فواید شکلات تلخ در سلامتی

7 مزیت ثابت شده شکلات تلخ در سلامتی

شکلات تلخ مملو از مواد مغذی است که می تواند بر سلامتی شما تأثیر مثبت بگذارد. شکلات تلخ  از دانه درخت کاکائو ساخته شده و یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان روی کره زمین است. مطالعات نشان می دهد که شکلات تلخ می تواند سلامتی شما را بهبود بخشد و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد.

شکلات تلخ

7 فایده شکلات تلخ یا کاکائو برای سلامتی را که توسط علم پشتیبانی می شوند :

1- بسیار مغذی

اگر شکلات تلخ با کیفیت با محتوای کاکائو بالا خریداری کنید، در واقع کاملاً مقوی است. این ماده حاوی مقدار مناسبی فیبر محلول است و با مواد معدنی زیادی همراه است.

یک شکلات تلخ 100 گرمی با 85-70% کاکائو حاوی (1):

11 گرم فیبر

67٪ از RDI برای آهن

58٪ از RDI برای منیزیم

89٪ از RDI برای مس

98٪ از RDI برای منگنز

همچنین دارای مقدار زیادی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم

البته 100 گرم (3.5 اونس) مقدار نسبتاً زیادی است و چیزی نیست که باید روزانه مصرف کنید. همه این مواد مغذی همچنین با 600 کالری و مقادیر متوسط قند همراه هستند. به همین دلیل، شکلات تلخ بهتر است در حد متوسط مصرف شود. مشخصات اسیدهای چرب کاکائو و شکلات تلخ نیز عالی است. چربی ها غالباً اشباع و تک غیر اشباع هستند و مقادیر کمی چربی اشباع نشده دارند. همچنین حاوی محرک هایی مانند کافئین و تئوبرومین است، اما بعید است شب ها شما را بیدار نگه دارد زیرا مقدار کافئین در مقایسه با قهوه بسیار ناچیز است.

خلاصه: شکلات تلخ با کیفیت، غنی از فیبر است، آهن، منیزیم، مس، منگنز و چند ماده معدنی دیگر.

2- منبع قدرتمند آنتی اکسیدان ها

ORAC مخفف "ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن" است. که اندازه گیری فعالیت آنتی اکسیدانی غذاها است.

شکلات تلخ مملو از ترکیبات آلی است که از نظر بیولوژیکی فعال هستند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. این ها شامل پلی فنول ها، فلاونول ها و کاتچین ها هستند.

یک مطالعه نشان داد که کاکائو و شکلات تلخ بیش از هر میوه دیگری مثل زغال اخته و توت آکائی باشد، فعالیت آنتی اکسیدانی، پلی فنول و فلاونول دارند.

خلاصه: کاکائو و شکلات تلخ دارای انواع گسترده ای از آنتی اکسیدان های قدرتمند هستند. در حقیقت، بیشتر از سایر غذاها.

3- ممکن است جریان خون و فشار خون پایین را بهبود بخشد

فلاونول های موجود در شکلات تلخ می توانند اندوتلیوم را تحریک کنند،  پوشش شریان ها، برای تولید اکسید نیتریک (NO)، یکی از عملکردهای NO ارسال سیگنال برای شل شدن به عروق است که باعث کاهش مقاومت در برابر جریان خون و در نتیجه کاهش فشار خون می شود.

بسیاری از مطالعات کنترل شده نشان می دهد که کاکائو و شکلات تلخ می توانند جریان خون را بهبود بخشند و فشار خون را کاهش دهند، اگرچه معمولاً خفیف است

 خلاصه: ترکیبات فعال زیستی موجود در کاکائو ممکن است جریان خون را در رگ ها بهبود بخشد و باعث کاهش فشار خون کمی، از نظر آماری شود.

4-  HDL را بالا می برد و از LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند

مصرف شکلات تلخ می تواند چندین فاکتور مهم خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد.

در یک مطالعه کنترل شده، پودر کاکائو به طور قابل توجهی کلسترول LDL اکسید شده را در مردان کاهش می دهد. همچنین HDL را افزایش داده و میزان LDL کل را برای کسانی که کلسترول بالا دارند کاهش می دهد. اکسید شده LDL به این معنی است که LDL (کلسترول "بد") با رادیکال های آزاد واکنش نشان داده است. این باعث می شود که ذره LDL خود واکنش پذیر باشد و قادر به آسیب رساندن به سایر بافتها مانند پوشش شریان های قلب شما باشد. کاملاً منطقی است که کاکائو LDL اکسید شده را کاهش می دهد. این ماده حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان قوی است که آن را به جریان خون تبدیل کرده و از لیپوپروتئین ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. شکلات تلخ همچنین می تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد، که یکی دیگر از عوامل خطرزا برای بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و دیابت است.

