انواع بسته بندی چوبی میوه

رایج ترین و قدیمی ترین ماده بسته بندی میوه و سبزیجات می باشد. بسته بندی چوبی در شرایط گوناگون آب و هوایی مقاوم و محکم است. بسته بندی چوبی تهویه مناسبی دارد و برای حمل میوه به جاهای چوب دوردست مناسب است.

از معایب بسته بندی چوبی این است که اگر تصفیه نشده باشد مستعد رشد قارچ و کپک است. همچنین به خاطر سخت بودن جنسش لازم است یک لایه نرم برای حفاظت میوه از آسیب در آن قرار داده شود.

انواع بسته بندی چوبی در زیر آورده شده است:

پالت چوبی:

به معنای واقعی کلمه پایه‌ ای است که بیش‌تر محصولات کشاورزی بر اساس آن به مصرف کننده تحویل داده می شود. پالت ها تا آنجا که ممکن است ارزان ساخته می شوند و پس از یک بار مصرف دور ریخته می شوند. اگرچه تلاش های استاندارد سازی برای سال های متمادی به آرامی در جریان بوده است، علاوه بر افزایش هزینه های پالت و هزینه انتقال محصول، با فشار گروه های زیست محیطی سرعت گرفته است. انتخاب استاندارد برای پالت ها موجب استفاده بهینه از فضای انبار و کامیون می شود. بسته به اندازه بسته بندی تولیدی، یک پالت ممکن است از 20 تا 100 بسته بندی شخصی داشته باشد. از آنجا که این بسته ها غالباً روی هم قرار می گیرند امکان گردش هوا را فراهم می کنند.

پالت چوبی

بسته ها باید از ایمن سازی برخوردار باشند تا از جابجایی هنگام حمل و نقل جلوگیری شود. برای این کار از تسمه ها و نوارهای پلاستیکی به طور گسترده استفاده می کنند. همچنین از زبانه های گوشه ای پلاستیکی یا کاغذی برای جلوگیری از خرد شدن گوشه بسته ها توسط بندها استفاده می شود.

از فیلم کششی پلاستیکی نیز به طور گسترده ای برای ایمن سازی بسته های تولید استفاده می شود. این به  محافظت از بسته ها در برابر از دست دادن رطوبت کمک می کند، پالت را در برابر بدنه ایمن تر می کند و می تواند با استفاده از اتوماسیون جزئی استفاده شود. با این حال فیلم پلاستیکی تهویه مناسب را به شدت محدود می کند. یک گزینه معمول برای فیلم کششی توری پلاستیکی است کهبرای تثبیت برخی از بارهای پالت، مانند مواردی که به خنک سازی اجباری نیاز دارند بهتر است. این فیلم ها و توری ها به راحتی قابل بازیافت هستند.

یک روش بسیار کم هزینه و تقریباً خودکار تثبیت پالت، استفاده از مقدار کمی چسب مخصوص در بالای هر بسته است. با چیده شده بسته ها، چسب همه کارتن ها را با هم محکم می کند. این چسب داراد مقاومت کششی پایینی است. بنابراین کارتن ها ممکن است به راحتی از هم جدا شوند یل دوباره جا به جا شوند، اما مقاومت برشی بالایی دارند.

سطل پالت

سطل های پالت

سطل پالت ها از الوار یا تخته سه لا برای انتقال محصولات از مزرعه یا باغ به محل بسته بندی استفاده می شوند. بست به نوع کاربرد، ظرفیت ها ممکن است از 12 تا بیش از 50 بوشل باشد. اگرچه ممکن است ارتفاع متفاوت باشد، طول و عرض آن به طور کلی با پالت استاندارد ( 48 اینچ در 40 اینچ) یکسان است. سطل های پالت پهن ( 48 اینچ در 80 اینچ) در برخی از عملیات تولید رایج تر است.

بیش تر سطل های پالت به صورت محلی ساخته می شوند. بنابراین بسیار مهم است که از نظر مواد، ساخت و ساز و خصوصاً اندازه از مقدار زیادی سازگار باشند. به عنوان مثال هنگامی که چندین بسته برای خنک کردن، تهویه یا ذخیره سازی روی هم قرار می گیرند، اختلافات کوچک در ابعاد کلی می تواند به مشکلات بزرگی تبدیل شود. عمر متوسط سطل پالت چوبی تقریباً 5 سال است. در آب و هوای مناسب ممکن است تا 10 سال نیز مفید باشند.

بسته بندی چوبی

جعبه های بسته شده با سیم

اگرچه گزینه های دیگری نیز هست اما از این جعبه ها برای لوبیا، ذرت سیرین و چند کالای دیگر که نیاز به خنک کردن با آب دارند، بسیار مرد استفاده قرار می گیرد. این جعبه ها قدرت انباشته شدن بسیار بالایی دارند و اساساً تحت تأثیر آب قرار نمی گیرند.  این جعبه ها در اندازه مختلفی هستند و فضای باز زیادی برای خنک سازی و تهویه دارند.این جعبه ها پس از استفاده قابل استفاده مجدد نیستند و ممکن است از هم باز شوند. مشکل دفع و چسباندن برچسب به آنها موجب مقبولیت کم آنها می شود.

جعبه چوبی

جعبه های چوبی

جعبه های چوبی که قبلاً به طور گسترده ای برای سیب، میوه های سنگی و سیب زمینی استفاده می شد، تقریباً به طور کامل با انواع دیگر ظروف جایگزین شده اند. هزینه نسبتاً زیاد و وزن بالای بسته باعث کاهش استفاده از آنها شده است به طوری که فقط برای چند میوه گرمسیری خاص کاربرد دارد. جعبه های چوبی 15، 20 و 25 پوندی هنوز برای خوشه انگور و برخی از محصولات خاص استفاده می شود.

سبد چوبی

سبدهای چوبی

این سبدها زمانی برای انواع محصولات از توت فرنگی گرفته تا سیب زمینی شیرین استفاده می شدند. آنها بادوام هستند و ممکن است در هنگام حمل و نقل به صورت بهینه در هم جای بگیرند. با این حال، هزینه، مشکلات دفع و مشکل در ساخت بهینه استفاده از آنها را در بازارهای محلی محدود کرده است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...