چگونه بفهمیم تلفن شما هک شده است یا خیر؟

چگونه می توان تشخیص داد که تلفن شما هک شده است، در صورت وجود چه کاری باید انجام دهید و چگونه می توان از حملات بعدی جلوگیری کرد؟

تلفن های هوشمند به هر دلیل هک می شوند. به دست آوردن پرونده های حساس، ایمیل، عکس و فیلم، جاسوسی از کاربران و حتی به عنوان وسیله ای برای باج خواهی.

روش های مختلفی برای هک شدن تلفن همراه وجود دارد که جاسوسی موبایل را حتی ساده تر می کند. بنابراین چگونه می توانید بفهمید که تلفن همراه شما به خطر افتاده است؟ و برای جلوگیری از آن چه کاری می توانید انجام دهید؟

هک

چگونه می توان نشان های هک را تشخیص داد؟

شواهدی که نشان می دهد یک گوشی هوشمند ممکن است به شکلی تحت نظارت، جاسوسی یا برای کاری سوءاستفاده می شود، به صورت غافلگیرانه پنهان است. با وجود پیشرفت های انجام شده در جاسوس افزار امروز، هنوز مراحلی وجود دارد که بتواند به شما کمک کند تا وجود ویروس یا شواهدی از هک شدن در تلفن شما را تشخیص دهد.

افت ناگهانی عمر باتری

وقتی به تلفن ضربه می زنید، فعالیت های انتخاب شده را باز می کند و آنها را به اشخاص ثالث منتقل می کند. علاوه بر این، حتی در حالت آماده به کار، تلفن شما می تواند به عنوان یک دستگاه گوش دادن برای ضبط مکالمات در نزدیکی استفاده شود. این فرایندها منجر به افزایش مصرف برق می شود، این بدان معناست که باتری گوشی شما به مقدار قابل توجهی سریع تر از حد معمول تخلیه می شود.

اگر می توانید، ببینید عمر باتری شما با کسانی که از همان تلفن یا بهتر از این استفاده می کنند مقایسه می شود، اگر تلفن باتری قابل جابجایی دارید، سعی کنید آن را در دستگاه دیگری از همان مدل/نوع قرار دهید و ببینید آیا طول عمر ناهمسان وجود دارد یا نه. اگر یک تفاوت قابل مشاهده را دیدید، این احتمال وجود دارد که دستگاه شما معیوب باشد یا ضربه دیده باشد.

افزایش حرارت باتری

اگر تلفن شما با وجود آنکه از آن استفاده نمی کنید و در معرض آفتاب هم نیست گرم شده است، این هم می تواند نشانه ای از روندهای پس زمینه یا انتقال داده باشد، بدون این که شما بدانید. افزایش قابل  توجه دمای باتری در نتیجه چنین اقداماتی می تواند برای نشان دادن چنین رفتاری استفاده شود.

هک

فعالیت بدون ورودی

هنگام استفاده نشدن، تلفن شما باید کاملاً ساکت باشد (صرفه جویی در تماس ه، اعلان های ورودی و هشدارهایی که تنظیم کرده اید). اگر تلفن شما صدای غیر منتظره ای ایجاد می کند، ناگهان نمایشگر روشن می شود یا بدون دلیل دوباره راه اندازی می شود، در این صورت ممکن است شخصی از راه دور دستگاه شما را کنترل کند.

پیامک های غیر معمول

جاسوس افزار ممکن است پیام های متنی مخفی و یا رمز گذاری شده را به تلفن هوشند شما ارسال کند. اگر چنین برنامه هایی مطابق برنامه سازندگان خود عمل نکنند، این احتمال وجود دارد که چنین پیام هایی را مشاهده کنید. متن هایی از این دست احتمالاً شامل ترکیب های مزخرفی از اعداد، نمادها و شخصیت ها خواهند بود. اگر این اتفاق به طور منظم رخ دهد، ممکن است تلفن شما تحت تأثیر نوعی نرم افزار جاسوس موبایل قرار گیرد.

افزایش مصرف داده

برنامه های جاسوی با پیچیدگی کمترممکن است باعث افزایش سرسام آور مصرف داده شود، زیرا اطلاعات را از دستگاه شما منتقل می کند. بر این اساس، باید توجه زیادی داشته باشید که آیا بدون دلیل، استفاده ماهانه از داده های شما به طور چشمگیری افزایش می یابد. با این حال، برنامه های جاسوسی خوب به داده های بسیار کمی نیاز دارند یا می توانند استفاده از بسته های داده را گسترش دهند، شناسایی آنها از این طریق بسیار دشوار است.

