کنترل دیابت با تغذیه

دیابت و تغذیه سالم
انواع مختلف دیابت وجود دارد و هیچ دو فرد دیابتی یکسان نیستند. بنابراین یک رژیم غذایی مناسب برای همه افراد دیابتی وجود ندارد. اما ما نکاتی را آورده ایم که می توانید برای کمک به شما در انتخاب مواد غذایی سالم از آنها استفاده کنید.

این نکات غذایی سالم کلی هستند و می توانند به شما در کنترل سطح گلوکز (قند) خون، فشار خون و کلسترول کمک کنند. آن ها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا وزن خود را کنترل کرده و خطر عوارض دیابت مانند مشکلات قلبی و مغزی و سایر شرایط سلامتی از جمله انواع خاصی از سرطان ها را کاهش دهید.

کنترل دیابت با تغذیه مناسب

تغذیه سالم برای پیشگیری یا کنترل دیابت

بهبود سلامت از طریق انتخاب مواد غذایی بر  اساس توصیه های تغذیه ای برای کنترل قند خون و همچنین جلوگیری از عوارض دیابت است.

 دستورالعمل های تغذیه ای برای افراد دیابتی

1. انواع غذاها را از هر 5 گروه غذایی بخورید و وزن مناسب خود را حفظ کنید:

انواع غذاها با مقادیر بهینه، تمام مواد مغذی مورد نیاز ما را تأمین می کند. مصرف مقادیر مطلوب مواد غذایی از هر پنج گروه غذایی (غذاهای نشاسته ای، سبزیجات، میوه ها، گوشت و جایگزین های گوشت و چربی) در زمان وعده های اصلی غذایی منظم، که باید بین 4-5 ساعت فاصله داشته باشد، و از وعده های غذایی صرف نظر نکنید.

حفظ وزن مناسب نیز مهم است. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت که چاق هستند، 8 سال طول عمر کمتری دارند. مقادیر اندکی از کاهش وزن (5-10٪ از وزن بدن) می تواند مقاومت به انسولین، فشار خون را کاهش دهد و به اصلاح چربی خون کمک کند.

2 . مقدار متناسبی غذای نشاسته ای بخورید:

افراد دیابتی باید از انواع و مقدار غذاهای نشاسته ای آگاهی داشته باشند زیرا بر کنترل گلوکز خون تأثیر می گذارد. حتی اگر غذاهای نشاسته ای مانند نان، سیب زمینی و ماکارونی به گلوکز تبدیل شوند، منبع مهم انرژی هستند. بنابراین، افراد مبتلا به دیابت باید مقدار مناسبی از غذاهای نشاسته ای مصرف کنند و انواع غلات سبوس دار گزینه های بهتری هستند زیرا منبع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. شش تا یازده وعده غذای نشاسته ای در روز توصیه می شود.

3. به طور منظم مقدار زیادی سبزیجات و میوه بخورید:

سبزیجات و میوه ها منابع ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی هستند. فیبر در تأخیر جذب گلوکز فوایدی دارد. دو و نیم فنجان سبزیجات توصیه می شود زیرا حاوی کربوهیدرات کمتری هستند، در حالی که سه تا پنج وعده میوه توصیه می شود (1 وعده برابر با 1 میوه متوسط یا ½ فنجان میوه تازه یا ½ فنجان آب میوه). مراقب میوه های خشک، میوه های کنسرو شده در شربت سنگین باشید زیرا محتوای قند دارند و ممکن است حاوی سدیم بالایی نیز باشند.

4. به طور منظم ماهی، گوشت بدون چربی، تخم مرغ، حبوبات بخورید:

آن ها منابع پروتئینی هستند. برای کنترل کلسترول و کاهش خطر بیماری های قلبی، توصیه می شود حداقل هفته ای 3 بار ماهی بخورید، گوشت بدون چربی بخورید، از مصرف غذاهای پرچرب مانند سوسیس، بیکن، گوشت های چرب و مرغ خودداری کنید. شش تا دوازده قاشق غذاخوری غذای پروتئینی در روز پیشنهاد می شود. پروتئین های گیاهی نیز منبع فیبر هستند.

5. هر روز مقدار کافی شیر بنوشید:

شیر و لبنیات منابع پروتئین، کلسیم و فسفر هستند که به تقویت دندان ها و استخوان ها کمک می کنند. شیر کامل حاوی چربی اشباع و کلسترول است که ممکن است بر کلسترول خون تأثیر بگذارد. بنابراین به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود که لبنیات کم چربی یا فاقد چربی 1-2 وعده در روز (یک وعده برابر با 1 فنجان شیر یا ماست) داشته باشند. از مصرف لبنیات شیرین شده خودداری کنید.

