تفاوت بالابر آکاردئونی و بوم لیفت چیست؟

در پروژه های ساخت و ساز و نگهداری که در مکان های بسیار بالا هستند دسترسی دشوار است و با نردبان معمولی نمی توان کار را انجام داد. کارگران برای تأمین هزینه های خود، مواد و ابزار به یک بستر باثبات و دسترسی گسترده نیاز دارند.

بالابرهای آکاردئونی و بوم لیفت کمک ایده آلی برای بالا بردن ایمن کارگران تا مکان های بلند و صعب العبور هستند. در این پست به طور خلاصه توضیح می دهیم که بالابر آکاردئونی و بوم چیست و سپس بهترین روش برای انتخاب آنها را بررسی می کنیم.

بوم لیفت چیست؟

بالابر بوم(Boom Lift)  به صورت هیدرولیکی کنترل می شوند و بلندترین سکوی کار را برای دسترسی دارند. آنها بالابرهای هوایی هستند که به اپراتورها اجازه می دهند تا به صورت افقی و عمودی بالا بروند و برای انجام کارهای داخل و خارج ساختمان حرکت کنند.

دو نوع اصلی بالابر بوم وجود دارد:

1- بوم لیفت تلسکوپی که بعضاً به عنوان بالابر بوم مستقیم یا چوبی نیز نامید می شود، دارای یک بازوی قابل ارتقا است که می تواند در مسافت زیادی کش بیاید.

2- بوم لیفت های مفصلی که بعضاً از اتصالات شبیه بند انگشت که چند بازو را به هم متصل می کند تشکیل شده است و قابلیت دسترسی را برای آن بهبود می بخشد.

بوم لیفت مفصلی

بالابر آکاردئونی چیست؟

بالابرهای آکاردئونی یک سکوی بالارونده هستند که فقط به صورت عمودی پرسنل، ابزار و وسایل را حرکت می دهد. متفاوت از بوم لیفت، آنها هیچ توانایی تلسکوپی یا چرخشی ندارند. سازوکار افزایش واحدها استفاده از تکیه گاه های متصل تاشو در الگوی X است.

بالابرهای آکاردئونی می توانند خود ران باشند یا به وسیله کامیون یا تریلر رانده شوند.

بالابرآکاردئونی

معیارهای انتخاب بوم لیفت یا آکاردئونی

برای رسیدن به چه ارتفاعی لازم دارید؟

بوم لیفت ها در مقایسه بالابرهای آکاردئونی، دسترسی کلی بیش تری دارند. بالابرهای تلسکوپی بوم حداکثر میزان دسترسی عمودی را دارند که اغلب دو تا سه برابر بیش تر از بالابر های آکاردئونی است.

ارتفاعی که کار در آن انجام می گیرد عامل مهمی در انتخاب نوع بالابر است. برای مکان های کاری بسیار بالا در سازه های بلند یا در درختان بالابرهای بوم ایده آل هستند، در حالی که در ارتفاع زیر 20 متر بالابر آکاردئونی می تواند یک گزینه خوب باشد.

بوم لیفت مفصلی

آیا موانعی بر سر راه  وجود دارد؟

برای مکان های کاری که کاملاً از موانع موجود برای بالابر آکاردئونی یا بوم لیفت تلسکوپی پاک نشده اند، بالابرهای مفصلی راه حل ایده آل هستند. بازوهای بوم هیدرولیک متعدد بوم لیفت مفصلی اجازه می دهد تا سکوی اپراتور از روی موانعی مانند داربست یا کار با قاب ساختمان از زیر، یا اطراف آن حرکت کند.

چند کارگر و تجهیزات لازم است؟

هر بالابر آکاردئونی یا بوم محدودیت وزن ایمن (SWL) و تعداد افرادی که می توانند سکو را اشغال کنند را دارد. برای اطمینان از ایمنی اپراتور ضروری است که در هر نقطه از این وزن ایمن بالاتر نرود. وزن ایمن شامل وزن کارگران همراه با ابزار و مواد تکمیل کار می باشد. برای کارهایی که به تعداد زیادی ابزار سنگین و تجهیزات نیاز است برای SWL بیش تر ، بالابر بزرگتری لازم است.

بالابر

سکوهای بزرگ بالابر آکاردئونی برای بلند کردن چند نفر در کنار ابزار و مواد مناسب ترند، در حالی که بالابرهای بوم معمولاً فقط یک کارگر را در خود جای می دهند.

آیا کار در فضای داخلی است یا خارجی؟

این که کار در چه مکانی انجام می شود یک عامل مهم در انتخاب نوع بالابر است. بوم لیفت ها معمولاً برای مصارف خارج از ساختمان مانند محل های ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که بیش تر بالابرهای آکاردئونی برای استفاده در محیط داخلی در داخل کارخانه ها و انبارها طراحی شده اند.

بالابرهای آکاردئونی مخصوص ساخته شده برای زمین های ناهموار می توانند در فضای باز نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

بودجه من چقدر است؟

میزان بودجه شما برای خرید یا اجاره یک بالابر مهم است. بالابرهای آکاردئونی ارزان تر از بوم لیفت ها هستند. اما اگر به ارتفاع بالاتری نیاز دارید هیچ جایگزینی وجود ندارد.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...