هک دوربین

سر و صدا در هنگام تماس های تلفنی

اگر صدای کلیک، صدای غیر معمول پس زمینه را بشنوید، صدای طرف مقابل خیلی دور به نظر می رسد یا فقط در طی تماس های تلفنی به صورت جزئی منتقل می شود، ممکن است شخصی در حال شنود باشد. از آنجا که این روزها سیگنال های تلفنی به صورت دیجیتال منتقل می شوند، احتمالاً چنین صداهای غیر معمول به "سیگنال بد" نسبت داده نمی شوند، خصوصاً اگر می دانید که در منطقه ای که در حال برقراری تماس هستید معمولاً اتصال قوی دارید.

روند خاموش کردن طولانی

قبل از خاموش کردن تلفن، تمام مراحل در حال اجرا باید پایان یابد. اگر داده ها از تلفن هوشمند شما به اشخاص ثالث منتقل می شود، قبل از خاموش شدن دستگاه باید این اقدامات غیر قانونی انجام شود. اگر خاموش کردن تلفن بیش از حد معمول طول می کشد، به خصوص پس از تماس، پس ا ارسال ایمیل یا پیام کوتاه یا گشت و گذار در اینترنت، این می تواند به این معنی باشد که چنین اطلاعاتی به شخص دیگری منتقل شده است.

رمز گذاری

نحوه شناسایی نرم افزارهای جاسوسی در اندروید و ios

با دستگاه های اندروید، برامه های جاسوی را اغلب می توان با وجود برخی از پرونده ها یا پوشه ها در تلفن خود شناسایی کرد. ممکن است واضح به نظر برسد اما اگر نام پرونده ها حاوی عباراتی مانند "جاسوسی"، "مانیتور" یا "مخفی کاری" باشد، این ممکن است نشانه وجود جاسوس افزار باشد.

اگر در واقع شواهدی از چنین پرونده هایی پیدا کرده اید، منطقی است که دستگاه خود را توسط یک متخصص بررسی کنید. حذف ساده ی این پرونده ها بدون این که بدانید دقیقاً چه هستند، توصیه نمی شود.

در مورد آیفون ها، جستجوی فایل های ناخوشایند از طریق فهرست دستگاه شما بسیار دشوارتر است. خوشبختانه روش های دیگری برای حذف نرم افزارهای جاسوسی از آیفون وجود دارد؛ مانند اطمینان از به روز بودن برنامه ها و ios خود.

رمز گذاری

با مراجعه به تنظیمات<عمومی<به روز رسانی نرم افزار می توانید به روز رسانی های برنامه را در App Store بررسی کنید و مطمئن شوید که آیفون شما آخرین نسخه را اجرا می کند. انجام این اقدامات باید هرگونه پرونده یا نمایه ناخواسته را در دستگاه شما حذف کند. قبل از انجام این کار، از تمام اطلاعات مهم ذخیره شده در تلفن پشتیبان تهیه کنید.

اگر مورد دیگری کار نمی کند و مطمئن هستید که دستگاه اندروید یا ios شما به خطر افتاده است، همیشه می توانید راه اندازی مجدد گوشی را انجام دهید- البته به شرطی که از قبل همه اطلاعات مهم شما، از جمله عکس ها، مخاطبین و پرونده ها پشتیبان تهیه شود.

چگونه خطر هک شدن را کاهش دهیم؟

اگر قبلاً این کار را نکرده اید، توصیه می شود به نوعی قفل صفحه را تنظیم کنید (حتی یک پین یا رمز عبور شش رقمی ساده بهتر از هیچ چیز است) تا در آینده از دسترسی غیر مجاز به دستگاه خود جلوگیری کنید.

برای دستگاه های اندروید، حتی برنامه هایی مانند App Notifier نیز وجود دارد که هنگام نصب برنامه ای روی تلفن شما را از طریق ایمیل به شما اطلاع می دهند و هنگامی که شخصی می خواهد فعالیت های ناخواسته را روی دستگاه شما انجام دهد، به شما هشدار می دهد.

امروزه، برنامه های امنیتی زیادی نیز از توسعه دهندگان معتبر وجود دارد که تلفن ها (و داده های ذخیره شده روی آن ها) را در برابر هکرها محافظت می کند.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...