انواع مختلف پالت در صنایع غذایی و کاربردهای آن

پالت در واقع سکوی کوچک قابل انتقالی است که برای حمل و نقل و یا ذخیره کردن کالاهای گوناگون به کار می‌رود. جعبه، کارتن، لوازم شکستنی، قطعات سنگین فولادی مانند موتور اتوموبیل، محصولات کارخانه‌ها و غیره، قابلیت چیدن روی پالت ها می‌باشند. پالت ها از مواد متعددی ساخته شده اند و گاهی اوقات تصمیم گیری در مورد این که کدام یک از آنها با توجه به نیازهای شما مناسب تر است، گیج کننده است. ما قبلاً مزایا و معایب پالت های پلاستیکی را بررسی کردیم. با این حال اکنون همه انواع مختلف قفسه بندی پالت های موجود را بررسی خواهیم کرد. امیدواریم که اطلاعات زیر به شما در تجهیزات انبار مناسب برای برنامه های حمل و نقل شما کمک کند.

پالت های فلزی

از پالت های فلزی مانند فولاد و آلومینیوم معمولاً برای حمل کالاهای سنگین، برای حمل بار در هوا، دریا و ذخیر سازی طولانی مدت در فضای باز استفاده می شود. استفاده از پالت های آلومینیومی در طول سال ها بسیار زیاد شده است، زیرا صنایع بزرگ به دلیل استحکام خود از پالت های فلزی استفاده می کنند و رستوران ها  از آنها به دلیل بهداشت استفاده می کنند. علاوه براین از پالت های فلزی، به دلیل ویژگی‌های فنی و منحصر به فرد خود، در انتقال محصولات کارآمد تر از پالت های دیگر می باشند. انواع پالت‌ های فلزی، از جمله پالت‌های لبه دار، گالوانیزه ، هرکدام با ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود، به انبارها امکان می‌دهند تا بازدهی و کیفیت حمل‌ونقل خود را افزایش دهند. 

انواع پالت های فلزی

انواع پالت های فلزی به خصوص پالت‌های استیل به دلیل مقاوم بودن در برابر فشار های سنگین، حرارت بالا، و شرایط محیطی سخت، گزینه‌ای محبوب در صنایع انبار داری و حمل و نقل می باشند. علاوه براین ویژگی‌هایی نظیر ضدزنگ زنگ بودن و بازیافت‌پذیری، چنین پالت هایی را تبدیل به بهترین پالت ها در صنایع داروسازی نیز می کند. در ادامه به معرفی انواع پالت های فلزی و ویژگی های هر یک از آنها می پردازیم.

پالت فلزی لبه دار

پالت‌های فلزی لبه دار شکل جعبه‌ مانندی دارند و با نام باکس پالت نیز شناخته می‌شوند. از این نوع پالت‌های فلزی در انبارداری و قفسه بندی استفاده می شود، زیرا که با وجود لبه‌ها، از سقوط و بهم ریختگی کالاهای انبار جلوگیری می کنند و به راحتی می‌توانید برای قفسه بندی کالاهایتان از پالت های لبه دار استفاده نمایید. لبه‌هایی که این نوع از پالت‌های دارند، روی یکدیگر قرار قرار گرفته و منجر به افزایش فضا در انبار می‌شوند. با این حال می‌توانید چند پالت فلزی لبه دار را بر روی یکدیگر قرار داده و از کمترین فضا در انبار استفاده کنید. لبه های باکس پالت نیز جنس های متفاوتی دارند و برای ساخت آنها از ورق آلومینیومی، توری فلزی یا پروفیل استفاده می‌شود. 

پالت فلزی

پالت فلزی گالوانیزه

پالت‌های گالوانیزه در محیط های مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که پالت های گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ زدگی رطوبت، بسیار مقاوم می باشند. اکثر پالت‌هایی که در  انبارها و سردخانه‌ها استفاده می شوند، پالت‌های گالوانیزه هستند. مقاوم بودن در برابر رطوبت و زنگ زدگی شست شوی این پالت ها را بسیار آسان کرده است و با بکار گیری چنین پالتی دیگر نگران فرسوده شدن پالت خود در اثر شست و شو نخواهید بود. پالت‌های گالوانیزه  به دو روش ساخته می شوند. روش اول، قرار دادن پالت فلزی در یک پوشش از فلز روی می باشد که پالت فلزی را به پالت گالوانیزه تبدیل می‌کند. روش دوم، پالت فلزی پس از ساخت کامل، طی فرآیند گالوانیزاسیون تبدیل به پالت گالوانیزه می شود. پالت های گالوانیزه‌ای که به روش دوم تولید می شوند، مقاومت بالاتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد و در نهایت، بهترین گزینه برای استفاده در محیط‌های مرطوب و سردخانه ها هستند.

