کمپرسور هوای صنعتی و کاربرد آن در صنایع غذایی و سردخانه

 کمپرسور هوا صنعتی یک دستگاه است که با بهره گیری از یک موتور الکتریکی یا یک موتور دیزل یا بنزین مجهز به موتور انرژی پتانسیل در هوای تحت فشار را تبدیل می کند. کمپرسورها در حالی که از نظر عملکرد شبیه پمپ های صنعتی هستند، کارشان فشرده کردن هوا و گاز است در حالی که پمپ ها بیش تر با مایعاتی مثل روغن و آب سر و کار دارند. کمپرسورهای هوای صنعتی برای استفاده در تعدادی از برنامه ها از جمله سمپاشی محصولات و سیلوهای تهویه در تأسیسات کشاورزی، راه اندازی ماشین آلات پنوماتیک در عملیات تولید و کارکرد پرس لباسشویی در خشکشویی ها طراحی شده اند. آنها همچنین برای سایر عملیات در صنایع غذایی و آشامیدنی و نفت و گاز مفید هستند.

کمپرسور هوای صنعتی

انواع کمپرسور هوای صنعتی

سه نوع اصلی کمپرسور هوای صنعتی وجود دارد که عبارتند از کمپرسورهای رفت و برگشتی درجه تجاری، کمپرسورهای هوای روتاری کمپرسور اسکرو و کمپرسورهای اسکرال بدون روغن.

کمپرسورهای رفت و برگشتی درجه تجاری

کمپرسورهای رفت و برگشتی تجاری متداول ترین انواع کمپرسور هوا هستند که در مشاغل کوچک و متوسط یافت می شوند. انرژی آنها توسط یک پیستون رفت و برگشتی تأمین می شود که هوا را به محفظه فشار می رساند. مشهورترین نکات منفی این کمپرسور های هوا صدای بلند و کارایی کم آنها می باشد.آنها شامل قسمت های متحرک زیادی هستند و باعث ایجاد سرو صدا، اصطکاک و گرمای زیادی می شوند. با این حال، هزینه خرید کمپرسور رفت و برگشتی بسیار کمتر است، به همین دلیل مشاغل کوچکتر دوست دارند از آنها استفاده کنند.

کمپرسور هوای روتاری اسکرو

 کمپرسور روتاری اسکرو بسیار قدرتمندتر از کمپرسورهای رفت و برگشتی هستند و همچنین هنگام کار بسیار ساکت ترند. برای کاربردهای سنگین تر که به غلظت هوای تحت فشار نیاز دارند، کمپرسورهای اسکرو روتاری مطمئناً  راهی برای پیش بردن کار هستند. این کمپرسورهای با کیفیت برای صرفه جویی در انرژی برای کارهای دقیق مانند پوشش پودری و سندبلاست بسیار مناسب هستند.

کمپرسور هوای صنعتی

کمپرسورهای هوای اسکرال بدون روغن

این کمپرسور هوا ساکت، کارآمد  و همان طور که از نام آن پیداست بدون روغن است. آنها گزینه مناسبی برای عملیات در محیط آزمایشگاه، تولید داروها یا هر فرایند دیگری هستند که به هوای پاک و بدون روغن نیاز دارد. این کمپرسورهای هوای کارآمد بسیار خوب هستند زیرا به دلیل عدم نیاز به روغن به سختی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند.

تعمیر و نگهداری و بازرسی کمپرسور هوای صنعتی

تعمیر و نگهداری کمپرسور و بازرسی های معمول از سیستم کمپرسور هوا صنعتی شما می تواند به جلوگیری از خرابی کم هزینه و تعمیرات اضطراری کمک کند. این نگهداری پیشگیرانه ممکن است توسط تکنسین های داخلی یک شرکت تعمیر و نگهداری انجام شود.

