزایش انرژی قهوه  بلافاصله  اتفاق می افتد. بدن شما بعد از مصرف قهوه 99 درصد کافئین را در مدت 45 دقیقه جذب می کند، اما حداکثر غلظت خون در 15 دقیقه بعد از مصرف ظاهر می شود. به همین دلیل  بسیاری از افراد وقتی به تقویت فوری انرژی احتیاج دارند،  نوشیدن یک فنجان قهوه را ترجیح می دهند.

تأثیر چای بر انرژی

اگرچه چای دارای کافئین کمتری است، اما سرشار از  یک آنتی اکسیدان قوی (L-theanine) است که مغز شما را  نیز تحریک می کند. بر خلاف کافئین L-theanine ممکن است با افزایش امواج آلفای مغز شما، که باعث آرامش  می شود، اثرات ضد استرس ایجاد کند. این اثر برانگیزاننده کافئین را خنثی می کند و بدون داشتن خواب آلودگی به شما یک حالت آرام اما هوشیار می دهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف L-theanine همراه با کافئین( مانند آنچه در چای وجود دارد) می تواند به شما در حفظ هوشیاری، تمرکز و توجه کمک کند. این ترکیب باعث می شود که چای نسبت به قهوه انرژی تسکین دهنده و نرم تری دارد.

چای

کمک به کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین، قهوه می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. کافئین ممکن است مقدار کالری را که می سوزانید 3 تا 13 درصد افزایش دهد و این اثر را برای 3 ساعت بعد از مصرف حفظ کند. قهوه همچنین با مهار تولید سلول های چربی با خواص چربی سوزی  در ارتباط است.

از طرف دیگر به نظر می رسد پلی فنول های چای مانند تئافلاوین نیز بر کاهش وزن موثرند. تئافلاوین آنزیمی را که در متابولیسم چربی نقش اساسی دارد، مهار می کند. به علاوه پلی فنول های چای سیاه تنوع میکروبیوتای روده یا باکتری های سالم روده را نیز افزایش می دهند که می تواند بر مدیریت وزن موثر باشد.

قهوه بهتر است یا چای؟

با این که قهوه با عوارض جانبی زیادی مانند نارسایی قلبی، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است، مطالعات نشان می دهد که مصرف متوسط آن بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدان چای و قهوه متفاوت است، قوه و چای سیاه هر دو منبع عالی این ترکیبات مهم هستند.

قهوه از بدن در برابر بیماری پارکینسون ، دیابت نوع 2 و سیروز کبدی محافظت می کند. از طرفی چای از بدن در برابر سنگ کلیه و آرتروز محافظت می کند.

چای و قهوه

محتوای کافئین قهوه نسبت به چای بیش نر است، و این می تواند برای کسانی که به دنبال رفع سریع خستگی هستند مفید باشد. با این حال ممکن است موجب اضطراب و اختلال در خواب در افراد حساس شود. همچنین مصرف زیاد قهوه منجر به وابستگی و اعتیاد می شود.

اگر به کافئین حساسیت دارید، چای می تواند انتخاب بهتری باشد. چای حاوی آمینواسیدی است که با خاصیت آرام بخشی در عین هوشیاری همراه است.

چای و قهوه ، هردو در حد متوسط سالم و بی خطر هستند، بنابراین اولویت دادن هر کدام به شما بستگی دارد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...