اهمیت تمیز نگه داشتن برج های خنک کننده

اجرای فیلتراسیون جانبی برای برج های خنک کننده مزایای متعددی را به همره دارد. یک برج خنک کننده کثیف و رسوب دار می تواند بر سلامت کلی دستگاه ها اثر سوء بگذارد و منجر به کاهش کارایی و افزایش هزینه ها شود. آب خنک کننده پر از شن و ماسه ریز، مواد ریز و مواد بیولوژیکی می تواند موجب آسیب رسیدن به ابزار دقیق، ایجاد مشکل و خرابی زودرس شود. مواد جامد بالا می تواند باعث افزایش رسوب بقایای درون حوضه برج خنک کننده شود، که می تواند خانه ای برای باکتریهای بی هوازی خورنده باشد.

با افزایش رسوب و مواد آلی، تمیز کردن دستی یک برج خنک کننده می تواند روزها به طول انجامد. همه این عوامل به خرابی غیر ضروری، خرابی ابزار دقیق، کاهش کارایی و افزایش مصرف آب و مواد شیمیایی کمک می کنند.

فیلتر کارتریج

فناوری های تصفیه کیسه ای یا کارتریجی

 از آنجا که برخی از کمترین هزینه ها در فیلتراسیون برج خنک کننده، فیلترهای کیسه ای یا کارتریجی به راحتی در دسترس هستند. به طور معمول، در انتظار نیاز به طراحی، هزینه آنها کمتر از راه حل های جایگزین است. گزینه های زیادی برای انواع فیلتر و مواد ساختمانی وجود دارد.

برای موثر بودن محفظه کیسه یا کارتریج، باید چند عامل را در نظر گرفت. ابتدا، محفظه باید بر اساس نرخ جریان سیستم و میزان فیلتراسیون مطلوب اندازه گیری شود. دوم، برای استفاده از قابلیت بارگیری کامل خاک در فناوری فیلتراسیون انتخاب شده، محل نصب ترجیحی معمولاً محلی است که فشار دیفرانسیل بالا در آن وجود داشته باشد. این امر می تواند با نصب فیلتر در نزدیکی پمپ های چرخش سیستم اصلی و ارسال آب فیلتر شده به حوض برج یا مخزن تحقق یابد. اگر کاهش ظرفیت آب خنک کننده نگران کننده باشد، گزینه دیگر نصب پمپ برای تأمین جریان و فشار لازم است.

یکی از مزایای انتخاب کیسه یا فیلتر کارتریج، امکان تغییر درجه نگهداری روی فیلتر در هر زمان دلخواه است. فیلترهای کیسه ای معمولاً در کاربردهای جریان بالاتر یا در مواردی که ذرات بزرگتر در سیستم شیوع دارند، استفاده می شوند. فیلتراسیون کارتریج در شرایطی که ممکن است جریان کمتری وجود داشته باشد مورد نظر است. کاربردهای معمول شامل برنامه هایی است که درجه ریز میکرون برای حذف ذرات مورد نظر است، یا توانایی افزایش عمر فیلتر بین تغییر خروجی ها مهم است. فیلترهای کیسه ای و کارتریجی در چندین ماده ساخت و اندازه ارائه می شوند.

هزینه های قابل توجه مرتبط با فیلتراسیون کیسه و کارتریج، هزینه های اولیه محفظه و هزینه تکراری تعویض فیلترها است. در اینجا چند راه حل متداول دیگر برای فیلتراسیون آب برج وجود دارد:

فیلتر شنی

فیلتر شن و ماسه

دومین پیشنهاد متداول که می تواند برای فیلتراسیون جریان جانبی بر روی برج خنک کننده استفاده شود، فیلتر شن و ماسه است. به زور معمول، یک فیلتر شن و ماسه از یک فایبرگلاس یا ظرف ضد زنگ بزرگ ساخته شده است که ذرات را فیلر می کند. درون فیلتر، آب از یک مخلوط لایه ای شن و ماسه عبور می کند. جریان آب از فیلتر شن و ماسه به طور معمول از بالا  به پایین است. با شروع جمع شدن ذرات روی لایه های بالایی شن و ماسه، فشار دیفرانسیل افزایش می یابد. هنگامی که فشار دیفرانسیل به مقدار طراحی شده رسید، فرایند شستشوی برگشتی آغاز می شود. در فرایند شستشو از آب سیستم یا منبع خارجی (مانند آب شهری) برای شستشو و حذف ذرات جمع شده از فیلتر شن استفاده می شود و سپس آب به فاضلاب منتقل می شود.

اندازه فیلترهای شنی بر اساس دبی است. اکثر فیلترهای شنی به طور متوسط می توانند 5 میکرون را ازبین ببرند، هرچند 20 تا 30 میکرون معمول تر است. فیلترهای شنی با بازده بالا در بازار می توانند حتی در صورت لزوم ریزگردها را ازبین ببرند.

