ثروتمندترین فرد تاریخ کیست؟

وقتی در مورد ثروتمندترین افراد دنیا فکر می کنیم، شرکت های بزرگی به نظرمان می آیند که مدیران آنها در دفتری در برج خود نشسته اند و در حال کنترل کردن شرکتشان هستند. حالا این ثروتمندانی که امروزه می بینیم آیا ثروتمند ترین افراد تاریخ هستند یا اشخاص دیگری هم وجود داشتند که از آنها ثروتمند تر بوده اند؟

تا حدود 10 سال پیش می شنیدیم که بیل گیتس (Bill Gates) ثروتمندترین فرد دنیاست. البته الان هم جزو ثروتمندترین افراد دنیاست. او با مالکیت شرکت مایکروسافت در حال حاضر 124 میلیارد دلار ثروت دارد. البته جدیدا شرکتهایی هستند که ثروتشان از مایکروسافت خیلی بیشتر شده است. مثلا اگر آنلاین خرید کرده باشید حتما در حساب جف بزوس (Jeff Bezos) پول ریخته اید. ایشان مالک کمپانی آمازون و در حال حاضر ثروتمندترین فرد در دنیا است، ۱۸۰ میلیارد دلار سرمایه دارد که ساعتی در حال افزایش است. البته جف بزوس با ایلان ماسک (Elon Musk) رقابت شدیدی برای رتبه شماره یک در دنیا دارد. ایلان ماسک با مالکیت شرکت تسلا و شرکت‌های دیگر بیشتر از ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه دارد. ایلان ماسک چند وقت پیش برای مدت محدودی از جف بزوس پیشی گرفته بود و شماره یک دنیا شده بود. اما جف بزوس دوباره خودش را به رتبه یک رساند.

(Mansa Musa)

برنارد آرنو (Bernard Arnault) مالک کمپانی لویی ویتون  (Louis Vuitton) و خیلی شرکت‌های دیگر است. برنارد آرنو حدود ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه دارد. اما به دلیل اینکه سرمایه های این میلیاردرها معمولاً در بازار سهام و بورس می باشد معمولا میزان ثروتشان متغیر است. افرادی که نام بردیم به اضافه مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) مالک فیسبوک تنها افرادی در دنیا هستند که بیشتر از 100 میلیارد دلار ثروت دارند. این افراد سرمایه داران ثبت شده هستند، بعضی سرمایه داران غیر قانونی هستند که ثروتشان از این افراد بیشتر است ولی کسی نمی داند چون در آمارها ثبت نشده است.

در این پست قرار بود سرمایه داران طول تاریخ را بشناسیم. وقتی به تاریخ نگاه می کنیم، می بینیم که سرمایه داران قدیم از سرمایه داران امروز خیلی ثروتمند تر بوده اند. سرمایه داران قدیم بیشتر سران امپراطوری های مختلف دنیا بوده اند که بیشتر ثروتشان معمولا طلا و جواهرات بوده است.

هنری فورد (Henry Ford) را احتمالا می شناسید. او به دلیل ابتکارش یکی از ثروتمند ترین افراد دوران خودش بود. او اولین فردی بود که خط تولید را در صنعت اتوموبیل سازی راه اندازی کرد و قیمت خودرو را به شدت کاهش داد. او عقیده داشت هر کسی باید بتواند یک اتوموبیل بخرد. اگر سرمایه هنری فورد را به نرخ امروز تبدیل کنیم 200 میلیارد دلار می شود. یعنی بیشتر از تمامی افرادی که تا کنون نام بردیم.

عثمان علی خان

در همان دوران هنری فورد یک ثروتمند دیگر هم آن طرف دنیا زندگی می کرد. عثمان علی خان. او مثل هنری فورد تاجر و صنعتگر نبود، بلکه سلطان هند بریتانیا بود. در آن دوران در هند الماس خیلی فراوان بود و عثمان علی خان مالک بیشترین الماس دنیا بود. اگر ثروت عثمان علی خان را به نرخ امروز محاسبه کنیم حدود 210 میلیارد دلار می شود.

