ربات کوچک الهام گرفته از حشرات با چابکی یوزپلنگ

حشرات توانایی مانور باور نکردنی مثل بالا رفتن از دیوار عمودی و آویزان شدن از سقف را دارند که برای پستانداران غیر ممکن است. اکنون دانشمندان دانشگاه برکلی از این موجودات برای طراحی یک ربات سریع، چابک و کوچک الهام گرفته اند.

مهندسان قبلاً یک ربات کوچک طراحی کرده بودند که می توانست خیلی سریع حرکت کند- با حداکثر 20 میلی متر طول بدن و 1.5 مایل در ساعت سرعت- اما آنها می خواستند آن چابک تر باشد. بنابراین آنها به پاهای بالارونده موجودات نگاه کردند و سیستم مشابهی را با استفاده از اصل چسبندگی الکترواستاتیک ایجاد کردند. این اثر الکترواستاتیک است که وقتی دو سطح تحت یک میدان الکتریکی قرار می گیرند، ایجاد می شود و به ربات اجازه می دهد تا موانع دشوار را پشت سر بگذارد.

نه تنها این، بلکه سیستم مانور ربات را نیز بیش تر می کند. این ربات از ماده ای ساخته شده است که وقتی در معرض یک میدان الکتریکی قرار می گیرد خم می شود و با افزودن دو پد که به ولتاژ اعمال شده پاسخ می دهند، ربات می تواند  به سرعت بچرخد و به مهارت مانور یک حشره واقعی نزدیک شود.

 Liwei Linاستاد دانشگاه برکلی گفت:"ربات می تواند بسیار سریع حرکت کند اما ما واقعاً نمی توانیم چپ یا راست ربات را کنترل کنیم و بسیاری از اوقات به طور تصادفی حرکت می کند، زیرا اگر ربات متقارن نبود این امر به یک طرف منحرف می شد."

در این کار، نوآوری عمده افزودن پایه هایی است که به ربات امکان چرخش سریع را می دهد. پدپاها به ربات اجازه می دهند تا تنظیمات چشمگیری در مسیر خود به شیوه ای چابک و قابل مقایسه با یوزپلنگ انجام دهند.

یوزپلنگ

سرانجام، رباتهایی از این دست می توانند برای ورود به مناطق خطرناک در عملیات جستجو و نجات یا ورود به سایر محیط های خطرناک مانند بررسی نشت گاز استفاده شوند. در حالی که تیم بیش تر مهارت های ربات را به صورت متصل کنترل می کرد اظهار کرد که یک نسخه بی سیم و غیر متصل هم ایجاد کرده اند که می تواند باتری را تا 19 دقیقه و فاصله 31 متر حفظ کند. یک سنسور گاز نیز حمل می کرد و برای جلوگیری اط سقوز آوار از چرخش سریع استفاده می کرد.

لین گفت:"یکی از بزرگترین چالش های امروز ساخت رباتهایی با مقیاس کوچکتر است که قدرت و کنترل رباتهای بزرگتر را حفظ کند." "با رباتهایی در مقیاس بزرگتر، می توانید از یک باتری بزرگ و یک سیستم کنترل استفاده کنید، مشکلی نیست. اما وقتی می خواهید همه چیز را در مقیاس بسیار کوچک تقلیل کنید، حمل وزن این عناصر برای ربات دشوار می شود و ربات ما به سرعت کاملاً آهسته حرکت می کند. ربات ما بسیار سریع، کاملاً قوی است و به نیروی کمی نیاز دارد و به شما اجازه می دهد تا حسگرها و وسایل الکترونیکی را در عین حمل باتری نیز حمل کند."



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...