سندرم FOMO

FOMOمخفف انگلیسی Fear of Missing Out است، که می توانیم آن را به عنوان ترس از از دست دادن ترجمه کنیم. این یک سندرم است که بیشتر افراد جوان را درگیر می کند. این خود ترس را نشان می دهد که با قطع شدن اینترنت، بدون دنبال کردن کانال های موجود در شبکه های اجتماعی، چیز نامربوطی را از دست خواهیم داد.

فومو

سندرم FOMO: ترس از دست دادن

امروزه، ما دوست داریم با دیگران چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین ارتباط برقرار کنیم. با اطلاعات، فناوری ها و شبکه های اجتماعی جدید، رسانه دیجیتال به عنوان فضای جدیدی برای تعامل ایجاد شده است. در این دنیای دیجیتال جدید، سندرم FOMO یا "ترس از دست دادن" ظهور کرد.

فومو

اصلی ترین چیزی که مشخصه FOMO است ترس اجتماعی است که، صادقانه بگویم، همیشه وجود داشته است: کنار گذاشته شدن، این احساس تلخی است که ما چیزی را از دست می دهیم که دیگران از آن لذت می برند. این احساس به عنوان یک درک ساده آغاز می شود که رشد می کند و ما را فریب می دهد تا جایی که احساس می کنیم همیشه در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی خود متصل هستیم فقط برای اینکه چیزی را از دست ندهیم.

"بر چگونگی اجتماعی بودن تمرکز کنید، نه بر چگونگی انجام اجتماعی بودن."     

 - Jay Baer-

دانستن اینکه دوستان ما می خواهند کاری بهتر از آنچه در حال حاضر برنامه ریزی کرده ایم انجام دهند، این احساس را به ما دست می دهد که گم می شویم. این باعث می شود احساس کنیم زندگی آن ها از زندگی ما جالب تر است. به لطف تلفن های هوشمند و لحظه به لحظه شبکه های اجتماعی، این احساس هوشیاری و ترس به یک همراه همیشگی در زندگی بسیاری از افراد تبدیل شده است.

سندرم فومو

علت این پدیده اتصال مداوم به شبکه های رسانه های اجتماعی است. به دلیل فناوری های جدید، این اضطراب اجتماعی ابعاد جدیدی به خود گرفت که نیاز به تحلیل جامعه شناسان، روانشناسان و حتی پزشکان دارد. بیایید کمی بیشتر به این موضوع بپردازیم.

بنابراین شما نمی توانید از خود لذت ببرید زیرا دیگران نیز چنین کاری می کنند؟

سناریوی زیر را تصور کنید. شما تصمیم می گیرید شنبه شب در خانه بمانید. شما از یک فیلم خوب، یک کتاب خوب یا یک گفت و گوی خوب لذت می برید. سپس، به فیس بوک می روید و متوجه می شوید که بسیاری از دوستانتان کارهای سرگرم کننده ای مانند مسافرت یا شام در رستوران های اختصاصی انجام می دهند. اگر به شما احساس پریشانی می دهد، در دام FOMO افتاده اید.

این نظم و انضباط لازم است که اجازه ندهید رسانه های اجتماعی وقت شما را بدزدند."   

-Alexis Ohanian

همه ما قبلاً مضطرب بوده ایم زیرا احساس می کردیم چیز مهمی را از دست می دهیم. این کاملا طبیعی است. این مشکل زمانی بوجود می آید که احساس کنیم نمی توانیم سرگرم شویم (حتی اگر هم باشیم) فقط به این دلیل که افراد دیگر در حال حاضر کارهای هیجان انگیزتری انجام می دهند.

فومو

ما بهترین قسمت های زندگی خود را در اکانت های خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذاریم. این سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام برای برخی از مردم طاقت فرسا هستند. ما همیشه چیزی را می خواهیم که نمی توانیم داشته باشیم. وقتی این تصور که چیزی که برای خوشبختی ما ضروری است با اضطراب اینکه دائما احساس می کنیم فاقد چیز مهمی هستیم مخلوط می شود، سطح اضطراب ما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

سندرم FOMO به لطف فناوری های جدید در حال افزایش است. می توان گفت که ترس از دست رفتن همیشه وجود داشته است. با این حال، به دلیل تلفن های هوشمند و وجود شبکه های اجتماعی، این به چیز دیگری تبدیل شده است:  انگیزه اساسی انسان به دلیل نیاز ما به تعلق داشتن.

 عضویت در یک گروه، عامل مهمی در هویت اجتماعی و یکی از ملفه های اصلی عزت نفس است. به همین دلیل شبکه های رسانه های اجتماعی نقشی اساسی در روابط فعلی بین افراد دارند.

به لطف فناوری های جدید، ما همیشه از آنچه دیگران انجام می دهند آگاه هستیم. بنابراین، ما همیشه می دانیم چه چیزی را از دست می دهیم. این همان چیزی است که واقعاً سندرم FOMO را ایجاد می کند، که باعث می شود احساس اضطراب داشته، محروم  و طرد شویم.

فومو

طبق یک مطالعه، از هر 10 نفر 3 تا 13 سال، 3 نفر حداقل یک بار قربانی سندرم FOMO شده اند. این معمولاً زمانی اتفاق می افتد که آنها می فهمند دوستانشان بدون آنها کارهای هیجان انگیزی انجام می دهند. آیا این تا به حال برای شما اتفاق افتاده است؟



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...