تفاوت بین وب عمیق و وب تاریک

وقتی به وب عمیق (Deep Web) فکر می کنید، چه چیزی به ذهن شما خطور می کند؟ فعالیت غیرقانونی؟  کلاهبرداری؟ بیت کوین؟ خوب، شما به نوعی درست می گویید ... و به نوعی اشتباه. اینها نمونه هایی از موارد موجود در دارک وب است، مجموعه ای از وب سایت ها که آدرس های IP مخفی دارند و ممکن است برای دسترسی به یک نرم افزار خاص نیاز داشته باشند. وب تاریک (Dark Web) تنها بخش کوچکی (0.01٪) از وب عمیق (Deep Web) است که شامل محتوای اینترنتی است که توسط موتورهای جستجوی استاندارد شما قابل جستجو نیست. به عبارت دیگر، اگر Google نتواند آنچه را که می خواهید پیدا کند، احتمالاً هنوز در شبکه جهانی وب وجود دارد. این فقط در دسترسی عمیق وب سخت تر است. (اگر گوگل بتواند آن را پیدا کند، در وب سطحی (Surface Web) است که حدود 0.03٪ از اینترنت را تشکیل می دهد.)

وب عمیق و وب تاریک

وب عمیق و وب تاریک در گفتمان های عمومی به هم آمیخته شده اند. اکثر مردم نمی دانند که وب عمیق عمدتا شامل سایت های بی خطر مانند حساب ایمیل های محافظت شده با رمز عبور شما، بخشهای خاصی از خدمات اشتراک پولی مانند Netflix و سایتهایی است که فقط از طریق فرم آنلاین قابل دسترسی هستند. (فقط تصور کنید اگر شخصی بتواند به سادگی با جستجوی نام شما به صندوق ورودی Gmail شما دسترسی پیدا کند!) همچنین، وب عمیق بسیار بزرگ است: در سال 2001، حدود 500-450 برابر بزرگتر از وب سطحی (Surface Web) تخمین زده شد و از آن زمان رشد چشمگیری داشته است.

برای مقایسه، وب تاریک بسیار کوچک است: تعداد وب سایت های وب تاریک فقط هزاران عدد است. ویژگی وب سایت های وب تاریک استفاده از نرم افزار رمزگذاری است که باعث می شود کاربران و مکان هایشان ناشناس باشند. به همین دلیل فعالیت غیرقانونی در وب تاریک بسیار رایج است: کاربران می توانند هویت خود را مخفی کنند. دارندگان وب سایت های غیرقانونی می توانند مکان خود را پنهان کنند و داده ها می توانند به صورت ناشناس منتقل شوند. این بدان معنی است که وب تاریک پر از معاملات غیرقانونی مواد مخدر و اسلحه گرم، پورنوگرافی و قمار است. به عنوان نمونه یک بازار سیاه مشهور آنلاین به نام جاده ابریشم توسط FBI در سال 2013 تعطیل شد.

اما وب تاریک کاملاً تاریک نیست. همچنین توسط افشاگران سیاسی، فعالان و روزنامه نگاران مورد استفاده قرار می گیرد که ممکن است سانسور شوند یا اگر توسط دولت خود شناسایی شوند می تواند به تلافی سیاسی منجر شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...