شکلات تلخ

خلاصه: شکلات تلخ چندین فاکتور مهم خطر برای بیماری را بهبود می بخشد. حساسیت LDL به اکسیداتیو را کاهش می دهد با افزایش HDL و بهبود حساسیت به انسولین، حساسیت LDL به آسیب اکسیداتیو را کاهش می دهد.

5- مکن است خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد

به نظر می رسد ترکیبات موجود در شکلات تلخ در برابر اکسیداسیون LDL بسیار محافظت می کنند. در دراز مدت، این امر باعث می شود که کلسترول بسیار کمتری در رگ ها قرار گیرد و در نتیجه خطر بیماری قلبی کاهش یابد. در حقیقت ، چندین مطالعه مشاهده ای طولانی مدت یک پیشرفت نسبتاً شدید را نشان می دهد.

در مطالعه ای که بر روی 470 مرد مسن انجام شد، مشخص شد که کاکائو خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را با 50٪ بیشتر در طی یک دوره 15 ساله کاهش می دهد. مطالعه دیگر نشان داد که خوردن شکلات دو یا چند بار در هفته خطر ابتلا به calcified plaque شده در رگ ها را 32٪ کاهش می دهد. کمتر خوردن شکلات تاثیری نداشت. مطالعه دیگری نشان داد که خوردن شکلات تلخ بیش از 5 بار در هفته خطر ابتلا به بیماری های قلبی را 57٪ کاهش می دهد. البته، این سه مطالعه یک مطالعه مشاهده ای است، بنابراین نمی تواند ثابت کند که شکلات است که خطر را کاهش می دهد. با این حال، از آنجا که روند بیولوژیکی شناخته شده است (فشار خون پایین و LDL اکسید شده) ، قابل قبول است که به طور منظم خوردن شکلات تلخ ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

خلاصه: مطالعات مشاهده ای، کاهش شدید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در بین کسانی که بیشترین شکلات را مصرف می کنند، نشان می دهد.

6- ممکن است از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند

ترکیبات فعال زیستی موجود در شکلات تلخ نیز ممکن است برای پوست شما عالی باشد. فلاونول ها می توانند در برابر آسیب های خورشید از پوست شما محافظت کنند، جریان خون در پوست را بهبود بخشند و تراکم و آبرسانی پوست را افزایش دهند

حداقل دوز اریتمی (MED) حداقل مقدار اشعه UVB مورد نیاز برای ایجاد قرمزی در پوست 24 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض است. در یک مطالعه بر روی 30 نفر، MED پس از مصرف شکلات تلخ با فلاونول های طولانی مدت به مدت 12 هفته بیش از دو برابر افزایش یافت.

اگر قصد تعطیلات ساحلی را دارید، در هفته ها و ماه های گذشته شکلات تلخ مصرف کنید.

 خلاصه: مطالعات نشان می دهد که فلاونول های موجود در کاکائو می توانند جریان خون در پوست را بهبود بخشیده و از آن در برابر آسیب های خورشید محافظت کنند.

7- می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد

شکلات تلخ همچنین ممکن است عملکرد مغز شما را بهبود بخشد. یک مطالعه روی داوطلبان سالم نشان داد که خوردن کاکائو با فلاونول بالا به مدت پنج روز باعث بهبود جریان خون در مغز می شود. کاکائو همچنین ممکن است به طور قابل توجهی عملکرد شناختی را در افراد مسن با اختلال ذهنی بهبود بخشد. همچنین ممکن است تسلط کلامی و چندین فاکتور خطر برای بیماری را بهبود بخشد. علاوه بر این، کاکائو حاوی مواد محرک مانند کافئین و تئوبرومین است، که ممکن است دلیل اصلی این باشد که می تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد.

خلاصه: کاکائو یا شکلات تلخ ممکن است با افزایش جریان خون عملکرد مغز را بهبود بخشد. همچنین حاوی محرک هایی مانند کافئین و تئوبرومین است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...