مسمومیت با ویتامین A

مصرف مداوم و مقادیر زیاد ویتامین A (بیش از ۱۰۰ برابر مقدار مورد نیاز) بر ظرفیت کبدی ذخیره ویتامین  A غلبه کرده و منجر به مسمومیت و نهایتا بیماری کبدی می گردد. این مسمومیت با سطوح پلاسمایی بالای استر های رتینیل مرتبط با لیپوپروتئین ها مشخص می شود. لب های خشک (کلیتیس) از علایم شایع اولیه هستند که به دنبال آن خشکی مخاط بینی و چشم ها رخ می دهد .

مسمومیت با ویتامین A

علایم پیشرفته تر عبارتند از خشکی، سرخی، پوسته پوسته شدن و لایه برداری پوست، ریزش مو و شکنندگی ناخن مشخص می شود. سردرد، تهوع و استفراغ نیز گزارش شده اند. حیوانات با هایپرویتامینوز A غالبا به اختلالات استخوانی از جمله رشد بیش از حد استخوان ضریع دچار می شوند. افزایش بروز شکستگی های لگن در زنان با دریافت بالای ویتامین A دیده شده است.

هایپرویتامینوز حاد  A با تک دوزهای رتینول به مقدار بیش از ۲۰۰ میلی گرم (RAE000/200) در بزرگسالان یا بیش از ۱۰۰ میلی گرم (RAE000/100) در کودکان ایجاد می شود. هایپرویتامینوز مزمن A در نتیجه دریافت های مزمن (معمولا به علت استفاده نادرست مکمل ها ) به مقادیر ۱۰ برابر بیشتر از دریافت کافی (AI) ایجاد می شود (به عنوان مثال، RAE4000 در روز برای نوزادان یاRAE 7000 در روز برای بزرگسالان) . در ادبیات داستان هایی عجیب درباره پوسته ریزی شدید و قرمز شدن پوست کاشفین قطب شمال و ماهیگیران که جگر خرس قطبی یا جگر ماهی هالیبوت (هر دو دارای مقادیر بسیار بالای ویتامین A) را می خوردند، نقل شده است.

رتینوئیدها می توانند برای جنین های درون رحم که در صورت مواجهه سمی باشند. این حقیقت خصوصا در مورد ۱۳- سیس رتینوئیک اسید (آکوتان) که در درمان آکنه شدید سیستیک بسیار موثر است، صادق می باشد و می تواند به ناهنجاری های جمجمه ای - صورتی، سیستم عصبی مرکزی، سیستم قلبی و عروقی و تیموس در جنین منجر شود.

ناهنجاری های جنینی همچنین با مواجهه روزانه ۶۰۰۰ تا ۷۵۰۰ معادل فعالیت رتینول از مکمل ویتامین A ارتباط داده شده اند و به زنان باردار توصیه می شود بیش از RAE  ۳۰۰۰ در روز ویتامین A مصرف نکنند.

میزان کاروتنوئید ها پایین بوده و دریافت های روزانه به مقادیر ۳۰ میلی گرم بتاکاروتن اثرات جانبی دیگری به غیر از جمع شدن کاروتنوئیدها در پوست و زرد شدن متعاقب آن ندارند. هایپرکاروتنودرمی از یرقان قابل تشخیص است به طوری که هایپرکاروتنودرمی تنها بر پوست اثر گذاشته و بر سفیدی چشم بی اثر است. هایپرتنودرمی در صورتی که دریافت اضافی کاروتن کاهش یابد، قابل برگشت است. با این حال، به نظر می رسد که مقادیر بالای بتاکاروتن با برخی از انواع سرطان به خصوص در سیگاری ها  ارتباط دارد.

مسمومیت با ویتامین A



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...