اندرو کارنگی

خب اجازه بدید برگردیم به آمریکا. انقلاب صنعتی در دنیا اتفاق افتاد و همه می خواستند با صنعت ثروتمند شوند. یکی از آنها اندرو کارنگی (Andrew Carnegie) بود. این آقا اولین و بزرگترین شرکت فولادسازی در دنیا را افتتاح کرد. فولاد باعث شد دنیا دگرگون شود. برجها و ساختمان های بزرگ، پل های بزرگ و راه آهن هایی که در دنیا کشیده شد بدون فولاد ساخته نمی شدند. ثروت اندرو کارنگی به نرخ امروز حدود 310 میلیارد دلار بوده است.

جان دی راکفلر

از الماس و فولاد و تجارت و صنعت اتوموبیل سازی به نفت میرسیم. جان دی راکفلر (John D. Rockefeller) را هم باید بشناسید. این آقا در زمانی که برق وجود نداشت و همه به نفت برای روشنایی و گرما و... احتیاج داشتند، 90 درصد نفت آمریکا را کنترل می کرد. ثروت راکفلر به نرخ امروز حدود 400 میلیارد دلار می باشد. آقا راکفلر انقدر روی بازار نفت آمریکا کنترل داشت که قانون ضدمونوپولی دولت آمریکا اعلام کرد که نباید شاهرگ تمام مردم در دستان یک شرکت باشد و کمپانی راکفلر را به 34 شرکت مختلف تقسیم کرد.

آگوستوس

امپراطوری روم در اوایل سالهای میلادی یعنی بعد از ظهور مسیح در ثروتمندترین دوران خود بود. آگوستوس (Augustus) امپراطور روم در آن زمان تمام اروپا را تحت سلطه خود داشت و از همه مردم مالیات می گرفت. ثروت آگوستوس به 4 تریلیون دلار می رسید.

مانسا موسی

قبل از اینکه پای اروپاییان به آفریقا باز شود، آفریقا هم پر از امپراطوری های مختلف بود. یکی از قدرتمندترین امپراطوری های آفریقا امپراطوری مالی بود و مانسا موسی (Mansa Musa) در قرن سیزدهم امپراطور مالی بوده است. بزرگترین معدن طلای دنیا در آن زمان در قلمرو این امپراطوری بود. مانسا موسی به قدری ثروتمند بوده که به راحتی می توانسته اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار دهد. او مسلمان بود و معتقد بود باید به زیارت مکه برود. مانسا موسا در یک کالسکه قرار گرفت و به همراه 70 هزارنفر پیاده به سمت مکه حرکت کرد. او در هر گاری و چرخ و دلیجانی که می توانست بار حمل کند طلا بار کرد. حدود 10 تن طلا همراه خود برد. او نذر داشت در مسیر مکه به هر آبادی که می رسید طلا بدهد که مسجد بسازند. او می گفت با ثروت من باید در هر جامعه یک مسجد بنا شود. البته چون مانسا موسی از اقتصاد چیزی نمی دانست با 10 تن طلایی که بین مردم پخش کرد قیمت طلا در دنیا را به شدت کاهش داد. مانسا موسی بیشترین طلای دنیا را در اختیار داشت. ثروت مانسا موسی از آگوستوس امپراطور روم بیشتر بوده و به نرخ امروز بیشتر از 4 تریلیون دلار ثروت داشته است. البته ممکن است دولت هایی در گذشته بوده اند که خیلی بیشتر ثروت داشته اند. ولی آنها یک مجموعه بودند مثل امپراطوری هخامنشیان که ثروت در دستان یک شخص نبوده است. مانسا موسی در حال حاضر بزرگترین ثروتمند تاریخ می باشد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...