کاغذ الکترونیکی که می تواند به اندازه نمایشگر LCD رنگ ها را نمایش دهد.

نمایشگرهای جوهر الکترونیکی برای چشم راحت تر هستند و نسبت به LCDها مصرف برق کمتری دارند. اما هنوز از نظر تنوع رنگ  با نمایشگرهای LCD تبلت و موبایل قابل مقایسه نیستند. به لطف نوع مواد جدید تولید شده در دانشگاه صنعتی چالمرز این فناوری تغییر یافته و می تواند طیف وسیعی از رنگ ها  با ده برابر انرژی کمتر ایجاد کند.

در طول سال های گذشته، ما بیش تر شاهد دستگاه های کتابخوانی الکترونیکی و یادداشت الکترونیکی هستیم که از فناوری نمایش کاغذ الکترونیکی رنگی Kaleido E Ink استفاده می کنند. دستگاه ها مانند کیندل آمازون یا راکوتن کوبو متن و تصویری را تولید می کنند که مانند صفحه چاپ شده  به نظر می رسند، اما اکنون رنگی هستند، اگرچه کیفیت رنگ در آنها  در مقایسه با نمایشگرهای LCD و OLED پایین است. نمایشگر LCD یک تبلت یا تلفن هوشمند ارزان قیمت می تواند بیش از 16 میلیون رنگ مختلف را  تولید کند، اما صفحه نمایش E Ink Kaleido فقط به 4096 رنگ محدود می شود و در نتیجه، تصاویر در دستگاه های رنگی کاغذ الکترونیکی به نظر می رسد که اشباع نشده اند.

کاغذ الکترونیکی

E Ink Kaleido همچنان به بهبود فناوری کاغذ الکترونیکی خود ادامه می دهد و در حال حاضر دستگاه هایی با استفاده از صفحه نمایش Kaleido 2 وجود دارد، اما به نظر می رسد محققان دانشگاه صنعتی چالمرز در سوئد از کاغد الکترونیکی رنگی  که در حال حاضر در ابزارهای مصرفی وجود دارد، جهش خوبی داشته اند. در سال 2016، محققان این دانشکده ماده ای با ضخامت کمتر از یک میکرومتر ایجاد کردند که به اندازه کاغذ قابل انعطاف بود و به اندازه یک نمایشگر LCD قادر به تولید رنگ است. اما برخلاف LCD ها، مواد روشن نمی شوند و به جای آن مانند صفحه نمایش کتابخوان الکترونیکی با انعکاس نور محیط روشن می شود. این فناوری نه تنها از نظر ظاهر کاغذ بهتر است ( برای چشم نیز راحت تر است) بلکه سازندگلن آن کشف کردند که می توان از این ماده به عنوان صفحه نمایش استفاده کرد در حالی که تقریباً به یک دهم انرژی مورد نیاز دستگاهی مانند Kindle  آمازون نیاز دارد.

تقریباً پنج سال بعد، در مطالعه جدیدی که در مجله Nano Letters منتشر شد، محققان جزئیات نحوه بهبود مواد را با یک تغییر نسبتاً ساده ارائه می دهند: ساختار آن را برعکس می کنند. این ماده از چندین لایه تشکیل شده است، از جمله " یک ماده متخلخل و ساختار نانو، حاوی تری اکسید تنگستن، طلا و پلاتین" که با بازتاب نور، رنگ های مختلفی تولید می کنند و یک لایه که رسانایی الکتریکی را اضافه می کند، مانند یک LCD،  رنگ ها می توانند به طور مداوم  تغییر کنند. پیش از این لایه  رسانا در بالای نانوساختار رنگی قرار داشت، اما اکنون در زیر آن جابجا شده است و باعث بهبود دقت و سازگاری رنگ ها با چشم انسان می شود.

محققان اذعان می کنند که این فناوری چالش های بالقوه ای برای تولید انبوه در نمایشگرهای بازی های ویدئویی دارد. مواد تشکیل دهنده نمایشگرهای E Ink خیلی گران نیستند، به این معنی که با کمتر از 10 دلار می توانید یک کتابخوان الکترونیکی تهیه کنید. اما با وجود موادی مانند طلا و پلاتین که برای تحقق بخشیدن به فناوری نمایشگر جدید لازم است – حتی در ضخامت های فقط 20 نانومتری -  تولید در مقیاس بزرگ می تواند منجر به قیمت بالای محصولات شود. باید دید که آیا صرفه جویی در کاهش مصرف برق به جبران هزینه های نمایشگر کمک می کند، زیرا این امر به این معنی است که تبلت ها، تلفن های هوشمند و خوانندگان کتاب الکترونیکی با باتری های بسیار کوچکتر قابل حمل هستند. محققان همچنین می توانند سرانجام جایگزین ارزان تری برای این مواد نادر پیدا کنند.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...