6. رژیم غذایی حاوی مقادیر مناسب چربی داشته باشید:

چربی بخشی اساسی در رژیم غذایی شماست. انرژی فراهم می کند ، مواد مغذی خاصی را جذب می کند و دمای بدن را حفظ می کند. چربی را می توان به سه گروه عمده تقسیم کرد. آنها اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFA) ، اسیدهای چرب چند غیر اشباع (PUFA) و اسیدهای چرب اشباع (SFA) هستند. افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف غذاهای سرشار از SFA و کلسترول که در چربی حیوانات، کله پاچه، شیر نارگیل، غذاهای سرخ شده و بستنی وجود دارد، خودداری کنند. علاوه بر این، افراد دیابتی همچنین باید از غذاهای حاوی اسیدهای چرب ترانس اسیدهای چرب هیدروژنه، مانند مارگارین، شورتنینگ و مواد پخته شده پرهیز کنند.  زیرا باعث افزایش کلسترول خون می شود. مقادیر متوسطی از MUFA و PUFA توصیه می شود. آنها در روغن نباتی، ماهی و آجیل یافت می شوند. مانند بادام زمینی، بادام و مغز بادام هندی. برای کاهش استفاده از چربی، غذاها باید با جوشاندن، پختن ،کباب کردن ، آبپز کردن، تفت دادن یا گریل کردن طبخ شوند.

7. از مصرف زیاد غذاهای شیرین و شور خودداری کنید:

قند در بدن به گلوکز و فروکتوز شکسته می شود و می تواند به سرعت گلوکز خون را افزایش دهد. از این رو، افراد دیابتی باید از غذاهای حاوی شکر اجتناب کنند. دسرها از شکر، نشاسته و چربی تشکیل شده اند. به خصوص چربی اشباع شده افراد دیابتی، که به طور منظم دسر مصرف می کنند، ممکن است منجر به قند خون و کلسترول کنترل نشده شود. غذاهای شور ممکن است فشار خون را افزایش دهند. پرهیز از غذاهای شور، مانند گوشت و ماهی دودی، فرآوری شده، پنیرها، تنقلات نمکی و غذاهای کنسروی و همچنین محدود کردن استفاده از چاشنی ها توصیه می شود.

8- از مصرف نوشیدنی های الکلی اجتناب یا کاهش دهید:

مصرف الکل می تواند مشکلات عمده ای در سلامتی از جمله سیروز کبدی، افزایش فشار خون، آسیب مغزی و انواع مختلف سرطان ایجاد کند. افراد دیابتی باید با پزشک خود مشورت کنند که آیا نوشیدن الکل برای آنها بی خطر است یا خیر. از نوشیدنی های مخلوط "شیرین" یا شراب های شیرین خودداری کنید.

کنترل دیابت با تغذیه

توصیه های تغذیه ای برای بیماران مبتلا به دیابت نوع اول:

1- سعی کنید برنامه غذایی خود را به طور منظم تنظیم کنید به نحوی که هر روز در ساعت معینی غذا بخورید.

2- روزانه بین 4 تا 5 وعده غذا بخورید.

3- در هر وعده مقادیر مناسبی از کربوهیدرات را مصرف کنید تا دچار عوارض ناشی از قند خون نشوید.

4- چربی دریافتی از مواد غذایی را محدود کنید.

5- مصرف قند های ساده مانند شکر،شکر قرمز، عسل و شربت ذرت را محدود کنید.

6- مصرف فیبر را تا میزان 25 میلی گرم به ازای هر 1000 کیلوکالری دریافتی افزایش دهید.

7- از محصولات بدون قند مانند نوشابه های بدون قند، ژله بدون قند و بیسکویت های بدون قند استفاده کنید.

8- از میوه های تازه و کلوچه های کم چربی و غلات به عنوان میان وعده استفاده کنید.

9- هر روز صبح غلات پر فیبر را برای صبحانه انتخاب کرده و از مصرف غلات دارای مقادیر زیاد شکر خودداری کنید.

10- به جای آب میوه های صنعتی از آب میوه طبیعی استفاده کنید.

11- از شیرهای کم چرب استفاده کنید.

12- روزانه حداثل 8 لیوان آب بنوشید.

توصیه های تغذیه ای برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم:

به علت اینکه افرادی که دارای دیابت نوع دوم هستند در سنین بالاتری قرار دارند باید وزنشان را کنترل کنند.

1- مصرف فیبرهای محلول به میزان 25 گرم به ازای هر 1000 کیلوکالری ضمن ایجاد سیری، می تواند به کنترل قند خون کمک کند.

2- تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید.

3- حتما قبل از صرف غذا از سالاد یا مواد غذایی کم کالری مانند کاهو، کرفس، ژله بدون قند و سوپ های ساده و کم کالری استفاده کنید.

4- از مصرف آب میوه در صبح به صورت ناشتا خودداری کرده به جای آن از میوه تازه در طول روز استفاده کنید.

5- از نوشیدنی ها و دسر های بدون قند استفاده کنید.

6- از مصرف روغن ماهی و مکمل نیاسین خودداری کنید زیرا باعث افزایش قند خون می شود.

7- آرد گندم کامل را جایگزین آرد سفید کنید.

8- مصرف چربی ها را طبق نظر متخصص تغذیه کاهش دهید.

9- روزانه 8 لیوان آب بنوشید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...