دفترچه راهنمای کمپرسور هوای صنعتی شما باید همیشه اولین مرجع شما برای توصیه های خدمات و فواصل تعمیر و نگهداری باشد. در زیر نکات کلی در مورد نگهداری کمپرسور هوای صنعتی آورده شده است که بر اساس  فواصل معمول برای این سرویس ها تنظیم شده است. این امکان وجود دارد که همه در مورد نوع کمپرسور هوا شما اعمال نشوند و فواصل سرویس دهی شما کم و بیش تکرار شود.

- فیلتر هوا. فیلتر هوا باید هر 1000 ساعت یا در صرت نیاز تعویض شود. بررسی آن به صورت هفتگی، تمیز کردن و از بین بردن گرد و غبار یا آوار، مهم است.

- فیلتر روغن. فیلتر روغن باید هر 1000 ساعت یا در صورت نیاز تعویض شود.

- روان کننده. سطح روان کننده بای روزانه بررسی شود. روان کننده باید هر 4000 تا 8000 ساعت ( بسته به نوع آن) یا در صورت لزوم عوض شود.

- عنصر جداکننده. عنصر جداکننده راباید باتغییر روان کننده تعویض کرد.

- موتوربلبرینگ. یاتاقان های موتور باید هر 2000 ساعت یا در صورت نیاز روغن کاری شود.

- تسمه. تسمه باید به صورت هفتگی برای پوشش بیش از حد یا تنش بررسی شود. در صورت لزوم می توانید تنش را تنظیم کرده و تسمه ها را تعویض کنید.

- دریچه ورودی. دریچه های ورودی باید در هفته بررسی و تمیز شود.

نگهداری کپرسور هوا

بازرسی های منظم به شناسایی مشکلات احتمالی کمک کرده و کمپرسور هوای صنعتی شما را به طور موثر و کارآمد نگه می دارد. در زیر چک لیست بازرسی معمول آمده است:

1- اطمینان حاصل کنید که واحد تمیز و عاری از گرد و غبار است.

2- دمای سیستم را بررسی کنید.

3- فشار سیستم را بررسی کنید.

4- ولتاژ سیستم را بررسی کنید.

5- آمپراژ سیستم را بررسی کنید.

6- سطح روغن سیستم را بررسی کنید.

 7- بررسی کنید آیا سیستم مرتعش است یا نه.

8- وضعیت تسمه ها را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که کشش اضافی وجود ندارد.

9- تخلیه رطوبت را برای عملکرد مناسب بررسی کنید.

10- کولرها را از نظر تجمع آلودگی بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را تمیز کنید.

11- علامت بزنید تا مطمئن شوید تمام تنظیمات کنترلر در مکان مورد نیاز خود هستند.

12- پر شدن، تخلیه و تعدیل مناسب را بررسی کنید.

13- نشت روغن یا هوا را بررسی کنید.

اهمیت بازرسی هوای فشرده

در کنار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، یک بازرسی هوای فشرده شده توسط یک متخصص می تواند به شما در کاهش هزینه های انرژی، کاهش زمان خرابی، کاهش فرسودگی تجهیزات و عملکرد سیستم در بالاترین بازده کمک کند.

kaj i,hd tavni

هنگام انجام بازرسی ، یک تکنسین به خطوط اصلی هوا ضربه می زند و فوت مکعب در دقیقه فشار و بار آمپ را در طی چند روز اندازه می گیرد. اندازه گیری میزان استفاده از هوای فشرده به ذخیره هوا در زما استفاده کمک می کند و به شناسایی نشتی در سیستم کمک می کند. بازرسی های سالانه یا دوساله می تواند به شما کمک کند سیستم را از نشت های پرهزینه حفظ کنید و تعمیرات را در اولویت قرار دهید.هدف از بازرسی شناسایی نقص در خود کمپرسور هوای صنعتی و در صورت امکان استفاده از تجهیزات موجود برای کاهش هزینه ای انرژی و بهبود کیفیت هوا است. این ممکن است شامل تنظیم صحیح کنترل ها، کاهش نشت در تخلیه خودکار، توالی مناسب چندین واحد و کاهش تقاضای هوای مصنوعی باشد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...