هزینه سرمایه اولیه در این تجهیزات فیلتراسیون بیش تر از فیلتر های کیسه ای یا کارتریجی است. هزینه های عملیاتی با فیلتر های شنی کم است. آنها شامل جایگزینی فیلتر و هزینه آب مورد نیاز برای شستشوی مجدد هستند. تصفیه بیش تر فاضلاب پس شویی غیر معمول است، اما باید ارزیابی شود. فیلترهای شن و ماسه می توانند برای مواردی که ممکن است مواد جامد زیادی جداسازی کنند و در نیروگاه هایی که پرسنل نگهداری آن محدود است، بسیار مفید است.

فیلتر سانتریفیوژ

فیلترهای سانتریفیوژ

پیشنهاد سوم، فیلترهای سانتریفیوژ، واقعاً می تواند ذرات معلق گرد و غبار را در چرخش خود قرار دهد. فیلترهای سانتریفیوژ در مقایسه  با دو مثال قبلی در روش تصفیه منحصر به فرد است. یک فیلتر سانتریفیوژ بر اساس میزان جریان و اندازه ذرات طراحی شده است. مایع وارد ورودی فیلتر می شود و بر اساس طراحی شروع به چرخیدن می کند و در داخل محفظه یک گرداب ایجاد می کند. با چرخش آب، ذرات و آوار به طور شعاعی به دیواره محفظه منتقل می شوند و مایع تمیز از طریق گرداب داخلی فیلتر عبور می کند و از محل تخلیه خارج می شود. ذرات جمع شده سرانجام در قسمت پایین محفظه جمع شده و از طریق فرایند پاکسازی مواد جامد از بین می روند. مصرف آب در هنگام تصفیه حداقل است.

فیلترهای سانتریفیوژ معمولاً به دلیل زمان لازم برای حدف ذرات، ذرات بسیار ریز و کم چگالی را حدف نمی کنند. ماهیت ساده این نوع فیلتراسیون جریان جانبی با حداقل ضایعات اغلب جذاب است. با این حال، اشکالات و هزینه های سرمایه باید در نظر گرفته شود.

فیلتر خود تمیز شونده

صافی های خود تمیز شونده

یکی دیگر از پیشنهادات رایج صافی های خود تمیز شونده است. صافی ها می توانند در حذف ذرات بزرگ از آب خنک کننده بسیار موثر باشند.

صافی از محفظه و کنترل هایی تشکیل شده می شود که جریان را از طریق یک سبد فلزی یا صفحه ای که می تواند ذرات را به دام بیندازد، تنطیم می کند. پس از تأخیر به موقع یا رسیدن به فشار دیفرانسیل، جریان از صافی برعکس شده و به محل تخلیه منتقل می شود تا مواد جامد جمع شده را شستشو دهد.

یک صافی خود تمیز شونده می تواند به جذب ذرات کمک کرده و میزان دبی بالاتر را باهزینه کمتری نسبت به سایر گزینه های مورد بحث فیلتر کند. با صافی های خود تمیز شونده هیچ مورد جایگزینی وجود ندارد، اما آنها هزینه سرمایه اولیه بالاتری نسبت به پیشنهادات مشابه دارند. هزینه های عملیاتی فقط به مصرف آب و برق محدود می شود.

فناوری های لوازم جانبی فیلتراسیون 

با هریک از راه حل های فیلتراسیون، همیشه لیستی از بهترین روش ها وجود دارد. بدن توجه به کارایی یا طراحی هر سیستم، تکنیک های مناسب برای به حداکثر رساندن توانایی تمیز ماندن فیلتر لازم است.

برج خنک کننده

هنگام فکر کردن در مورد فیلتراسیون، لازم به یادآوری است که فیلتر فقط قادر به حذف ذرات معلق درون ستون آب است. در حالت مطلوب، باید مقدار زیادی تحریک در حوضه برج خنک کننده ایجاد شود تا از تجمع و جمع شدن بقایای ذرات در کف حوضچه جلوگیری کند. در بسیاری از تأسیسات، توصیه می شود برای هم زدن حوضه، سیستم آشغالگیر را در نظر بگیرید.

به طور معمول، یک سیستم آشغالگیر حوضچه با استفاده از یک پمپ فشار قوی کار می کند که می تواند آب را از طریق سیستم فیلتراسیون و سپس از طریق یک سری نازل در حوض برج بکشد تا ذرات را برانگیخته و معلق نگه دارد. یک سیستم آشغالگیر حوضچه مناسب طراحی شده یا برنامه ای برای هم زدن آب می تواند اثرات مثبت شدیدی بر عمر برج خنک کننده داشته باشد.

در پایان، با افزایش فشارهای داخلی و خارجی برای کاهش هزینه های عملیاتی، شرکت ها و تیم های نگهداری باید با جدیت سرمایه گذاری در فیلتراسیون برج خنک کننده را شروع کنند. مزایای بهره برداری از یک برج خنک کننده تمیز بسیار زیاد است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...