پالت های چوبی

به پالت هایی که جنس سازنده آن از چوب است، پالت چوبی می گویند. این پالت ها را از انواع مختلفی از چوب می‌سازند، به علت تمام انواع آن مستجکم نمی باشند نیستند. اما باوری غلط در صنعت حمل و نقل و انبار شکل گرفته است این می باشد که پالت‌های چوبی همگی از استانداردهای بالایی برخوردار هستند و از هر چوبی برای ساخت پالت استفاده نمی‌شود. در حالی که چنین مواردی اشتباه است. با این حال برخی از پالت های چوبی حتی از نظر شیمیایی نیز تصفیه شده و از و کیفیت بسیار بالایی دارند. بنابراین طیف گسترده ای از انواع پالت های چوبی با ساختار متفاوت وجود دارد. جالب است بدانید که چوب در صنایع پالت سازی نقش بسزایی دارد. برخی از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند در مقابل برخی دیگر کیفیت خوبی ندارند. بنابراین باید در زمان خرید و تهیه به این نکته توجه نمود. هر سطح کیفی از پالت‌های چوبی برای یک نوع کاربری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به معرفی انواع پالت های چوبی می پردازیم .

انواع مختلف پالت های چوبی

پالت‌های چوبی موجود در بازار از  مواد سازنده مختلفی برخوردار هستند. در واقع هیچ استاندارد منحصر به فردی برای طراحی و تولید آنها وجود ندارد که به  طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. تفاوت در ابعاد می‌تواند به عنوان یک نقطه قوت برای پالت های چوبی محسوب شود؛ اما بر اساس اندازه و سایز نمی‌توان پالت های چوبی را دسته بندی بندی نمود. اما طبقه بندی دیگری برای انواع پالت‌های چوبی وجود دارد:

  • پالت‌های یک رو: تنها یک سمت از آن‌ها قابل استفاده است.
  • پالت‌های دو رو: از هر دو سمت آن‌ها برای حمل بار می‌توان استفاده نمود.
  • پالت‌های یک طرفه: این نوع فقط دو سمت قابل حمل به وسیله ماشین لیفراک دارند.
  • پالت دوطرفه: این نوع از پالت‌های چوبی دارای چهار طرف قابل حمل به وسیله ماشین لیفتراک هستند.

 

 

پالت پلاستیکی

پالت پلاستیکی

در  حوزه لجستیک، از بسیاری از ماشین آلات و وسایل برای انتقال راحت تر کالاهای انبار استفاده می شود. پالت پلاستیکی یکی از تجهیزات اساسی مورد استفاده در نگهداری، حمل و نقل و توزیع کالاهای صنعتی و مصرفی می باشد. محصولات ساخته شده از پلاستیک در صنایع مختلفی از در جهان استفاده می شود. پالت پلاستیکی یکی از تجهیزات مورد نیاز و ترجیح بسیاری از صنایع است و استفاده از آن به علت دوام طولانی مدت، وزن کم و درعین حال مقاوم بالا در مقایسه با پالت های چوبی، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. پالت های پلاستیکی محصولاتی بسیار مفید و بادوام هستند که در مقایسه با پالت‌های چوبی، میزان استفاده از آن‌ها با ویژگی‌هایی که دارند و مزایایی که ارائه می‌دهند، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به همین دلیل، در بخش حمل و نقل، در خط مقدم حوزه های کاربری قرار دارند. علاوه بر حمل و نقل، بخش مهم دیگری که پالت پلاستیکی بیشترین کاربرد را دارد، بخش مواد غذایی است. از کاربردهای دیگر پالت پلاستیکی استفاده از این محصول در دامداری به عنوان کفپوش فضای دامداری است. استفاده از و دام پروری باعث سلامت بیشتر دام، سهولت در نگه داری، نظافت و شست و شوی بهتر، سهولت در حمل و نقل، ایمنی بیشتر  و .. میشود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...